the crazy pack

Alla inlägg under december 2013

Av thecrazypack - 22 december 2013 21:46

Nu syns även patellaresultatet på hunddata & avelsdata. :)

 


På avelsdata är han den enda cirnecon som är ED ua, gissningsvis den enda som är kollad..? HD finns ytterligare en cirneco som är HD fri (B). Patellan är han en av 9 som är ua. Visst skall det vara en sund frisk ras & det finns inte så många heller, men det är ju ytterst få som är kollade alltså. :( Men men jag är så himla lycklig över hans fina resultat, oavsett om det var förväntat eller inte!

Av thecrazypack - 22 december 2013 20:03

Idag blev det årets sista ridhusträning för mig och Knott. Vi kommer missa passet i mellandagarna tyvärr och kanske även det första passet på det nya året (eller där handlar det främst om att jag inte tror att gruppen vi är just då är så lämplig för Knott).


Det var lite extra kul idag då Elin & Trassel var med och tränade m oss idag. Länge sen vi tränade ihop och jag saknar det en hel del. Nästa år är vi i samma grupp i ridhuset, så då ses vi iaf en gång i veckan för träning. :)


Knott var taggad idag, men aningen ofokuserad stundtals. Dagens bana såg lätt ut på pappret tyckte jag, men det visade sig vara enhel del dåliga linjer & skarpa svängar för Knott. Banan kändes lite ihopknödd helt enkelt och med Knott stora svängradie blev det svårt. Dessutom upplevde jag lite dåligt tunnelsug idag igen. Skumt det där. Tunnelsug är liksom en grej jag bara utgår ifrån att han har & det fungerar, men det har visat sig att så inte alltid är fallet i ridhuset... Men han körde på som en tok oavsett :P

 


Började m att testa hur platta tunneln fungerade. Sist jag försökte ta den i ridhuset gick det ju totaltok. Aldrig tidigare hade han fegat ur så och för första gången någonsin lyfte jag på släpet för att få igenom honom! Har sen dess inte testat platten nåt mer utan tänkt att vi får väl hålla oss till rustan ett tag & sen börja traggla i vår ute igen. Men nu var den ju med och då vi var själva nere på ridbanan beslutade jag mig för att testa iaf. Inga problem alls. :) Först en vägran, men den får jag ta på mig, men sen tog han den fint. :)


Så vi startade vid 3 (däcket har vi inte ens tittat på än) och så var planen att belöna vid 10. Såg inga jätteproblem, men fick desstu fler :P Redan vid 5 tvekade han på ingången. 6 tog han, men svängen fortsatte liksom utanför 7, så den missade han flera gånger innan vi fick till det. Sen var 8 (som var valfri ingång på) klurig då båda ingångarna hade väldigt skum vinkel (inte alls som på banritningen). 9 missade han konstant om man inte var supersnabb o tydlig m att dra in honom. Han kom för snabbt o vid från tunneln och hade inte en chans att hinna till hindret som tänkt. Ett framförbyte där hade nog varit smartast, men då kroppen inte riktigt vill det just nu sket jag i det :P Och sen var det ju bara 10 kvar ;) En hel del problem hade vi alltså, men Knott körde på som bara den oavsett :P


Sen startade vi om vid 12 och där var det enklare. Dock blev det vägran på 17 (!). Jag ville ha ett bakombyte där, men av nån anledning saknades det där tunnelsuget igen. Innan han tagit sig igenom tunneln så spenderade han dessutom en tid STÅENDES på den! Bra balans på grabben iaf ;) Men annars var det väl inga större problem för honom på den sista biten av banan. :)


Efter en paus på läktaren, skapligt tyst iaf :P, så testade vi att låta Elin köra m honom. Och även om det var lite bekymmer för dem båda, så tror jag allt att de kommer kunna köra superbra ihop i framtiden om Elin är sugen på det. Supernyttig träning för Knott tycker jag iaf! Framförallt när hans egna mattes kropp inte pallar hur mkt som helst. :)


Avslutningsvis körde vi några rep på slalom. 2 portar, dubbla bågar och bara han kommit in rätt en gång och fått till det, så gick det galant! Räckte för matte att stå på sin plats och kasta godis bara, så sprang han fram o tillbaks genom slalomet ;) Nästa gång SKALL det läggas på en port! Vill inte fastna i för kort slalom för länge! Dessutom får jag inte glömma bort byten o annat som kan göras utan allt för stor ansträngning från min sida. ;) 2 fots-skutt ser han ut att få med! *nöjd* :)


Nu sussar valpen gott, mattes kropp värker (trots varmt bad) och det är dax att baka saffranstosca. God Jul kära vänner!! & Gott Nytt År (om det är så att jag inte hittar lust att blogga mer iår).


 

Av thecrazypack - 21 december 2013 20:40

Älskade lilla spårhunden har inte fått spåra på evigheter. Tiden, orken, lusten har inte infunnit sig hos matte & husse. Knott har löst det genom att spåra mer på egen hand, lägga ännu mer tid o intresse på allt vad dofter heter och blivit mer o mer av en halvdöv tonåring. :P


Jag är lätt sån som när jag liksom "tappat" något ett tag, glöms det bort, blir "jobbigt" och så tar jag sällan upp det igen. Med Knott är det dock uppenbart att han måste få hålla på m någon typ av nosövning för att vara helt tillfreds och då jag helst ser att han gör sånt med oss istället för på egen hand var det ju bara att försöka ta tag i spårandet igen. Specialsöket har oxå hamnat vid sidan av nu, men jag hoppas få upp det i mellandagarna nu. Iaf gav vi oss ut i rusket för lite spårläggande. Senaste tiden då vi spårade upplevde jag en del problem m Knott, så förväntningarna var väl inte allt för höga egentligen. Dessutom duggade det stundtals + blåste ganska så kraftigt. Förhållanden som vi inte spårat i tidigare och som Knott tycker suger! Men istället för att fega o mesa, la jag två spår som båda var längre o svårare än tidigare spår.


Spår 1 gick bitvis över klippt vall och sen in i kohage där det alltid vimlar av rådjur. Det fick ligga ca 30 min och när det var dax att spåra var Knott supertaggad! Han samlade sig dock jättefint och spårade på bättre än någonsin! Ute på vallen blev det svårt. Han jobbade på hårt och mitt ute så vart han lite trött/frustrerad och kom o stod vid min sida gnällandes en stund innan han återtog arbetet. I hagen velade han lite, men kom på rätt spår och hittade vår kampknut. Tokigt kampande var precis vad han behövde för att sen tagga på igen och ta sista biten på spåret. Han jobbade superfint hela tiden & jag var riktigt imponerad över hur bra han klarade det trots uppehåll och väderförhållanden. Det var även kul att se hur han taggade till efter lite lek i spåret. Det gav verkligen ny kraft o energi till koncentrationsarbetet!


Spår 2 gick helt i kohagen, genom taggiga små snår, förbi en massa benrester (alltså hur mkt döda djur kan ha förmultnat i en hage?!) och fick ligga dryga timmen. Knott hade suttit och taggat rejält i bilen en stund innan, dels hade Parker & Felix fått spåra kort & sen hade vi stått och pratat m en annan hundägare ett tag. Knott såg allt, men var instängd i den förbannade bilen = ihärdigt skällande. Han spårade hela vägen till spåret ;) men sen var han för PÅ spåret, så han slarvade, tappade sig, vimsade o hade sig ett bra tag. Han kom framåt, men inte direkt rakt efter spåret :P Men han hittade iaf fleecekampen och efter lite kampande så kunde han fokusera igen och spårade på suprefint! 90 graders vinkeln tog han klockrent, precis som tennisbollen och sedan även slutet. Han har ju tidigare inte alltid markerat föremål i spåret, men idag markerade han tydligt varje grej. Han vände sig helt enkelt om och tittade uppfodrande på mig. :) Får se om vi så småningom skall lära att han skall komma in m det han hittar, men så länge det är så där tydligt känns det som att det faktiskt kvittar.


Känner mig iaf sjukt nöjd med honom idag! Trots uppehåll & svåra spår gick det galant. Blir så där kär i honom, som jag alltid blir när vi haft riktigt härliga träningstillfällen!   

Efter spårandet fick hundarna ligga i bilen medan vi begav oss på det galna äventyret att handla mat på maxi när typ alla andra i stan oxå gjorde det :P Vi överlevde och lyckades ta oss ut så småningom iaf ;)

Av thecrazypack - 20 december 2013 18:57

Inspirerad av Elin beslutade jag mig för att fixa en ny träningsfilt till Knottet. Han fick ju en förminskad picknickfilt som valp, vilket vi använt en massa, men som han även klargjort är aningen hård att ligga på när underlaget är hårt. För att försöka komma förbi det där hårda köpte jag en badrumsmatta från ikea, men den har ju inte haft en vattenavvisande undersida, så när det varit blött har den inte kommit med. Elins smarta ide m vaxduk på undersidan kändes som en perfekt lösning och när jysk dessutom hade textil"vax"duk till det härliga priset 15:-/m slog jag till. Det blev en härligt julig träningsfilt. ;) Fleeceovansida som släpper igenom fukten ovanifrån till badrumsmattan, men förhoppningsvis ändå känns tillräckligt torr för Knott att ligga på. Och så den braiga undersidan med tomtar på ;) Dessutom blev det band att spänna runt det hela när den rullas ihop för transport + ett handtag. Känner mig riktigt nöjd med resultatet!


Dessutom visade det sig att Knott faktiskt är superbra på det här m filtträning! Vi brukar traggla det varje gång vi är iväg på kurs/träning, men jag får väl erkänna att jag inte direkt upplever att jag har den effekten jag vill på filten i de lägena. :/ Nu när filten las ut på golvet här hemma var det dock tydligt att Knott verkar veta vad tanken med den är, det är helt enkelt störningen som är för kraftig på kurs! Skall försöka plocka fram filten när tillfälle ges här hemma och öva i lugnar miljö, så kanske det blir lite lättare även på kurs/träning sen. Duktiga fina vovve iaf! Det är verkligen ingen tvekan om att han kämpar för att göra sitt bästa även när han upplever starka störningar. Surt att han är så störningskänslig bara :P


       


Lillhusse tyckte dock att filten borde vara till honom och att det var en bra byggarbetsplats för traktorer, dumprar & grävskopor...

 

Av thecrazypack - 18 december 2013 20:56

Tjoho!! Skk var supersnabba och Knotts leder var superfina! :) Så lycklig!! Precis vad jag behövde ikväll!   

 
  

Av thecrazypack - 16 december 2013 11:43

Japp nu är det gjort! Trött Knott ligger m näsan i backen nedanför mig och sover under filtar. Vågen visade på 13,7 kg idag, så min känsla om att benen inte sticker mig lika mkt i ögonen längre stämmer iaf ;) Dock behövs det allt lite mer fett på kroppen innan jag är nöjd!


Patellan fick 0/0 och höfter o armbågar väntar vi ju på vad skk skall tycka. Ritva (veterinär) tyckte dock de såg fina ut & agilityn var bara att köra vidare på. Så nu skall vi väl så sakta börja höja upp bommen. :) Så himla skönt!

     

Av thecrazypack - 10 december 2013 22:31

Länge har jag funderat över vilken bild som jag vill rama in på Enya & ha bredvid Gimlis bild i sovrummet. Det finns mängder med fina bilder på henne, men ytterst få som gör henne rättvisa. Enyas väsen gick liksom inte att fånga fullt ut på bild. Det blev iaf att jag beställde några bilder här om veckan och idag ramades en bild in. Tror jag är nöjd. Nu skall den bara upp på väggen, men först skall det möbleras om i sovrummet. Undertiden vi väntar på ommöblering får Enya hänga i vardagsummet.   


Världens vackraste hund!!

 

Av thecrazypack - 8 december 2013 20:58

Klass 1 varning här för snömängden som skulle komma på em/kvällen. Missa ridhusträningen kändes inte aktuellt, men det kändes inte så kul att tvinga ut sonen 2 ggr för att köra mig & Knott till o från ridhuset. Så planen var att gå upp och bli hämtad hem. Men när det var dax att gå vräkte verkligen snön ner och man såg inte skymten av några plogbilar. :( Kom på bussen. Inte det mest tillförlitliga i snöyra, men trevligare än att traska tänkte jag. Dock tänkte jag lite för länge o missade bussen *suck* Så det blev ändå till att traska de 2,5 km till ridhuset. Vi följde bussens uppkörda spår så länge det kändes rimligt & sen kom vi på gång/cykelvägen till universitetet som iaf hade plogats någon gång sen det började snöa. Nästan 40 min tog det! Och svetten forsade mer eller mindre, höften SKREEEK värre än efter ett agilitypass & hunden var perfekt uppvärmd ;) Matte behövde dock några minuter att vila, samt få av sig alla tjocka varma kläder o skor till något mer agilityvänligt.


Idag började vi i den gruppen som började m de enskilda momenten. Uppställt var gungan, slalom, däcket & en raka m platten mitt i. Vi valde att enbart köra slalom några gånger & sen passivitet & lite finlir mellan mig & Knott bara. Men slalomet alltså!! Idag var det uppenbart att han hade koll på vad han skulle göra! Visst blev det tokigt en massa gånger, men trots att han inte hade fått ladda ur ordentligt sen vi kom in i ridhuset (fast 40 min promenad m lösspring i 10 cm snö kanske räcker??) så fokuserade han o jobbade superfint!! Dessutom så fick jag en jättetydlig respons när jag sa "tokigt" (=felsignal) och han stannade upp, gjorde om och gjorde rätt!! När han väl fått till det rätt så bjöd han fritt och dessutom började han lägga på fart! Helt otroligt alltså! Han är så himla smart! Vad jag önskade att jag filmat! Vi gjorde inte så många repetitioner, men det vi gjorde kändes verkligen SUPER! Så super att jag funderar på att lägga på en port nästa gång   


Sen satte vi oss m filten o försökte vara tysta. Det är verkligen Knotts svaghet! Just nu låter han massor även i vardagen, vilket jag tror mkt beror på löptikar i närheten. Men iaf, det blev en del riktigt höga skall som skar genom öronen, men sen fanns det även stunder då han låg avslappnat o fokuserade på handen m godis trots att det var gruff o en massa andra hundar som skällde. Visst då hade han en tydlig uppgift, men bara att klara det i miljön! Vi tränade även en del på att plocka upp bollen o ge mig, vilket var jättesvårt i ett ridhus tydligen. Hemma i köket går det som en dans numer, men idag fick jag sänka kriterierna massor. Han jobbade dock på bra, även om det inte höll den kvalitet o fart jag är van vid.


Sen så var det då dax för banan för oss. Dagens bana var denna, fast "bara" hinder 3-16 var uppställda.

 

Min plan var att dela upp den i kortare kombinationer och vara nöjd m det. Hela banan kändes lite mkt, dels lång, dels en del byten för mig att tajma & så i ridhuset m en massa störande vovvar och annat som gör Knott lite knepig. 3-7 var inga problem, 8-12 gav lite problem vid 9 första gången då tunneln fått sig en väldigt snäv böj i slutet istället för en jämn. Han tog dock den snäva tunneln & när han gjort det en gång var det inga problem sen. Slutligen tänkte jag 12-16, vilket inte heller innebar några problem. Och kan man köra alla kombinationerna utan några problem att tala om, kan man ju köra hela banan. ;) Och mkt riktigt, Knott tog hela banan superfint, felfritt, med ett jättebra hindersug (behövde knappt vara m i stjärnan) och tunnelsuget var som jag är van vid att ha det! :) Kändes så grymt bra alltså! Full fart, full fokus och matte klarade tom av några blindbyten (när han tänkte till ordentligt innan!). När han går så där känns det som vi kan erövra hela världen tillsammans ;) Även detta hade man ju så klart önskat att man hade på film. :/ Men filmkameran tycks ha rymt! Lyckas inte hitta den! :( Senaste uppladdningen från den är från i oktober! Var tog den vägen sen??


Älskade killen som vet hur man flyger fram ;)

 

Ovido - Quiz & Flashcards