the crazy pack

Alla inlägg under augusti 2013

Av thecrazypack - 31 augusti 2013 00:34

Idag hade vi en avtalad tid i mjölby för att köpa en sulky till Krypet, så när vi ändå var i de krokarna tänkte vi att vi kunde passa på att ta vägen om Klubbarp på hemvägen. Sagt o gjort.  Det var en lycklig Parker där bak i bilen när vi svängde in på den lilla grusvägen. Minns inte sist vi var där, men uppenbarligen alldeles för länge sedan! För Knott blev det första gången tror jag faktiskt.


Vi testade den nya vagnen (m fikaryggsäcken, Krypet vägrade åka i den) och gick doggajoggabanan innan vi bänkrade oss vid agilitybanan m fikat.


Knott fick testa deras gungbräda (bangleken). Efter att ha kört på HUs nu i flera månader kan jag förstå varför Enya tyckte gungan var så hemsk på klubbarp. Tusan vad ranglig den är i jämförelse m den på HU tex! Knott däremot kunde inte bry sig mindre. Han hoppade upp på den och smällde ner den utan minsta blinkning. :) Tror egentligen att han är redo att gå hela gungan nu, men jag vill vänta tills han är mer stabil i sidled tror jag. Känns iaf himla skönt att han är så obrydd för både rörelse o ljud. :) Sen blev det en fram övning som han snappade upp omedelbart och lite mer handlingövningar som gick riktigt bra, förutom då jag ville köra m den typ av start vi gjorde vid framövningen, men svänga honom :P Fram var roligare :P


Börjar fundera mer o mer på om jag kanske skulle våga mig på att faktiskt köra en längre kombination/kortare bana. Mest för att se hur följsam/styrbar han är. Tror att det egentligen är lite tidigt, men samtidigt så behöver man ibland våga testa o utmana sig själv ju... Han är ju väldans stor i svängarna när han får lite fart, men jag vet även att jag kan bli "slarvig" i mitt handlande när det bara tragglas korta kombinationer. Ja ja... vi får väl se vad vi hittar på framöver...


Annars så har jag gnällt på hans gnällande idag på fb. Hade hoppats på en massa supertips på hur man kan få bukt på det där jävla oljudet. Vissa intressanta tips fick jag iaf. Eller vad sägs om att lära honom gnälla på kommando? Fast det tror jag inte att jag vågar... Fick även tipset att omplacera honom! Nog för att jag kan bli TOKIG på hans gnällande ibland, men att omplacera honom har aldrig & kommer aldrig stå på dagordningen! Inte pga det där jävla oljudet iaf! Han är min drömhund! Lite väl hörbar bara :P Men hans systrar pratar tydligen en hel del med har jag fått höra... Notis inför framtida cinreco "Kolla hur ljudliga föräldrar/syskon/släkt är"!


Nu kvällsmacka o sen sussa! Imorn är det lördag o vi har inget inplanerat ännu. Sova till 11 tror jag att jag satsar på ;)  

Av thecrazypack - 25 augusti 2013 23:25

Det har varit lite si så där m Knotts träning den sista tiden. Jag har mått så där o orken har sviktat nåt enormt. Det märks på grabben kan jag säga! Så nu får vi ta nya tag! D är ledig nu 2 veckor igen, så jag hoppas hitta möjlighet att faktiskt köra några agilitypass m honom, förhoppningsvis lite träning m kompisarna, men framförallt hoppas jag komma igång m trixträningen hemma i vrån ;) Vi måste hitta en rutin för hemmatränandet, för snart är det mörkt, kallt o blött ute och vi kommer inte vilja vara ute lika mkt. Knott lär dock fortfarande behöva göra lika mkt för att må bra (& inte driva oss andra till vansinne!). Så för att känna lite motivation ger vi oss i kasst m Dagens Trick 17 "Peekaboo". Har länge tänkt att Knott skall lära sig den övningen, främst som ett stretchalternativ, så vad passar inte bättre?! :)

Sen när riktiga rugghösten börjar, drar även "Utmaningen" igång. Förhoppningsvis ger den oss massor m saker som går att träna ihop hemma i vrån :) Kul skall det bli iaf!

 

Av thecrazypack - 21 augusti 2013 00:44

Tror aldrig Knott varit så här billig innan (eller jo det har han säkerligen ;) )! Det är väl egentligen inte hans fel... Ensam hemma m 3 hundar, en 2 åring och själv inte må helt bra är inte helt kul alltid. Energin har gått ur mig och med den blir stubinen kortare o kortare. Den som främst märker av det är så klart den som hittar på mest saker, hörs mest och syns mest = Knott. *suck*


Droppen ikväll/natt blev när han precis efter att vi varit ute beslutar sig för att skita i vardagsrummet utan att säga något alls! Han som gnäller om allt o inget annars! Kunde han inte sagt att han ville skita då, så jag kunde slängt ut honom?! Som om det inte räckte m att bajsa på golvet var han så klart tvungen att gå i det med! Vad är det för fel på hunden som inte kan skita utan att kliva i sin skit?! Och sen klampade han så klart ut skiten i hela lägenheten + på ett av de nya goa benen (som alla tre slogs om innan idag). *suck* Ja ja ingen annan lär ju vilja äta av det benet nu iaf :P Så vad är bästa straffet för innebajsande bajsklampande hund?! Jo att tvingas duscha av tassarna i badkaret!   


Men imorn komm Krypets mormor, så då kan jag förhoppningsvis komma iväg o träna lite hund utan allt för stor ansträngning. :) Om man kunde få honom så här utslagen igen...

 

Av thecrazypack - 10 augusti 2013 17:33

Jag har ju funderat o velat en del angående Knotts agility-träning och om vi verkligen skall satsa på att debutera i både hopp- & agilityklass redan hans första tävlingssäsong. Hela "vettet" säger att vi skall vänta m agilityklassen, men så är det ju den där sugtarmen som ändå VILL. Nu har jag dock bestämt mig! Och jag skriver ner det här, så kan ni påminna mig om jag velar framöver ;) Vi skall vänta med agilityklassen! Vi skall inte ens börja träna balanshindren mer än vi gör typ nu. Gungan vill jag köra vidare på så sakteligen för att kunna ta det i slowmotionen utan att känna någon stress att han måste klara det inom en viss tidsrymd. Men de andra balanshindren behöver vi ju faktiskt inte röra så mkt mer! Kanske springa på planka? Kanske traggla lite 2 på 2 av i andra situationer? Men det finns faktiskt inget behov av att börja träna något av hindren mer seriöst innan tidigast nästa sommar! Då hinner han bli betydligt äldre och förhoppningsvis mogna på sig en del. Som det är nu känns det milt sagt livsfarligt att släppa fram min räserhund på ett balanshinder! Vi har faktiskt ingen brådska! Vi kommer ha många tränings- och tävlingsår framför oss bara vi tar vara på varandra. Och hellre vänta ett år extra för lite mer mognad än att börja träna på något han inte är mogen för och som kan resultera i skador! Dessutom ger det mig mer tid att fundera på om vi skall våga oss på running contacts...


När hoppdebuten blir får vi se. Men det börjar väl bli dax att lägga till lite mer seriös handlingträning med honom. Hindersug har han ju. Gäller bara att vi lär oss att hantera hans fart och lust, tillsammans ;) För får vi bara till det, så kommer vi bli livsfarliga! ;) Jag & min älskade galning!  

   

Av thecrazypack - 9 augusti 2013 22:18

Idag blev det en tur till Söderköping tillsammans m min mormor. Knott fick följa med, medan de två andra stannade hemma i lugn o ro. Glassätande stod på dagordningen och när vi stod i kön så fick vi tipset om att be om en hundglass. Och vilken hit hälsar Knott! Mumsig mjukglass var visst alldeles perfekt som gotta när man låg lugnt i gräset! Gott, men inte så där superdupergott så han blir helt tokig. :)

 


Annars är han just så där superdupertokig just nu. 3 dagar m ytterst lite aktivering och promenader är inte så nyttigt för vårt psykiska välmående här hemma! Han blir verkligen helt galen när han inte får göra tillräckligt! 4 timmar i Söderköping är långt ifrån tillräckligt låter han hälsa! Han släpade mig så vänligt runt en timme i skogen nu på kvällen och när jag sen släppte honom på fotbollsplanen kutade han runt som om han suttit instängd i en låda i flera månader :P

Nä i helgen får det bli lite mer träning! Sen nästa vecka börjar D jobba och om 2 veckor drar han till London m jobbet i en vecka... Blir nog jättekul m dryg aktiv valp och en unge som typ INTE vill göra det man tänkt sig att vi bör göra. :P

Av thecrazypack - 5 augusti 2013 23:09

Förmiddagen spenderade jag och Knott på klubben tillsammans m Best, Trassel, Niiro, Atlas och alla deras mattar :) Ca 4 timmar blev det i värmen! En hel del tid spenderades pausandes i skuggan, men nog fick vi till en del träning med. Slalomalle funkar fint och jag tycker mig se att han söker upp ingången själv allt bättre även m lite fart innan. :) Tunnel är det absolut inga konstigheter med alls! Tre hinder i rad (fram) gick fint, iaf när matte skärpte till sig och blev lite tydligare. ;) Han kommer numer in riktigt bra m tennisbollarna. I sommar lärde vi in nosdutt i handen i samband m leksak och det tycks funka så länge leksaken är en "tråkig" tennisboll. När han blev tröttare minskade dock viljan att komma tillbaks, så jag måste se till att inte köra så han blir trött! Vi tränade lite frontposition för Dagens Trick 16. Det går så där måste jag säga... Men jag brukar ofta tycka det och så en dag brukar allt falla på plats. Kanske... Blev även lite fokusövning. Kurs i det imorgon. Stora framsteget idag var att han själv la sig ner och blev tyst då han stod bunden och jag satt en bit bort och pratade m de andra! Visst det var ett himla oljud innan dess och länge, men han la sig! och han blev tyst! Vad gör man då? Jo far upp och tränar lite ;) Sen var det slut på tysthet :P Skulle ju så klart inte tränat för att sen sätta honom själv igen utan nöjt mig med det framsteget och låtit honom sitta m mig sen, men men. Nästa gång är jag förhoppningsvis visare. ;)


Efter 4 timmar på klubben, i stekande värme, blir även en cirneco-valp trött ;) Han sov gott i några timmar för att sen ändå vara den som var mest sugen på långpromenad på kvällen. Gubbarna som legat inne hela dagen kunde lika gärna vara utan långis lät de hälsa :P

 

Av thecrazypack - 4 augusti 2013 15:01

Nu vill jag bli av m lite grejer som inte används längre, så här har ni er chans! ;) Allt finns för avhämtning i Linköping. Vissa saker kan skickas mot att köparen betalar portot.


Karlie Kitty Brain Train 100:-

Ena sidan har hål för att lägga godis i och så skall det vara träbollar över. Bollarna saknas dock sen liten valp tuggat upp alla, men de flesta "kattbollar" passar att ligga över. Lite flottig i träet efter allt godis/mat som legat i/på den. Andra sidan har klassiska "kulor i bana". Läs mer

      


Trixie Fun Board, aktiveringsbräda för katt 250:-

Superbra för den matglade katten som bara slänger i sig maten, eller för katten som behöver lite mer mental stimulans. Var guld värd när vi hade Virus. Han kunde spendera timmar vid den varje dag och fick all sin mat serverad via den. Flera olika klurigheter som gör att katten får tänka till och komma på olika lösningar. Fungerar även om man tex BARFar om man ger maten i mindre bitar. Går att tvätta i diskmaskinen. Orginalkartongen finns kvar. Läs mer

 


Nina Ottosson Dog Spinny plast 100:-

Både hundar & katter kan tycka den är kul. Svårighetsgrad 1, så bra att börja med om ens djur inte är van vid liknande leksaker. Läs mer

 


Pedadog Piruett 100:-

Aktiveringsleksak från Kerstin Malm. Väldigt lite använd här, nyskick. Kan försvåras sen när hunden (eller katten?) behärskar den genom att köpa tillsatsen Trojeborgen. Läs mer

   


Ruffwear Palisades storlek S 500:- (eller bytes mot Ruffwear Approach storlek XS)

Selen är mkt välanvänd och därtill sliten, dock hel och fullt funktionell. Väskorna väldigt lite använda. Vätskesystemet har inte suttit i väskorna och är således helt oanvänt. En super klövje som sitter bra på hunden, låter bli att störa frambensrörelserna och där väskorna enkelt kan tas av vid vila. Rymmer en hel del och det finns remmar att spänna in väskorna m så att de håller den storleken man har grejer för (om ni fattar). Här kan ni läsa om en senare modell av klövjen, storlekarna bör vara samma mått iaf tror jag. Fråga om ni behöver veta nåt specifikt mått. Enya vägde ca 16 kg och var 53 cm hög.

       


Det får räcka nu. Har lite mer koppel, halsband o selar, men det tar vi nån annan gång. Kommentera här i bloggen eller skicka ett mail till the_crazy_pack@yahoo.se om ni är intresserade av något.


Äh den här med hinner jag med.


Click a trick 30:-

Från Karen Pryor Clickertraining & på engelska. Kort med hur man enkelt lär in några vanliga trick med hjälp av klicker. Klickern är dock bortslarvad. Läs mer

   

Av thecrazypack - 3 augusti 2013 15:24

I sommar har Knott fått simträna lite. Han har allt annat än tyckt det har varit ett roligt påhitt! Simtekniken har varit ganska så kass m en massa skvättande och han har snabbt blivit trött. Tanken har väl inte varit att han skall bli en badtok redan denna sommaren, men att iaf lägga en grund för att kunna få en ok simteknik och så småningom iaf simma när vi ber honom. Sista tillfället i stugan ställde han upp på lite kottlek i vattnet efter att han simmat klart, vilket var ett enormt framsteg mot hans vattenvägran bara veckor tidigare! Igår var vi vid lagunen och simtränade lite för att efteråt leka med Gimlis gamla badleksak i vattenkanten. Idag blev det en till tur till lagunen (fasen vad varmt det är!), men idag stod ingen simning på schemat, bara lite lek. Tusan vilken lek det blev!! Krypet kastade leksaker till Knott som slängde sig efter! Snart var hela hunden blöt! Knott hade inga problem att doppa huvudet ner under vattnet för att ta leksaken (men tyckte vatten i öronen sög) och med peppning och stöd så kunde han tom tänka sig att simma några tag för att nå leksaken! Känns som han kommer funka super att simma i framtiden! Så himla härligt! Han kanske inte blir en hund som själv slänger sig i varenda pöl, men deffinitivt i stil m Gimli som man iaf kunde stå på land själv och kasta leksak i vattnet åt ;) *glad matte*


Mindre nöjd blöt hund

 

Ovido - Quiz & Flashcards