the crazy pack

Alla inlägg under april 2013

Av thecrazypack - 30 april 2013 17:46

Gårdagens kvällspromenad gick i regnets tecken

 


vilket några var överlyckliga över

     


och någon var allt annat än glad över! (observera att han har Parkers halsband på sig! och han kan inte ta sig ur det!!)

   

Av thecrazypack - 30 april 2013 14:34

Planen att hålla Krypet vaken idag sket sig. Vi har rastat hundar, tränat hund, lekt på baksidan, badat, städat badrummet, duschat, gjort pannkakssmet och stekt pannkakor. Ja Krypet åt pannkakor med. Men så när Krypet envisades om att tutta satte vi oss vid datorn (inte sköna soffan) och tuttade i nån minut, sen sov han. Nu sitter jag här m snusande grabb över mig och funderar på om jag skall lägga ner honom i soffan (m stor sannolikhet att han vaknar) eller om han skall få sova klart här. Sen får vi se om vi kan få till en tidig kväll ändå. Upp tidigt imorgon för Knotts utställningsdebut ju!

Av thecrazypack - 28 april 2013 14:34

Favoritbilderna från idag...

             


Nu skall här fixas iordning en degu-bur, städas och kanske hinnas med något mer trevligt innan dagen är slut.

Av thecrazypack - 26 april 2013 22:27

Försöker stå-träna i trädgården när husse o lillhusse krattar.

 

Av thecrazypack - 26 april 2013 12:34

Ja, nu har musch nån bra kampanj på fejjan där man kan få smakprov på deras mat och en annan om ytterligare smakprover om man bloggar om dem. Har ju letat efter foder till Felix en tid nu då han inte längre klarar av att tugga sitt torrfoder och tanken slog mig att detta kanske skulle vara super?! Är lite orolig angående fettmängd och om han kommer gå upp i vikt på det, men får väl ta ett snack m återförsäljaren. Gissar dock att Knott och Parker kommer kräva sin potion med! För om Felix skall äta så mumsig mat, är det ju inte mer än rätt att de oxå får!!


För visst ser det mumsigt ut?!

 


Någon som gett det till sin hund? Vad har ni för erfarenheter??


Ta och besök http://www.musch.se/ för att läsa mer om fodret.

Av thecrazypack - 26 april 2013 12:22

Numer kan vi ibland få höra en glad svans slå mot skåp, möbler och väggar. Ett ljud som vi knappt hört på snart 2½ år. Det är underbart! Samtidigt som det får mig att tänka på Gimli och sakna honom.     Knott har även börjat med ett annat beteende som påminner mig om Gimli, han lägger huvudet i ens knä när man sitter vid datorn    Vad jag har saknat Gimlis tunga huvud i knät och de stora bruna ögonen som tittar djupt in i ens själ! Knott kommer väl aldrig få den tyngden i sitt lilla huvud och blicken blir en annan, men känslan när han lägger sitt lilla huvud i mitt knä är obeskrivligt härlig!

Av thecrazypack - 25 april 2013 21:11

Idag har Knott varit superintensiv och speedad stundtals! En vilodag är mer än nog hälsar han! Att han dessutom skall hålla sig lugn hela dagen bara för att han skall på kurs till kvällen hade han väldigt svårt att förstå. När vi satte oss i bilen för att åka till kursen var han dock trött. Han hade ju lekt rövare och gjort allt han kunnat för att få igång matte i flera timmar :P Typ iaf...


Kursen idag går vi egentligen inte, men vi fick hoppa in idag eftersom jag & Krypet låg på sjukhus när kursen vi går började och dagens kurs skulle beröra ämnet som kursen vi går handlar om :P Fattar ni? Iaf, det var plattformsträningen vi var ute efter idag. Inga större problem för Knott att fatta vad han skulle göra, nu skall vi bara få superstadga på det! Först måste jag dock rota fram någon bra passande plattform. Hade ju varit skönt om vi redan hade den hemma med oxå... Får leta i helgen helt klart!


Andra saker vi fick jobba med idag var att gå i 8 runt två konor. Har ju försökt lära honom att runda föremål, men tyckt det går så där, framförallt åt ena hållet. Idag gick det dock över förväntan! Han kan mer än jag tror ibland. Velar om jag skall köpa egna konor för att enkelt kunna träna hemma, men det tar emot. Dels är de alltid i plast (& vi försöker plastsanera så mkt det bara går här hemma!!) och dels så går det ju faktiskt att använda vad som helst egentligen!


Sen så var det lite balansgrejer som vi har hemma. Knott visade tydligt att han vet vad det går ut på iaf och engagerade sig helhjärtat. :) Svåraste för dagen var helt klart små balansgrejer som är tänkt att ha en för varje tass. Försökte få till att få upp en baktass på en utav dem, men tusan vad svårt. Knott kämpade på som bara den, men efter ett tag kom skallen. Det är faktiskt ganska så sällan jag hör dem när vi tränar numer, vilket är himla skönt. :) Dessutom blev det en jättebra och tydlig påminnelse för mig att när han skäller gör han det för att han inte förstår. Vi fick aldrig riktigt upp nån baktass, men i slutet så lyfte han iaf på dem som om han fattat att det iaf handlade om de där bak. Vill fortsätta jobba m enskilda tassar så där, men behöver hitta nån bra "target" för dem. Platt target känns lite för svårt för honom, men får se hur jag gör... Just nu har vi ju annat vi borde träna först!


Men han är så underbar att träna Knott! Så engagerad och förösker verkligen! Full fart är det ju oftast och man måste vara med som fan m klickern om man skall hinna. Oftast är jag alldeles för långsam fortfarande (trots att även Enya var skapligt snabb), men det är kul att jobba m en hund där det händer grejer ;) Sen ibland blir han ju helt stilla typ. Vi har jobbat en hel del m omvänt lockande och just nu försöker jag att använda det så lite som möjligt då jag upplever att han kan låsa sig i ett läge där han tror att det är det vi håller på m och sen är han halvt omöjlig att få ur den positionen :P Visst frisignalen funkar, men får han den är risken stor att han skyndar in i den position han hade när han fick frisignalen :P Well well, sa jag att han är helt underbar att träna med? Varenda gång vi fått ett ostört pass så fylls jag av sån lycka och glädje över hur fantastisk han är! Visst har han sina sidor som jag ibland blir tokig över, men den glädjen han ger mig redan nu, den slår de där dryga sidorna m hästlängder! Fantastiska lilla underbara hund!!   



Av thecrazypack - 24 april 2013 18:42

Hitta effektiva förstärkare


Så fick jag tummen ur och körde första lektionen tillsammans med Knott.


På godissidan plockade vi fram ziwi hundmat, gammal torr blodpudding (som torkade till hundarna, men var Krypet godis i flera dagar :P ), hundgodishjärtan och så var tanken att ha med tubost oxå. Tubosten var visst redan uppäten av Krypet, så istället blev det burken m torrfoderblandning (katt-, valp-, vuxenmat blandat) som står i barnvagnen.

       


Knott hälsar att ALLT är mumma! Gick verkligen inte att se någon skillnad alls, hur jag än la upp "försöken". Dock vet jag sen träningen med honom att vissa godisar ger snabbare inlärning, så utifrån den kunskapen/erfarenheten kan jag nog rangordna de skapligt ändå. TROR han prioriterar dem så här: Blodpudding, ziwi, hjärtan & sist torrfodret.


Leksakerna då... Han har ju en miljon leksaker liggande överallt + att Krypet har ytterligare en miljon leksaker liggande överallt + att Krypet river ut mamma & pappas saker överallt = ytterligare nån miljon "leksaker". Bestämde mig för att testa bland de leksakerna som inte ligger o dräller överallt, utan som vi har i träningsväskan. Blev att vi testade 4 leksaker med: Gummiboll m pingla i, den redan omtalade fårskinnskampen m bungie och boll, en liten pipanka som han ärvt av Enya och slutligen ett band som jag började använda en gång då vi var ute och jag glömt ta m leksak men hade nåt "skräp" i fickan.

 


Här var det ganska så lätt att se vad som var hans favvo (iaf just vid det tillfället vi testade). Ankan vann stort! Bollen blev jag lite förvånad över hur icke poppis den var trots allt. Den rullade ju på bra och lät, medan de andra leksakerna låg stilla och tysta ganska snabbt efter jag kastat dem. Men trots längre rörelse och spontant ljud kom bollen sist! Fårskinnet och bandet var det skapligt tätt mellan. Han plockade hellre fårskinnet från golvet om han fick välja, men kampar som fan m bandet. Tror han tycker det är lite svårt att få ett bra grepp om fårskinnet, medan bandet ger honom ett supergrepp.

 


Har funderat lite angående miljöberikningar för honom. Dofter är helt klart en spännande kandidat, bajs av olika slag en ännu bättre kandidat, men den som vinner just nu är nog tillåtelsen att komma framåt. Kan kanske tyckas konstigt, men så som han ligger på framfåt jämt skulle det deffinitivt vara något att använda som belöning i vissa lägen ;)

Ovido - Quiz & Flashcards