the crazy pack

Alla inlägg under januari 2013

Av thecrazypack - 31 januari 2013 23:46

I tisdags var ju grabben 11 veckor. Bilder togs först igår och ljuset var väl inte det bästa...

 


Söt är han fortfarande

 


Men han har nog växt. Han känns mycker mer "rejäl" när man lyfter honom numer tycker jag. Tyngre och större. Tyvärr har jag aldrig mätt honom (kanske helgens projekt?) och det blir nog inget besök till någon våg denna veckan/helgen heller. Så hur mycket större han är vet jag inte. Dock så hittade jag detta innan idag

 


Inte en, utan två gånger! Inte nog med att han lyckats ta sig upp i soffan (som är förbjuden om man är hund), han har tagit bästa kudden och bäddat ner sig på   


Inte nog med att han fuskat sig upp i soffan idag, han har dessutom beslutat sig för att tycka putsen på betongväggen är GOD! *suck* Har jag sagt att han tuggar på allt?!

Av thecrazypack - 31 januari 2013 22:13

Idag fick Knott göra sin kurs-debut på bokcirkelslursen. Ämnet idag var sammarbete och vad är bättre att börja med än det med en valp?! ;) Han var en stjärna! Aningen gnällig, kom en del skall med, men en STJÄRNA! Helt ny plats, två helt nya hundar, nya människor, ja allt nytt och han tar det med en klackspark och tycker mest bara att det är kul. Känner att jag måste vara försiktig för att inte få honom att tro att det är nåt annat än just kul och inga problem. Det är för mig "helt främmande" med en hund som möter allt nytt med en sån positiv inställning. Och vet ni vad? Det är verkligen superskönt och KUL att ha en hund med den inställningen. Nu vill jag ju inte förstöra det (eller att Parker smittar av sig för mycket...).


Iaf idag så tränade vi på lite olika saker. Knott tränade buren mest hela tiden. Bara slänger sig in i den och har ganska så bra stadga i den med nu faktiskt (även om jag tycker han är lite ung för att förväntas ha det än). Kunde vid flera tillfällen gå ifrån honom en kort stund för att göra andra grejer och han valde att ligga kvar i buren. :) Utöver buren så tränade vi ju så klart på sånt som Therese tyckte passade in på dagens kapitel. :) Får se om jag kommer ihåg vad vi gjorde...


  • klättra, balansera, undersöka saker som fanns i rummet. För Knott blev det en trappa, gå under en stol, upp m framtassarna på en stol, undersöka en kona väldigt noga och en hel del fjantande (det fanns ju så mycket smått att undersöka på golvet med)
  • leta godis, på alla nivåer. Vi la alla ut godis, som alla hundarna sen fick leta samtidigt = Knott fick smak på både köttbullar och ost. Stackarn har ju en matte som fortfarande tycker han kan klara sig m valpfoder som gotta.
  • lek, utan leksak gick väl sådär. Visst han lekte kanske bäst i gruppen, men det var inte i närheten av leken vi får till hemma.
  • lek, med leksak gjorde vi mer mot slutet och då bjöd han till betydligt bättre. Han är för go! Han kommer nu stort sett alltid tillbaks m leksaken. Dragandet är väl lite si så där med, han hoppar nämligen gärna upp i knät på en för att leka och då blir just dragkamp lite klurigare... Men han lekte på bra, avbröts av att ena hundan skällde, men återtog snabbt leken igen. Lekte med Therese utan minsta fundering med. :)
  • följsamhet med matskålar, supersmart lek som skall öka fölsamheten (= vi kommer köra den här fler gånger!!). Gick ut på att man går mellan matskålar och lägger en godis i skålen när hunden hänger på dig. Knott hängde på bra (förutom avstickaren han tog och dök ner i en annan hunds godisburk som stod på en stol :P ). Men som sagt, det här kommer vi köra igen!!
  • just det, sen påbörjade vi backandet! När Therese sa att vi skulle lära de backa var första tanken "Det går ju inte, det är första gången vi är här. Hur skall vi kunna klicka in ett helt nytt beteende då?!" Men jag höll tyst och tur var väl det, för det är klart det går att klicka in ett helt nytt beteende på en ny plats m lilla herr Knott!    Vi kom kanske inte så långt, han tänker bakåt mer än går bakåt, men fasen vad nöjd jag blev av att bara se att det går visst att lära sig helt nya grejer på helt nya platser!!
  • runda konen var även det ett helt nytt beteende vi klickade in idag och det fattade han riktigt bra. Rundade konen flera gånger och jag kunde backa en bit från konen iaf. :) Varför har jag inga koner att träna med hemma??

Hmm... Tror det var det. Han var iaf superduktig vårt lilla Knott! Och jag tror det kommer bli en superhund utav honom! Bara han kan sluta det där jävla gnällandet! Kanske om man ger honom smörj? Då borde han väl sluta gnissla kan man tycka??

På hemvägen fick han åka i buren, då Krypet var ledsen och krävde mammas uppmärksamhet. Det blev en del gnissel, en del skall, en del bökande, men sen somnade han allt. Och snabbare än alla tidigare gånger! Skönt att det går åt rätt håll iaf :)

Av thecrazypack - 30 januari 2013 23:59

Förra veckan hade Trassels matte ett kontaktfältsprojekt som inspirerade oss så mycket att även jag och Knott började på ett kf-beteende. Vi kom väl in och började vår träning dag tre eller nåt, körde några riktigt bra pass men stötte sen in i ett uppenbart behov av paus för Knott att smälta det hela. Vi la ner det i två dagar och plockade fram det i måndags igen. Filmade en snutt (för det är ju så kul att ha i framtiden insåg jag). Det vi jobbat med är alltså att han skall ha baktassarna på boken och framtassarna på mattan. Dessutom vill jag ha en låg nos/nosduttar, men där är vi inte riktigt än.


 

Iaf, det var ju duktigt! MEN ikväll när jag skulle köra ett pass och inte kunde ha m vår träningsmatta (då det låg saker på den som skulle väckt Krypet om jag flyttade på dem) så hände något jag verkligen inte hade tänkt mig från början. Målet var ett ligg, som han kan riktigt bra på mattan nu, men som han inte bjöd på en enda gång utan mattan! Däremot hittade han detta och bjöd på! Man är ju dum om man inte hänger på då liksom ;) Skit i allt vad träningsplan heter om hunden är mer uppfinningsrik än en själv ;)


 


 

Alltså, är han cool eller är han cool?!

Av thecrazypack - 30 januari 2013 23:41

För några dagar sedan råkade Knott bita mig just vid nagelkanten i samma veva som vi kampade, så jag drog och hans lilla tand skar längs hela nageln på mig. Blödde som fan, gjorde hon så in i helvete och sen dess har jag väl inte direkt använt min tumme (tack o lov var det iaf vänster tumme). Igår såg det inte så fint ut, idag STINKER det infektion. Känns iof bättre i tummen, men efter att ha luktat på såret så känns det som hela handen luktar ruttet/infektion. Blääää! Var tvungen att sätta tummen under Ds näsa och han höll med :P


Som om inte det räckte m en stinkande tumme så luktar ju Felix peck i mun. Vi har väl varit medvetna ett tag om att det kanske börjar bli dax för en ny munsanering. Efter förra försökte jag borsta/skrapa tänderna några gånger, men då jag upplever det som att jag snarare skadar ytan på tänderna än gör något gott har jag inte vågat fortsätta. Utan tanken har varit att fixa de hos veterinären igen och prata lite mer ingående hur vi bäst håller efter dem (gissningsvis m dyra munsaneringar lite oftare än vi gjort hittills. :/ ). Iaf, ikväll när Knott var så där dryg att Felix kände behov av ett skenutfall mot honom så stötte han uppenbarligen i Knott och började blöda i munnen. :( När vi kollade efter ser et ut som om en av de små framtänderna hänger löst! :( Usch sånt dåligts amvete jag fick. Är han så dålig i tänderna/tandköttet att en smäll i Knott får en tand att lossna    Så imorn blir det till att ringa veterinären! Sen får vi se hur snabbt vi kan få en tid och vad det kalaset tänker gå på. Alltid kul när alla djuren bestämmer sig för att hälsa på veterinären ungefär samtidigt! I samma veva som vi dessutom skaffat valp, från Finland. *suck* Men men... det är ju sånt man tyvärr får räkna med ibland...

Av thecrazypack - 29 januari 2013 22:53

Nu är han svensk! Ja, enligt skk alltså! Idag hämtade jag ut hans stamtavla m det nya svenska reg.nummret Härliga 485:- kostade det att få ut, men det var det ju värt så klart :) Så nu går han att hitta på hunddata. Så himla cooooolt! Det har han firat genom att vara extra crazy idag! Fast han sov lääääääänge på eftermiddagen, så all total galenhet får väl ursäktas.

Av thecrazypack - 28 januari 2013 20:43

Igår hängde jag och Knott på Trassel med matte på lite agilityträning i valla ridhus. Satans i gatan vad suget väcktes till liv alltså! Att man skall behöva vänta så länge innan man kan börja köra på riktigt igen... Det var iaf himla roligt att få se de andra träna. Knott var dessutom skitduktig och fick kommentarer som "lugn" och "klok". Det ni! :P Han skötte sig suveränt faktiskt! Fokuset låg helt klart på passivitet igår och enkelt sitt och ligg. Nog kom det en del dryga skall, men överlag var han tyst och fokuserad på mig (när jag var fokuserad på honom). Han tyckte det var himla spännande att kolla på när de vuxna vovvarna sprang agility och tyckte det var lite orättvist när de fick busa som belöning. Själv hade han dock lite svårt att engagera sig i leken m matte (men hon var inte så engagerad heller...). Han fick låna en leksak av Trassel och det gick iaf att leka lite m och bära i munnen trots okändhund-smak. :) Överlag är jag som vanligt supernöjd med min lilla grabb!   


Kvällen, som verkligen kändes super (tänk vad agility kan göra med en!), avslutades aningen tyngre med jobbigt familjedrama (som aldrig tycks vilja ta slut). Tur nog så var känslan efter agilityträningen så stark att den faktiskt lyckades hålla borta de värsta upprörda känslorna igår. Idag däremot... Idag suger mycket och tårarna har trängt på mer än en gång om vi säger så...

Av thecrazypack - 26 januari 2013 20:56

Eller hur?!

 


Hjälper matte m att simma Felix..?

           


Familjens galning som verkligen fört tillbaks "The Crazy" till vår flock ;)

 

Av thecrazypack - 26 januari 2013 20:24

 Idag blev det mer miljöträning för Knott. Blir till att passa på när det är helg och man kan åka iväg utan Krypet. Så idag stack Krypet och D och handlade samtidigt som jag och Knott tog oss en tur på tornby. Idag har vi:

  • gått längs vägen/parkeringen där det åkte bilar o en buss
  • gått in i hissen själv, åkt hiss och ätit godis från golvet
  • kollat på hundgrejer hos hööks, samt tränat sitt där
  • åkte hissen ner igen och latjat runt utanför leksaksaffären
  • gått in genom fyra tassars dörrar som öppnar sig automatiskt
  • hittat massa "ätbart" på golvet hos fyra tassar
  • hälsat på en hel del olika människor - matte har sagt "Cirneco dell`Etna" så många gånger att hon tappat räkningen
  • skällt ut en oartigt stirrande statyhund inne på fyra tassar
  • hälsat på den oartiga statyhunden, samt ätit godis från hans tassar
  • hälsat på schäferstatyn utan några som helst konstigheter
  • tagit en runda inne på djurkompaniet
  • hälsat på personalen på djurkompaniet, först svalt och ointresserat, sen m enormt intresse (tänk vad gott godis kan göra - tråkiga matte som bara serverat valpmat som godis än så länge)
  • tränat sitt o ligg på djurkompaniet
  • slutligen somnat i mattes knä inne på djurkompaniet (där finns en bra soffa för mattar att sitta i när man väntar ut valp ;) )

Han var superduktig! Inte mycket får honom att tveka. Genomgående var han tveksam till at gå UT från ställen, menjag gissar det handlar om kylan främst. Han hade då iaf inga som helst problem att gå IN genom alla typer av dörrar. Ganska sval i sitt bemötande mot okända människor, dock ingen osäkerhet. Han verkar bara så där skönt ointresserad. Något som snabbt ändrade sig m gott godis som sagt ;) Dessutom så visar han ett riktigt bra fokus att träna även i dessa störiga miljöer. Visst han håller väl inte fokus i särskilt många sekunder än, men han kommer tillbaks och vill försöka igen och det är ju viktigast. Han är ju så liten fortfarande. Han är så duktig på mycket att man nästan glömmer bort hur liten han fortfarande är. Fast han är tyngre än Felix nu (hoppas jag verkligen!). 4,8 kg visade vågen på djurbutiken idag. Dock passar alla Felix overaller perfekt på Knott med, så de är ju ganska så jämna i storlek trots allt.

Ovido - Quiz & Flashcards