the crazy pack

Alla inlägg under maj 2013

Av thecrazypack - 30 maj 2013 19:38

Vill du slippa läsa om mensblod, mensskydd, fittor o sånt så kan du sluta läsa nu. Ni andra får stå ut m att jag i min glädje delar m mig av "lite för mkt" kanske ;)


Krypet är nu 20 månader och fram tills nu så har jag haft väldigt begränsat m mens. Vi ammar ju flitigt så mensen har helt enkelt inte känt nåt större behov av att tränga sig på allt för mycket. Första mensen kom när Krypet var 8 månader och sen har det kommit nån liten typ av mens m oregelbundna mellanrum. På grund av att mensen varit som den varit har jag inte tagit tag i att skaffa mig en ny menskopp. Har kännts onödigt då jag helt enkelt inte blött så mycket och även om jag sagt att jag aldrig mer vill använda bindor/tamponger så har det varit helt ok m så lite blödning. Dessutom kostar ju menskoppen en del och min gamla är ju egentligen inte så himla gammal... Har kännts surt att behöva skaffa en ny, men enligt storleksangivelsen skall man ju ha större storlek om man är över 30 (vilket jag ju hunnit fylla sen jag använde den senast) och/eller om man fött barn (vilket jag ju oxå gjort). Chansen att den gamla skulle fungera kändes liksom minimal.


Men så fick jag mens nu och jävlar vad det skulle till att blöda! Har aldrig blött så i hela mitt liv (jo typ avslaget efter att jag fött barn då kanske). Blödde igenom en binda på bara nån timme & jag har aldrig gjort nåt liknande alls tidigare i mitt liv! Så för att slippa springa på toa och byta binda precis hela tiden kändes det som att det var lika bra att prova menskoppen igen. Stoppade in den, hade den nån timme sen så var det ordenligt m blod i bindan igen. Plockade ut koppen som då var överfull = inte alls konstigt att det läckt. Tömde koppen betydligt oftare och då höll den tätt! Normalt brukade jag kunna tömma den morgon & kväll, men nu blev det flera gånger/dygn, men den höll tätt! Massor m blod, men en fitta som, (trots slarv m de där tråkiga knipövningarna) fött en unge m huvud på 37 cm för 20 månader sedan, nu är tillbaka i sin forna form! Måste erkänna att jag blev lite lycklig ;)


Så massa mensblod, men återställd fitta och inge behov av ny menskopp ;) Nu vet ni det :P

Av thecrazypack - 29 maj 2013 23:20

Det är minnsann inte lätt att vara Knott när världen tycks vimla av fina, läckra, ljuvligt doftande (löp)tikar!

Av thecrazypack - 28 maj 2013 22:30

Ikväll åkte jag och Knott ut till lhu själva. Kände mig först lite tveksam till att åka ut dit för att träna utan någon annan att träna med, men va f-n finns tiden för det så får man passa på liksom! Sagt och gjort! Vilket pass vi fick till! Vi var helt ensamma, vilket så klart gjorde det hela lite lättare för Knott. Han kunde ta sina ärovarv utan att matte kände sig det minsta stressad över var han sprang. När han sen tröttnat på att rusa runt runt runt (tusan vad spring de finns i de där benen!) så kunde han lägga full fokus på matte och det vi gjorde.


Idag har vi smakat på A-hindret kf för första gången. Inga problem alls för Knott som ju kört en del kf-beteende i sitt liv redan. Funderar dock på om jag egentligen vill ha 2 av 2 på när det kommer till A-hindret, det sliter ju nåt grymt på hunden att behöva tvärbromsa på det hindret. Men någon typ av running känns så himla risky...


Sen så körde vi en kombination. Planen var något liknande det vi gjorde sist m två hopphinder och så tunneln, men det fanns två hinder till och när de övriga tre satt så dök tillfället upp och så hade Knott helt plötsligt tagit en kombination på 5 hinder! Testade den åt andra hållet med, men Knott exploderar ut ur tunneln och missade hindret. Blir till att öva svängbarhet efter tunneln någon annan dag. ;) Om jag sket i tunneln var det dock inga problem att ta kombinationen åt andra hållet. Han svänger stort, men är ju snabb som attan! Blir alldeles pepp på när jag tänker på hur bra han kan bli ;) och framförallt hur KUL vi kommer ha (& har) tillsammans!

Dagens kombination (inte direkt skalenlig, men va fan)

 

Film på det hela finns på Ds mobil, så får se när jag får möjlighet att lägga upp den här.

I övrigt tränade vi starter som han är riktigt duktig på. Har honom stående, men funderar seriöst på att kanske ändå köra på sittande. Måste testa att sätta honom lite mer när det är blött och jävligt innan jag bestämmer mig. Så länge tränar vi in det stående iaf. Får han ett stabilt stå lär det väl inte bli allt för svårt att få ett stabilt sitt senare. Fick även till två lugna, tysta pass m passivitet. Visserligen tillsammans med mig, men han är ju så grymt gnällig annars när han inte skall göra något så att han var tyst kändes himla bra. :)


Ikväll skrev jag i Knotts träningsdagbok, för första gången sen i mars! Har inte alls känt för att skriva i den på evigheter. Vet inte varför, för vi tränar och det går både framåt och bakåt (= vore super att föra dagbok ju), men lusten & orken har inte funnits. Men idag så. :) och förhoppningsvis fortsätter jag att kråka ner lite framöver iaf. Kul som minne sen när han är vuxen om inte annat ju!


Imorn är det kurs för husse och Knott, så då skall jag passa på att njuta av en promenad tillsammans med mina gubbar.   


Och här är filmsnutten!


 

Av thecrazypack - 26 maj 2013 20:49

Idag hann vi med lite agilityträning när vi ändå var i närheten av lhu. Dessutom så var D med tillsammans med kameran (& Krypet var m sin farmor & farfar, så det var ingen distraktion alls för D ;) ). Passade på att försvåra det en del för Knott, då det även var väldigt lugnt runt banan. En kombination på 3 hinder vågade jag mig på. Dessutom böjde jag tunneln lite för första gången. Inga problem alls för Knott! Dessutom övade vi riktiga starter med och han tycks ha fattat det hela där med. :) Tror nog att jag har en liten agilitystjärna på g här ;)

               


Älskar hur han verkligen hoppar/flyger in  tunneln!   

   


och så tre hinder i rad med ordentlig start

             


Runda hinderstöd hann vi med oxå och jo han skäller när han rundar... ibland iaf.

 


Trött liten valp när vi kom hem sen!

 


Vi var ju även o tittade lite på agilitytävlingen lbk i lördags oxå. Tusan vad det sög i agilitytarmen då! Knott var iaf superduktig! Kunde ligga avslappnad och titta utan att gnälla eller ljuda!! Trodde nog att han skulle somna (vi hade spenderat hela förmiddagen vid tåkern så han var ju dötrött), men mot slutet innan vi gick var det väldigt mycket liv i bakom oss (nån hund som kände sig övergiven eller nåt tror jag) & då ville han sitta upp för att ha lite mer koll.

Av thecrazypack - 23 maj 2013 22:09

Idag har jag fått se Knott lite väl övertänd :P Blev x antal ärovarv idag, både med och utan leksak. Och käften slog lite väl okontrollerat och hårt på fel ställen emellanåt... Men jävlar vad han satsar och vill träna (trots en hel del tokerier med då)! Skallen är tyvärr tydligt redan på väg fram i arbetet. Vet ju att han är en högrisk jyske när det kommer till skallande under loppets gång, men jag hade så gärna sluppit det! Nu kommer det ibland ett skall när han rundar hinderstolpen. Gissningsvis för att han inte tycker det går snabbt nog? Det går snabbt! Sen låter han ju när han skall göra ingenting, men det akn jag ju inte direkt påstå att jag är så duktig att träna på :( Svårt och trist träning när han hela tiden bjuder upp till aktiv träning ju ;) Han lyckas nästan alltid lura matte till att vara med och träna på ett eller annat sätt. :)


Men nu kommer svärföräldrarna så nu stänger vi ner datorn.

Av thecrazypack - 18 maj 2013 20:11

Japp nu skall jag tjata lite till om hur bra han är :P och även om jag tjatar en massa om hur superbra han är, så vill jag att ni skall veta att han är jävligt pissdryg med ibland.


Idag hade lhu öppet hus, så jag åkte iväg imorse och hjälpte till att flytta hinder och lite annat krafs. Strax innan 11 kom D, Krypet och Knott och så tittade vi på uppvisningarna. Knott var ganska så skällig och dryg då, menman kan ju som sagt inte vara perfekt jämt ;) Sen passade vi på att träna lite innan vi åkte hem och då var han den där stjärnan igen! Han börjar få riktigt sug på hindren. Dessutom börjar handlingen släppa lite mer (fasen vad svårt det var att börja m en hund som inte kan nåt sånt alls, jämfört m en på 7 år som följt en vid ens sida i över 6 år!!). Tunneln sög han fint på och så fick han testa platten m lite hjälp från husse som lyfte för honom. Inga problem någonsans! :)


På vägen hem från lhu körde vi förbi skytte C där det höll på att skjutas. Fönstrena vidöppna, bilen i slowmotion (pga alla hål i vägen) och Knott helt oberörd av alla smällar precis utanför bilen! Fatta vilken härlig känsla! Precis som vi vill ha det!


Ikväll fick vi till ett bra pass handling på tomten m. Det känns verkligen som han börjar fatta! Och han tycker det är kul. :) D fick filma (när vi redan kört lite för mkt), men det är svårt att få till det så det syns bra. Tomten är lite liten & att få plats m tunnel, stol, matte och sen filmande husse (+ lillhusse nånstans med) är verkligen på gränsen. Men ett litet minnesklipp på hur det såg ut i maj 2013 är det ju iaf :)


 

Av thecrazypack - 17 maj 2013 21:51

Idag har det hunnits med en massa känns det som! Började dagen m att fixa på tomten. Potatisarna kom äntligen ner i jorden, spenat, rödbetor och grönkål såddes, hörnet m allt bråte sorterades och en massa skit slängdes. Sen blev det dax att äta & så tog hussarna de två gamla gubbarna på en långtur till lagunen. Jag & Knott packade vår väska och drog till lhu tillsammans m Best, löpande Trassel och deras matte. Där blev det ett ordentligt pass i sommarvärme! Måste säga att jag ändå vart impad av hur Knott orkade jobba i den värmen. Nog var han kraftigt berörd och inte alls samma fart jag är van vid, men han jobbade ändå bra tycker jag. Bättre än mig iaf :P Det jag tog m mig hem idag var att vi  inte skall glömma bort att träna kf-beteende. Var tydligt att vi inte tränat det sen ridhusträningen i vintras! och så det där m att kunna stå bunden o tyst...


Hemma blev det lite mackor och sen ut på tomten igen. Vi tycks alltid ha grejer som behöver fixas på den! Planterade om lite blommor i köket. Drog i gång projekt tvättning! Sen blev det grillad lax till middag! Krypet skypeade m kusin och fastrar!    samtidigt som han tränade Felix åt matte, så matte kunde träna Knott ostört. Filmade lite Knott-träning. Främst för att visa Lystra hur Knott är m targetsticken, men när kameran ändå var framme kunde vi ju lika gärna filma lite till. ;) Nu har det tvättats 9 maskiner och jag borde gå ut till tvättstugan igen... Men vågar jag röra mig? Krypet är tyst o har antagligen somnat nu, men sover han inte hårt nog vaknar han bara jag reser mig...


Filmandet ikväll. Först tänkte jag att jag kör lite handtarget (evigheter sen sist) så Knott tänker "nos" inför targetsticken...


 

Han är ju engagerad iaf, även om det blev för svårt då jag visade godisarna i andra handen samtidigt. Men vet de tusan om han verkligen tänker "nos"??


och så den där targetsticken då... Så här ser flamsig hund ut Lystra! Hur många beteenden bjuder han inte på då? Uppenbart iaf att han inte fattat vad en targetstick är till för än (& det är ju inte så konstigt då jag knappt haft den framme alls m honom).


 

och de andra grejerna som vi tränar just nu. Dagens Trick 14 "Backa". Tveksam till att vi kommer nå slutmålet för att bli godkända som tävlingsbidrag, men jämfört m hur det såg ut för några veckor sen känns det som att han iaf kommer lära sig backa :)


 

en kontaktövning från slyngelkursen. Han skall sitta bredvid o ta ögonkontakt. Stackars Knott (& D) hade ju aldrig ens behövt sitta bredvid tidigare, så det blev en massa nya delmoment för honom, men nu känns det som att han kan det iaf. Ingen tävlingsposition kanske, men det är vi inte ute efter. Kontakten är det viktigaste och den är på väg iaf!


 

och så startpositionen som vi delat upp i en massa delar, här är tanken att han skall in mellan mina ben ;) (andra delar är stadigt stå, explosiv start och så är väl tanken att han så småningom skall kunna följa m när jag går i positionen mellan benen)


 


så nu har det gått en kvart till och jag chansar på att ungen sover även om jag reser mig.

Av thecrazypack - 17 maj 2013 11:36

Fick se en film på Lystra när hon använde targetsticken och insåg att det är hög tid för fler lektioner i caniskursen ju! Knott är långt ifrån lika duktig som Lystra (har knappt haft framme targetsticken för honom), men Lystra behöver ju fler utmaningar! ;)


Så här kommer ytterligare 3 lektioner från canis mailkurs.


Lektion 4: Mekaniska färdigheter hos hundföraren


Lektion 5: Inlärning av tramp på musmatta och flyt


Lektion 6: Stimuluskontroll


Så där, själv har jag lovat Lystras matte att filma Knott m targetsticken nu, så hon får se hur fladdrig och flamsig han är kring den :P Men nu sover han och sen är det agility på schemat för vår del.

Ovido - Quiz & Flashcards