the crazy pack

Alla inlägg under april 2015

Av thecrazypack - 29 april 2015 14:04

Igår var jag och Knott på besök hos Marie igen för att gå igenom honom igen och komma fram till hur vi ska jobba vidare fram tills besöket i Norsholm den 21/5.


Till min stora glädje upplevde hon (precis som jag) att han har lättare för att ta till traven nu. Han travar bättre när han travar. Han är mer avslappnad i ryggen rent generellt, men även i travet. Så förbannat skönt att det går åt rätt håll!! De små förändringarna som jag/vi själva gjort här hemma i väntan på att få starta igång på riktigt har haft effekt! Aldrig har jag känt så stor tacksamhet för allt Gimli tvingade mig att lära mig som igår!    Gimli lärde mig vikten av uppvärmning, nervarvning, massage och inte minst "the power of högt gräs"!

 

Vi har nämligen inte ändrat mkt alls utan han har i stort sett fått fortsätta som vanligt. Viss minskning av kastande av bollar/kottar/pinnar, ingen agilityträning sen ridhusträningen tog slut och inget kampande, men bortsett från det har han fått gå långa promenader lös, lekt m kompisar och tränat annat. Till det har vi lagt till mer massage (men enbart på hans villkor fortfarande) och aktiv travträning i högt gräs/mossa/ris. Och bara det lilla har alltså gett resultat!


Vi ska fortsätta som innan nu, men helt ta bort det där kastandet av kottar/bollar/pinnar. Han fick godkänt att fortsätta hoppa upp på stock & sten, cykla/springa/MTB, samt leka med Niiro. ;) Utöver det som vi redan kört på så ska vi även lägga till intervallträning där han får sträcka ut i max ordentligt (givetvis efter ordentlig uppvärmning!), vi ska lägga några spår (dels för att trötta ut huvudet lite mer, samt se hur han rör sig då), balanskudden ska komma fram och jobbas lite med för skoj skull och jag fick en stretchövning som vi ska försöka lära oss tillsammans. Höjdpunkten (bortsett då från att han redan ser bättre ut) var så klart att vi fick godkänt att hänga på agilitykursen som början på måndag! Helt och fullt godkänt! Alla hinder, alla typer av svängar, alla höjder! Så himla underbart! Märker vi något på honom efteråt får vi självklart göra en ny bedömning, men just nu är vi bara överlyckliga!


Min vackra guldgosse   

 

Av thecrazypack - 23 april 2015 11:54

Bokade en tid hos Marie hos djurdoktorn den 28/4. Kändes långt borta, men snart är vi ju där faktiskt. Sen mailade dock Marie och tyckte att jag skulle boka en tid på Norsholm istället, så jag igår ringde Norsholm igår. 21 MAJ kunde hon hitta en tid åt oss! *suck* Blev märkbart besviken i telefonen, för tjejen som tog emot bokningen erbjöd sig att ringa tillbaks imorgon (idag) efter att ha dubbelkollat m någon som hade bättre koll på tidsåtgången. Med lite tur kan vi få en tid någon vecka tidigare i maj. *suck* Den här ovissheten gör mig tokig! Hatar att vi inte ens har kommit igång m hans rehab än! Dessutom ser jag alla vårens och kanske även sommarens tävlingar försvinna. :( Självklart känns det ännu surare då hunden knappt visar några bekymmer (missförstå mig rätt nu, det är ju superskönt att han inte går runt o har ont eller så, men när jag tittar på honom nu så VILL han ju träna & tävla precis lika mkt som jag!). Bläää! Just nu känner jag mig grymt bitter över denna skiten faktiskt! :(


EDIT: Vi fick tid 21/5    Tror dock vi behåller vår tid hos djurdoktorn den 28/4. Hoppas vi kan komma fram till en träningsplan i väntan på norsholmbesöket...

Av thecrazypack - 13 april 2015 21:18

Knott röntgades och plåtarna visade på trånga diskutrymmen i ländryggen. Inget akut & han verkar inte ha överdrivet ont (även om både vet och hundfys kunde markera området innan de sett plåtarna sas). Vi fick fritt fram att gå de sista gångerna på ridhusträningen, så länge vi höll oss till smallhöjd på hoppen och tunnlar. Utöver det fick vi inga restriktioner av veterinären utan en hänvisning till att följa Maries (som ska hålla i hans rehabträning) råd. Tyvärr är hon bortrest (eller skulle vara i 3 veckor iaf), så än så länge har vi dansat i något slags limbo ovetandes om vad som kommer att ske den närmste tiden. Vi var på 2 ridhusträningar, men tog det ganska så lugnt (trots att galenpannan inte visar minsta intresse av att ta det lungt). För att inte bara gå hemma och vänta har jag försökt få till några pass m aktiv travträning, samt att jag försöker massera honom om jag får chansen. Har även blivit, om möjligt, ännu fånigare m att täcka honom. Jag tycker att han ev, m väldigt mkt vilja från min sida ("placebo"?) tar till traven lite lättare nu. Han kan iaf trava även kopplad nu, så länge jag inte håller emot honom.

Vi har även försökt jobba lite m rallyn, men det känns som det vi behöver nu är egentligen mer störningsträning och att jag måste lära mig förhålla mig till skyltarna. Utöver det så behöver han lära sig LIGG, samt bli säker på STÅ och så givetvis måste vi kedja upp det en massa mer än vad vi har nu. I helgen är tävlingen som jag funderade på att anmäla oss till tidigare. Glad att vi inte är anmälda, men planen är att åka dit, titta och passa på att träna.


Jaja, en lite uppdatering från oss iaf. Hoppas få kontakt m Marie i veckan. Får jag inte svar på mailen blir det till att ringa och se om djurdoktorn har koll på vilka tider hon är där & boka hos dem.


Bilderna på Knotts rygg.

     

Ovido - Quiz & Flashcards