the crazy pack

Alla inlägg under juni 2013

Av thecrazypack - 29 juni 2013 23:39

Idag blev det en utflykt till valla för att låta valparna kika lite på djuren där och leka på lekplatsen. Gubbarna fick vara hemma, vilket nog passade dem ypperligt m tanke på vädret (blött). Tanken var väl att göra det till en liten utflykt mest för att trötta ut de två valparna, men vi blev borta i över två timmar :P Så spännande är det bland alla djuren vid valla!!


Knott skötte sig superbra! Var länge sen vi var iväg och tittade på djur och det är ingen tvekan om att jakten börjar vakna till liv i honom nu. Han smyger ofta på småfåglar när vi är ute, jagar flygande insekter så ofta han bara kan och BÄSTA belöningen just nu är helt klart att jaga kottar ;) Så det har känts som att det vore vettigt m lite "djurträning" för att förstärka att vi faktiskt är bättre än det mesta som kan dyka upp skuttande framför näsan på en. Höns, getter, kaniner, fåglar (änder, gäss, måsar) samt två ponnies fick vi tränat på idag. Spännande & han förvånade mig över hur tyst och duktig han var! Nos mot nos m get och han var tyst! Till och m när geten tyckte han skulle dra åt fanders och stångade till honom lätt m ett horn var han tyst! Han backade undan och funderade över om han skulle skälla ut geten, men valde ändå att sammarbeta m matte och strunta i geten! Inte ens de fräsande kanadagässen fick några skall! Svårast var helt klart hönsen! Han var tyst, men frös och låste ibland lite väl hårt. Dock kom vi nära hönsen och det var just då han blev "låst" och missade tex några klick, men reagerade om han fick en godis kastade på sig. Kaninerna var nog det minst intressanta idag! I slutet och han var väl typ dötrött, men då brukar han mest bara bli flamsig och framförallt ljudlig! Icke! Tittade knappt åt dem. Nu har vi kanin ganska nära hemma som vi tittar på ganska så ofta (dock kommer vi inte så nära som idag) så kanske har det haft effekt? Hoppas det iaf! Skall se om vi inte kan komma iväg till valla snart igen och titta på djuren. Nyttigt för Knott och Krypet hade ju jättekul där! Måste bara komma ihåg att ta m bröd att mata fåglarna med ;) Dagens godis? ÄGG!


I veckan så gick jag upp till campus och hade Knott lös stort sett hela vägen (kopplad vid fårhagen för tusan vad gott det luktade där + att där brukar vi ju springa och busa). Det är sällan jag har honom lös i bebyggelse numer. Han tas inte riktigt för valp om man tittar på honom och han är ju snabb som blixten. Har man en unge och ytterligare 2 hundar m sig är det halvt omöjligt att hinna se allt innan honom :P Men nu hade jag bara m mig Knott och ungen satt snällt i vagnen, så då fick han vara lös. Till min stora glädje funkade det super! Han mötte människor, barnvagn och cyklar utan problem! En gång satte han av efter en cykel som hade svichat förbi väldigt snabbt (då satt han snällt vid mig, men jag släppte honom för tidigt uppenbarligen). Man ser i hela hans kropp när han sätter av helhjärtat! Han är verkligen gjord för att springa och kan starta blixtsnabbt! MEN han vände lika snabbt när jag kallade in!!    Helt plötlsigt blev matte glad över att hunden dragit på en cykel! För då fick vi testa hans inkallning på riktigt och den fungerade! Nöjd och stolt över mitt lilla monster!


Som verkligen är ett monster hemmavid just nu! Seriöst! Blir tokig! Inte just nu då, för han har ju sovit som en klubbad säl hela kvällen, men annars! Så himla skällig! "Jag vill nåt" tycks han säga var o varannan minut. *suck* Kanske vill han ut? Kissa? Leka? Träna? Tugga ben? Vakta? Ha hjälp att somna? Kolla läget? Bara göra nåt? Man kunde bli tokig för mindre om vi säger så!

Att få honom att gå på toa är oxå ett jävla gissel alltså! Ut vill han ju! Ja tom när det regnar! Men det är så roligt ute, så han glömmer liksom bort det som matte/husse tycker vi är ute för. Drar som ett odjur om man inte aktivt jobbar m honom. Då går han iofs jättefint, men kommer omöjligt att gå på toa för fokuset hamnar helt på mig. *suck* Så han måste få dra i kopplet för att kunna gå på toa typ. :( Bajsar gör han fortfarande som en "valp". Drar drar drar & jag ser typ hur han nästan skiter på sig. När han kommer på att han är skitnödig stannar han där han är och bajsar (typ mitt på vägen!). *suck* Blir ju inte bättre av att han är så ojämn i magen och vissa dagar riktigt risig :(


Men men, nu har det blivit massa mer bokstäver än jag tänkte, klockan är massor och jag är så sjukt trött för tillfället att jag inte vet vad jag heter. Dax att försöka göra sig klar för sängen m andra ord. Något Knott gjorde för länge sen

 

Av thecrazypack - 28 juni 2013 15:10

Vi fick till ett (rejält) pass på hu idag! Bangleken stod först på schemat och det gick SUPER. Skinka is tha shitt! 30 cm höjd var inga problem alls. Problemen som uppstod då vi körde ett pass i slutet (& hanegentligen var för trött och jag borde ha skitit i det!) var att han svävar ut och åtminstone en baktass hamnar på gräset vid sidan av gungan. Egentligen inget problem sen (förhoppningsvis iaf) när han ju tar hela gungan och borde komma mer rakt i slutet, än som nu då han hoppar upp precis bredvid. Testade även att ha honom liggande för att få bak tyngdpunkten mer. Funkade super första passet, trött var det svårare tyckte Knott. Nackdelen m det är ju klart att han inte lägger sig så där supernaturligt, men just nu känns det som att vi kör på det (& kom ihåg, ett kort pass i början, sen ingen mer banglek!!).


Vi hann även träna lite hindersug (hysteriskt lyckliga och skällandes...) och framskickande. Han är lite för snabb för sitt egna bästa, men det lär han väl lära sig så småningom :P En hel del vila i skuggan blev det med för tusan vad varmt det var!


Även Parker fick leka lite agility. :) Han älskar ju A-hindret och sen tyckte han det var så kul att hoppa idag att det funkade lös! Inte illa m knasbollen Parker!!   


Både fotades o filmades idag. :)

     


 

Av thecrazypack - 27 juni 2013 22:12

alltså, det här m att få till tillfällen att åka till klubben för att träna ordentligt...


Sen vi gick valpagilityn har vi åkt ut på tisdag-kvällar och det har fungerat bra. Men så blev vi sjuka & skippade en vecka. Denna veckan var min plan så klart att åka ut tisdagkväll som vanligt, men nej på måndagkvällen får jag veta av husse att de har ju kurs på tisdag. *suck* Onsdag då? Då hade vi inplanerad lunchträning m Best & co, så det kändes inte högaktuellt. Nu ställdes den där träningen in pga envist regnande (vilket passade oss super då ungen vägrat sova & jag inte fick sova förrän vid typ 8 på morgonen!). Torsdag då?! Veckans bana ute på klubben. Blir ju mest passivitet för Knott då, men det är ju grymt nyttigt det med och svårtränat själv (iaf m den braiga störningen som agilitytränande hundar ger). Sagt & gjort, packade in oss i bilen och åker iväg. När vi kommer fram kommer regnet. Rejält m regn! Sitta still o titta på när andra springer agility då känns tveksamt kul. Knott hade DÖTT av att behöva sitta still o frysa i regnet dessutom! Nä där är vi inte i vår träning att vi känner att vi behöver träna i det där regnet! Så vi åkte hem :(


Vad tror ni? Får vi till ett pass imorn? Hoppas verkligen det! Det är hög tid för lite mer banglek!


Jag fick iaf till ett pass här hemma m alla tre istället. Det är kul det med. :) Blev kattmat på burk som belöning och YAY hälsar de alla! Knott tog på sig selen själv (dock Enyas gamla då hans var dyblöt sen dagens promenad). Parker lyckades ta på sig halsbandet själv några gånger, men blev lite stressad av mattes entusiasm... Felix är verkligen tröööög!

Sen körde vi balanskudde & platta. Knott har svårt för att samla ihop alla tassarna på något, även om det egentligen är ganska så stort. Vet inte om jag bara skall låta det vara just nu och vänta ut hans mognad eller om man bör träna upp det redan nu? Någon m tankar? Han har jättefin balans om han står m framtassarna på ena balansen och baktassarna på andra, men att få upp alla på en är skitsvårt och han släpper positionen blixtsnabbt. Gubbarna var iaf superduktiga (det var Knott med!). Felix har fått upp riktigt fin balans av att träna på balansplattan/kudden + att vi har intensivsimmat honom nu några veckor. Tycker mig se en förbättring i hans rörelse, samt att han inte är på och slickar på sin bakdel lika mkt. Är skönt att det fortfarande går att få ordning på honom hemmavid om vi slarvat m hans simning en period. Dock ser jag tydligt mer o mer att vi inte får slarva m simningen, men det är ju egentligen inte så jobbigt...

Av thecrazypack - 27 juni 2013 21:49

Så var man med i en kampanj via buzzador igen. Denna gången handlar det om fläckborttagningsmedlet Vanish. Kan väl villigt erkänna att jag känner mig grymt skeptiskt till sådana produkter! Det känns helt klart som en totalt onödig sak, som dessutom belastar naturen och vår egna hälsa en massa. Dessutom känns det meckigt värre (eller j-vligt odrygt att skopa ner både tvättmedel och fläckborttagning i maskinen). De få gånger vi mot förmodan orkar göra något åt fläckar så tycker jag allt galltvål funkar super! Enkelt, naturligt, om än en djurprodukt (om man nu försöker leva helt veganskt). Men men, jag tyckte ändå det kunde vara kul att testa Vanish och se om jag kan hålla fast vid min förutfattade syn utav av produkten. :P


Tanken är att man skall göra ett fläcktest på en liten (minimal verkligen!) tygtrasa de skickade m i paketet. Ingen info alls om vad det är för tyg/material, så vi tänker nog ta och testa det på lite annat med ;) Krypet har ett gäng "matbodys" som vi helt har gett upp när det kommer till att få fläckfria igen. Tror ni vanish fixar det?? Vi får se på lördag då vi har tvättid ;)


I paketet ingick även prov-påsar och rabattkupong att dela ut bland vänner som vill testa. Jag har några påsar & kuponger kvar så om någon är sugen så hojta till! Kan man inte hämta här får man stå för portot själv (200 gr vanish + 10 kr rabatt).

 

Av thecrazypack - 24 juni 2013 21:52

Mamma blir en bättre roligare och mer tålmodig mamma om du låter henne sova!   

Av thecrazypack - 23 juni 2013 21:34

Vi har haft besök i helgen, dubbelt besök! Min mor och hunden Chili, samt Krypets faster har förgyllt våra dagar!    Inklusive Knotts dagar... Snacka om att han varit uppe i varv och dryg! Visst har han sovit med, men ibland alltså! Framförallt idag! Sen när alla åkt, så deckade han och har sovit stenhårt sen dess. Nyttigt värre, men nu längtar jag tillbaks till "vardagslugnet" (*harkel*). Hundarna har verkligen inte varit i fokus i helgen, men Knott har fått hänga m på lite lekparkshäng och barnbadande iaf. Skittråkig! Iaf då man är tvungen att sitta bunden och/eller still!!

   


Tur noh behövs det inte mkt för att roa knasig valp, en boll räcker tex.

               


Lite träning på rörligt underlag såg vi till att få till med.

       


och så var det badandet av barnet, som även innebar ett första (itvingat) sim för Knott (dock utan bildbevis)

   


Av thecrazypack - 17 juni 2013 21:23

Idag blir det ännu ett sånt där tjatigt inlägg om hur nöjd jag är med min lilla valp. :) och tro inte att han bara är perfekt och helt saknar jobbiga sidor! Sånt har han gott om, kanske därför som jag blir extra varm o glad när saker känns så bra? Oavsett så tror jag helt ärligt att han kommer bli en superhund när han mognat på sig och blivit några år ;) Eller nä, han är faktiskt redan en superhund! Vi skall bara hitta varandra fullt ut helt enkelt. :)


Idag plockade jag fram den platta tunneln för första gången. Vi har ju haft några pass m att forsera ett tygstycke de senaste två veckorna (kanske 5 korta pass max). Var lite osäker på hur det skulle gå, dels för att det var flera dagar sen vi hade framme tygstycket och dels för att tunneln placerades på fotbollsplanen istället för hemma på tomten. Vek släpet dubbelt så att det blev hälften så långt och lite styvare (blev inte lika platt utan lite mer "tunnelaktigt") och körde igenom Knott utan några krussiduller. Inga problem alls! Han kutade rätt igenom i full fart! Från början hade jag verkligen inte tänkt att han skulle få ta hela släpet på vid första tillfället, men så blev det och det var ju inga konstigheter alls. :) Alltså han är så jävla bra! Inte en enda gång har jag lyft släpet åt honom! Visst vinden "lyfte" det åt honom några gånger, men bortsett från det så har han tagit det helt självständigt från start! Så himla fantastiskt! Nu skall vi köra på rusta plattisen ett tag och sen är det väl dax att ge sig på och våga testa den tyngre på hu. Känner jag mig rätt dröjer det väl lite innan jag vågar det, men med Knott kanske matte måste börja bli tuffare..? För inte är han en sån där mesig hund som matte levt & tränat med de senaste 10 åren! Nä han är cool, duktig och räds då inte mycket. :) Har jag sagt att jag är så j-vla nöjd m min valp?!


Sen ikväll var jag & Knott iväg på Dogsense´s sommaravslutning. Massor med folk & hundar och även om Knott hördes ordentligt stundtals tycker jag att han var jätteduktig! Han kunde koppla av (skapligt iaf) på filten. Han kunde jobba och/eller leka när jag bad honom om det. Det enda han inte kunde var väl att gå i koppel. Där har vi verkligen en grej som gör mig halvtokig just nu. Fasen vad han drar! Men men, annars var han jätteduktig! Allt från liten tax till biffig engelsk bulldog har han flirtat med idag mitt lilla Knott. :) Himla trevlig och nyttig tillställning var det! Och så kom vi tvåa på tipspromenaden och vann en påse med något som jag inte ens har öppnat ännu! Nu blev jag nyfiken, så jag får nog gå o öppna det istället för att sitta här o dravla. Det jag ville ha sagt var iaf att jag är så himla nöjd med mitt lilla Knott som nog kommer bli en himla fin kille när han blir stor. :)


Trött kille (från när vi var i Karlsborg för dryga veckan sen)

 

Av thecrazypack - 15 juni 2013 21:52

Det finns ett ställe som om man går där en varm sommarkväll doftar av underbaraste Spanien     En doft som fyller mig med värme, glädje och lycka! En doft som för mig tillbaks till en tid som är förbi, men som betytt så enormt mycket för vem jag är idag. En doft som väcker fantastiska minnen till liv! Älskade underbara Spanien!   


Fasen vad jag längtar ner för tillfället! Är så Spaniensjuk, så jag vet inte vad! Så efter att ha sugit in doften av paradiset på kvällspromenaden har jag nu suttit och dränkt mig i ännu lite mer bilder från Spanien! och lite kan jag väl tänka mig att dela m mig av ;)


                                                       


Älskade älskade La Atalaya Macorra! Mitt hem för nästan 3 år! Platsen där mina hundar vuxit upp. Där jag funnit många fina vänner. En plats full av minnen och historier för åtminstone en triologi tjocka böcker! ;)

       

Även om jag verkligen inte är sugen på att göra det jag gjorde då, kan jag sakna hundarna, att ströva i floden med ett gäng hundar och att försöka hitta saker att berika deras dag med. Det jag saknar mest är nog det de gav tillbaks. Bekräftelsen på att det man gjorde betydde något, något enormt för åtminstone just DEN individen!  

       

och allt dessa hundar lärde mig! Sånt går inte att lära sig av svenska jyckar alltså!


Älskade älskade Spanien! Jag hoppas vi ses snart igen!!

Ovido - Quiz & Flashcards