the crazy pack

Alla inlägg under oktober 2013

Av thecrazypack - 22 oktober 2013 21:54

Så kom söndagen som jag längtat efter så länge, men som jag även kännt en del oro för den senaste tiden då Knott blivit allt mer ljudlig och fått allt svårare att koppla av på roliga platser. Dagen då vi skulle på en heldag i belöningsutveckling hos Jessica som har Motiverade Hundar.


Det var upp tidigt som gällde och det efter en natt m dålig sömn innehållande magknip, flera kisspauser och så småningom en klocka som ringde innan man knappt hann somna om. Knott var laddad o stod förväntansfullt o gnällde trots att han knappt orkade hålla ögonen öppna. ;) 30 min bilresa o sen skuttade vi in i Ts bil för att åka den sista timmen. Var helt inställd på att Knott skulle leva rövare och tagga igång som tusan när vi hamnade i Ts bil, men han somnade stort sett! Tyst var han större delen av resan, trots att han bitvis spände sig så han skakade (då brukar han alltid låta oxå). Vi kom fram i tid för att gå en liten sväng och sen fick Knott 1 kg lammben av Jessica för att kunna ligga tyst i sin bur en stund när vi hade teori. ;) Tog ett tag innan hundn tystnade och insåg att benen var värda att äta, men sen mumsade han ben tills det var dax att gå bort till ridhuset och visa upp vår lek.


De problem som jag ville få hjälp m var främst omtag, viktförflyttning och det där gisslet m att han inte kommer tillbaks m grejer han får/vunnit. I ridhuset visade han upp en finfin kamp. Inga direkta omtag, bra viktfördelning och engagerad till tusen (vilket han ju oftast är iaf). När jag sen kastade bollen för att visa att han drar, kom han så fint tillbaka! Såklart! Visserligen på min signal, helst skulle han ju vända så fort han har prylen i munnen. Men han kom tillbaks o det blev inte mkt till ärovarv alls. Ja jomen hej, gnälliga matte liksom :P Utöver leken så visade vi lite godisbelöningar m, vilket han skötte fin fint. :) Dessutom så blev matte positivt överaskad över hur fint han lyssnade på henne även när han beslutat sig för att springa bort o skälla lite på de som stod o tittade på oss. Han liksom släppte o kom på en enkel liten vissling! Duktiga fina killen!   


När alla hade fått visa upp sin lek blev det mer teori. Det var massor av teori och jag är rädd för att jag aldrig kommer kunna sammanfatta allt bra här, så gå kursen hos Jessica om ni är nyfikna på det! Under det passet somnade nästan Knott i mitt knä!! Han låg stort sett tyst hela passet i mitt knä och vi bara mös. Så himla härligt och fanastiskt! En dag kommer det nog faktiskt bli hund av honom! När Gip skulle visa lite lek tyckte dock Knott det blev väldigt jobbigt o orättvist, så då kunde han inte vara tyst längre, trots mutor från matte. Så när det var dax för de andra hundarna att komma in en o en för att få träna lek fick Knott sitta i Ts bil. Får väl erkänna att jag kände mig ganska så nervös, men han skötte sig riktigt bra. Det fanns massa spännande som han kunde ha undersökt närmare, men han lät bli. Skällde en del inledningsvis, men tystnade så småningom och kunde då även se andra hundar utanför bilen utan att dra igång.


Lekar vi fokuserade på i vår träning var "Klara Färdiga Gå", "Snabba gripanden" och "Bytesleken". Jessica gav en massa tips och kommentarer och så här i efterhand ångrar jag verkligen att inte videokameran var m så att jag kunde filma våra träningspass och hennes kommentarer! Något som verkligen skall kommas ihåg nästa gång vi går på liknande kurs!! Det är ju främst matte som behöver justera sin teknik och får jag bara till det så svarar nog Knott super. Jessica kampade lite m galningen och genast fick han stabilare tag! Jessica var nämligen blixtsnabb och lyckades slita ut kampen ur mun på hunden vid omtag, något jag totalmisslyckas med. Fattar inte hur det skall gå till! Men det är väl bara att ligga i hårdträning. ;) Effekten var tydlig när Jessica kampade m honom iaf, vilket var himla kul att se.

Vid bytesleken testade jag att släppa ena leksaken vid några tillfällen och det gick väl lite så där... Han släppte inte leksaken han hade, men fann ändå den jag hade intressant och var m i min lek på sitt sätt. ;) Studsande o morrandes lekte vi var sin leksak, men ändå liksom tillsammans. Och en gång fick han minnsan tag om båda så vi kunde kampa gärnet ;)


Gah, det finns ju massor m mer jag vill få ner, men att bara upprepa träningsdagbokens anteckningar känns ju så där kul. Det har jag redan skrivit ner för mig en gång ju. Så ni får två bilder som jag snott från Jessicas fb på världens bästa Knott!   

   


Avslutningsvis så vill jag bara informera om att 1 kg lammben ger en aningen risig mage. :( Först lite diarreig, sen massa kräk och slutligen lite väl hårt. Det blev inte mkt sömn natten till måndag heller och Knott var ganska så ynklig större delen av måndagen (trött efter kurs + risig i kistan). Det var först till kvällen han vaknade till liv och ville hitta på nåt igen, vilket han inte fick. Idag blev det bara en vanlig promenad m några pass kampträning :)

Av thecrazypack - 22 oktober 2013 21:11

Lite mer om helgen vill jag ju få ner än att vi knappt fick sova något och att dagarna ägnades åt hund. ;) Om man börjar m några ord om sömn så tyckte sonen att mamma var mer än bara en huvudkudde natten till lördag och beslutade sig för att ligga tvärs över mamma o rulla runt som den galning han är (även i sömnen). Vaknade vi 4 och kunde sen inte somna om. Kändes så där lagom mosigt i skallen när det var dax för spårkurs vid 9.


Tre spår hann vi med även denna sista kursgång.


SPÅR 1

Blev väldigt likt tidigare lagda spår. Lite längre och helt utan godis i spåret, men m pryl i mitten och en vinkel. Mush som slubelöning. Låg väl drygt 30 min iaf gissar jag.

- Han spårade fint i början, hittade prylen och lekte lite m den för att sen ta upp spåret igen. Men så kom problemet. Han lokade på och jag missade när vi lämnat spåret. Och då jag lagt ett spår till en annan hund alldeles i närheten och vinden nu låg på ganska så bra från det hållet fick han väldiga problem m att hitta spåret igen. Inte blev det bättre av att jag hade noll koll på vart spåret verkligen gick! :/ Men jag såg slutburken och kunde hjälpa honom så att han hittade spåret den sista metern iaf och fick ett bra avslut.



SPÅR 2

Lades av en annan kursdeltagare. Ganska så krokigt i början, inget godis och bara mush i slutet.

- Inga som helst bekymmer för honom att följa nån annan! Dessutom SÅG jag på honom då han tappade spåret, så jag kunde stanna o vänta ut honom. Slutet gick dock rätt mot vinden och det syntes att han fick mushen i näsan m hjälp av vinden, så näsan kom upp en del och han spårade väl inte superfint då. Hittade sin mush iaf och matte var supernöjd m hur fint han tog någon annans spår!


SPÅR 3

Ett rakt spår på ca 60 m som korsades av instruktören efter ca 10 min liggtid. Sen låg det totalt en fika ;)

- Klockrent! Tog spåret fint, tuffade på framåt och ingen synbar reaktion alls gällande det korsande spåret!


I slutet var han riktigt trött = betydligt skälligare än normalt. Men det märktes ändå inte i spåret. Skällandet i bilen var ihärdigt men inte riktigt non stop iaf. Kände mig grymt nöjd med honom. Han har verkligen fattat vad spårandet handlar om och nu skall vi bara se till att hålla rutinen m spår vid liv! Planen som var sagd var att lägga minst ett varje måndag fm, då D är ledig, men första måndagen sket det sig :P Får se vad för rutin vi hittar. Tror inte det är jättebra att jag & Krypet drar ut själva i skogen för att lägga iaf. Krypet tycker inte om att bli lämnad i skogen när mamma & Knott drar iväg & ju längre spår vi lägger desstu mindre kul för Krypet.


På em blev det spring i hagen för de två stora vovvarna. Ville att Knott skulle kuta av sig lite inför söndagens påhitt ;) Bara huvudjobb räcker inte när man är springhund ;)

Av thecrazypack - 22 oktober 2013 21:07

Hur sammanfattar man egentligen bäst helgen som var? Jag har ju metervis att skriva, både om kurserna, dess innehåll & allt jag försökt få in i skallen o lära mig. Men även massor om hur Knott skött sig, vad han gjort och lärt sig!


Så för att göra det enkelt för mig blir sammanfattningen:


MASSOR AV HUND, MINIMALT MED SÖMN!

Av thecrazypack - 18 oktober 2013 21:34

D är ute och söver Krypet, så jag har lite egentid. Skulle kunna träna lite hund, men alla sover o det är helt tyst, så sitter kvar här istället tror jag. Tänkte försöka sammanfatta veckan lite kort, men vet ju att jag är dålig på det där med "kort". :P


I onsdags gick jag, Krypet och Knott ut i skogen och la ett spår till Knott. Det är lite klurigt att få till spårläggning samtidigt som man har en tvååring som vill följa efter, men kanske inte riktigt behärskar terrängen. När Knott satt bunden o jag la spåret gick det skapligt, då jag bad ungen passa hunden. Men när hunden skulle ta spåret blev det inge kul alls. :( Vi får se om vi kan hitta nån rutin som funkar eller om jag helt enkelt måste hålla mig till att lägga spår m sällskap av nån annan eller när Krypet kan vara m pappa.


Iaf, det blev ett spår på kanske 50 m (hur fan skall man veta hur långt det är när man går i skogen?!), några godisar i, en vante, korsande en större stig/gammal traktorväg, vinkel och mush i slutet. Lät spåret ligga i 20 min (vem orkar vänta mer? Knott var hur laddad som helst! Letade febrilt efter spåret när vi gick mot det (gick på det från annan vinkel än när jag la det) och tog upp det fint när han hittade starten (som fortfarande trampas upp lite extra). Spårade superfint, missade vanten (eller jag kanske missade hans reaktion på den?), tappade vid stigen (då även ungen tjöt hysteriskt inne i skogen bakom oss), men hittade sen rätt och tog vinkeln och slut utan problem. Fort som fan går det! Har svårt att veta hur mkt jag bör bromsa, men det är kul att se att han verkligen fattat vad det handlar om och han tycker det är KUUUL!


Torsdag blev absolut NOLL hundaktivitet! Inga promenader alls annat än kissrundor! Ingen träning inne ens! Knott fick följa m o sitta i bilen när vi handlade mat (ville inte riskera skällande hemma). Han fick kissa o bajsa på parkeringen och så fick han köpa en ben i djurbutiken att ha i bilen, men det var allt! Han skällde o ylade helt hysteriskt när jag lämnade honom, men när jag kom tillbaks 30 min senare var han tyst o syntes inte. Alltid något.


Fredag, är ju idag. :) Idag har hundarna fått klart bättre! Först släpade jag m mig alla + unge ut till fotbollsplanen för lite slalomträning. Min ork räckte väl egentligen till Knott o ungen, men ungen vägrade gå utan alla hundarna, så alla fick följa med :P

Ställde upp ett betydligt smalare slalom än vad Knott har haft innan. Brukar mäta upp 1½ fots längd i bredden, men idag blev det bara 1 fot! Fortfarande så brett att han kan gå igenom utan att behöva svänga, men det var smalt. Skitsvårt blev det hälsar Knott! Han gick ur massor, hade svårt m ingången, men kämpade på som bara den! Det jag tyckte allra mest om att se var att han sänkte farten! Han har sett slalom som en accelerationsträcka typ och jag har kännt en viss rädsla för benbrott mm då min galning bara far fram utan att se sig om typ. Men nu saktade han ner perfekt för att klara upp det! Och det var svårt som sagt! Har dock bestämt mig för att hålla 1 fots bredd nu och göra honom säker på det. Eventuellt bredare någon gång för att få upp farten eller om han blir allt för osäker. Tror dock att han kommer fixa det där galant m lite träning. Nu var det ungefär som när vi först satte upp slalomet i somras. Insåg nu när jag kollade igenom filmen från idag att jag skulle hjälpt honom mer genom att följt m i slalomet. Är ju så grymt lat och står ju oftast mer eller mindre kvar vid starten :P Gäller att komma ihåg till nästa gång att han behöver mer sådan hjälp i detta stadiet. Kanske mer av "inkallningstyp" oxå, då han nästan saktar in mot slutet. Nyttigt att filma!!


 

När de kom hem från jobbet sen på em, så sa han att fåren åkt hem för vintern, så då var vi ju bara tvungna att lassa in hela flocken i bilen och åka o rejsa av oss lite, men det vet ni ju redan ;)


Imorgon är det kursavslut på spårkursen. Känns trist, men jag hoppas att vi skall ha kommit i gång tillräckligt nu för att komma vidare själva. Har nån plan om att försöka få minst ett spår i veckan i sällskap av D iaf, så att ungen slipper lida. ;)


och sen på söndag är det äntligen dax för belöningsutvecklingsdagen hos Motiverade hundar! Känner mig sjukt taggad! Även om det finns enviss oro hur stackars Knott skall orka hålla igång a la knott-vis en hel dag :P Men men vi kommer båda bli många erfarenheter och kunskaper rikare på söndag tror jag allt. ;)

Av thecrazypack - 18 oktober 2013 17:08

Fåren har äntligen flyttat hem till sig, så när solen sken slängde vi in oss alla i bilen och drog till fårhagen för spring! UNDERBART!!

     


Är man en äldre herre vars rygg krånglar massor just nu får man ta det lite lugnare och klä sig väl.

 


Vad som gör en fårhage extra bra, FÅRBAJS!!

   


mer bus

   


  

 

 


Lite träning hann vi med oxå. Flera beteenden som börjar bli dags att namnge, men vad skall man kalla allt??

             


hmmm, skall bli intressant att se hur hans slalomteknik kommer se ut i agilityslalomet :P

   

Av thecrazypack - 14 oktober 2013 14:47

Igår sken solen och hösten var så där vacker som bara hösten kan vara! Utflykt var sen länge spikat på schemat och beslutet att åka o kika på hjortar fattades. Dagen innehöll strålande sol, vackra färger, glad hundar, go unge och hjortar. Kunde knappast bli bättre!


               


Självklart ville jag försöka få till några färggranna höstfoton på de tre galningarna. Gick väl så där, då vare sig sol, bakgrund eller hundar var riktigt sammarbetsvilliga... Tur nog är motiven tillräckligt tacksamma för att kompensera fotografens brister ;)

       


Några enskillda med.

             


Sen så var det ju de där hjortarna vi var nyfikna på.

 


Parker har varit där förr och visste precis vart man skulle spana ;)

 


Knott var lätt att bryta när det kom till dofterna från hjortarna. Han verkade inte se dem alls när vi var nära och när han såg dem (?) på håll skällde han på dem, men var mer intresserad av matte. Skön erfarnhet! :) Hjortarna då, jo de var så där fina o mysiga som de alltid är!

         


Grindvakten såg till att vi stängde efter oss ;)

 


och lite poserande/balansträning hann vi med på vägen till bilen (så klart)

         


Mina fina   

   


Omgivningen är verkligen helt fantastisk m sina gamla ekar o nu vackert gyllena träd!

         


Av thecrazypack - 14 oktober 2013 14:11

Idag drog vi ihop vårt lilla gäng för lite agilityträning i höstvädret. Vattnet hängde i luften, men vi klarade oss iaf från något större regn. Jag hade m en övning där slalomkanalen skulle sättas in i en kombination. Inget svårt alls, utan rätt fram bara, men lite klurigt att hitta in i slalomet efter tunneln. Trodde jag iaf...

 


Best fick köra först, för hans matte skulle iväg o jobba sen. Sen så var det Knotts tur. Han var laddad, men mest bara laddad o kanske inte så laddad på matte :P Snarare på den där nya pudeln som hängde m Niiro och Atlas idag. Stackars Manfred blev flitigt uppvaktad av Knott som bara ville leka lite granna med honom! Bara liiiite! Snälla snälla snälla!! Efter att ha försökt få Knott intresserad av matte ett tag, men totalt misslyckats gav jag upp och kopplade upp Knott så fick Niiro köra istället.

Efter att Niiro fått köra & Knott vilat, så var Knott sugen på att faktiskt träna m matte. Genast fick vi problem. Knott som varit så säker på slalomet missade första porten flera gånger om! Först när jag verkligen visade den tog han den (& sen var det inga problem). Funderar på om det kan vara att första porten var röd? Hundar ser ju inte rött och jag har ingen aning om hur rött ter sig i deras värld. Kanske blir det otydligt? Niiro hade lite samma problem och tog andra porten (som var blå) vid några tillfällen. Nästa problem blev så klart att samla ihop hunden när han kom ut ur tunneln. :P Även där var första porten röd, men kan nog inte skylla på det just då... Han var mest för snabb för sig själv ;) Efter lite försök kom jag fram till att det fungerade bäst om jag gjorde ett sidbyte när han var i tunneln så att jag liksom blockade/tvingade in honom i linje istället för att "locka" in honom i linjen. När jag väl fattade det, så kutade min hund vidare genom slalomet. Sista hindret var vi väl lite halvslarviga med. Mest för att matte inte riktigt orkade springa m hela slalomet. Vi körde 3b först och sen blev det lite vila m Atlas & Niiro imellan innan Knott fick köra 3a en gång. När matte gjorde rätt mellan 3 & 4 tog han hela kombon på första försöket, så vi nöjde oss m det. :)


Idag hade vi m oss tygkojan ut när vi tränade med. Tänkte att den kunde ge honom lite regnskydd om vädret blev tråkigare + att det isf vore ett ypperligt tillfälle för Knott att inse hur bra det är att vara i buren ;) Nu blev inte vädret så dåligt (& inte är vi ledsna för det), men Knott var i kojan en hel del ändå. :) Slängde in nån näve godis då o då när han låg fint i den, vilket tycktes ge effekt så länge jag stod nära den iaf. Han sökte upp buren flera gånger iaf och stundtals låg han i den lugnt. Sen var det generellt mer ljud o rörelser än det brukar vara när vi tränar, så att han lät lite tycker jag inte är så konstigt. Känns som vi dock kan komma vidare m bur i träningssamanhang iaf! Super, för jag har faktiskt redan beställt en mindre som blir smidigare att bära m sig (sen om Knott kommer se alldeles för stor ut i den vet jag inte...)


Tycker det är så himla kul att även följa de andra hundarna i vår träningsgrupp! Knott och Best är ju jämngamla, medan Niiro är aningen yngre. De är dock så tydligt att de är tre totalt olika individer! De möter olika svårigheter i de olika övningarna vi gör och de glänser på olika ställen. Varje gång blir man impad av hur de hanterar vissa saker! & ibland står man verkligen som ett frågetecken o förstår inte alls vad det är som gör en sak så svår. Då är det ju även bra att vi är flera, med olika bakgrunden o kunskaper sen innan, för oftast kan någon komma m ett tips och så klaffar allt! Skall bli så grymt kul när vi kan börja åka på tävlingar tillsammans! Att få ta del av Bests första pinne och Niiros första nolla! Och att ha dem med när vi totaldiskar oss och vid vår första nolla! Börjar faktiskt längta riktigt mkt nu ;)

Av thecrazypack - 12 oktober 2013 20:54

Dåligt bloggat i veckan. Inte för att vi inte gjort något, utan kanske just för att vi haft en del annat för oss? Sen sist har vi hunnit m ett agilitypass tillsammans m Niiro & matte "hemma" på fotbollsplanen. Skulle ha skrivit massor om det, men då jag inte ens hann få in det i träningsdagboken innan minnet svek så blir det inte så mkt om det nu... Det jag minns o tog m mig därifrån var slalomet. Känner att jag vågar utmana Knott mer o mer i slalomkanalen och det går faktiskt galant! Framförbyte, bakombyte, jag står kvar, belöning så han får vända tillbaks mm mm fungerar! Så nu sist tog jag faktiskt upp tanken om att börja smalna in det. Han är ju inte riktigt ett ännu, men närmar sig & jag kan lätt smalna in det utan att han behöver börja köra "riktig" slalom, han är ju så pass smal. :) Så jag tror faktiskt att nästa gång jag sätter upp det blir det smalare! Och så skall jag försöka köra en hel slalomalle i veckan tills det inte går att sticka ner de där pinnarna i backen nåt mer. ;) Får se hur långt vi hinner komma innan vintern tar tag i oss...


Spår har vi oxå hunnit lägga i veckan. Krypet, jag & Knott gick ut m picknick o njöt av hästvädret i skogen. Spåren gick väl så där tyckte jag. Första tog han starten bra, men tappade sig o verkade nästan motvillig att gå in i spåret igen. Kanske hade jag gått över något som han ansåg vara äckligt? Oavsett så kändes det så där... Andra spåret hade han jättesvårt för att ta början. Han stod mest o tittade frågande på mig. Jag försökte visa, men det funkar ytterst dåligt på honom. Men så helt plötsligt bar det av i spåret och han spårade superfint till slutet. Vi fick iaf ett bra avslut! :)


Idag var det så dax för spårkurs igen. Vi beslutade oss för att ta m hela familjen, inkl gubbarna. Ungen var på strålande humör, vädret var på superhumör och Knott var laddad till TUSEN! När vi kommer till platsen så kom jag ihåg att vi skulle vara m i nån pilotstudie som etologerna (m ledning av Pelle) håller på m. Samtliga hundar på kursen skulle ut o stå vid varsin kon o filmas i hur de betedde sig. Haha, superladdade Knott tyckte det var latjjo att få komma ut & se alla andra hundarna, men den blev det bra skumt alltså! Konorna stod tätt & gänget hade ju egentligen aldrig setts innan. Dessutom blev det värsta lekbuset på ena sidan m en briard som ville leka m en boxer. Sen stod en förskynt liten sheltietös mellan Knott o de där galningarna. Knott skällde typ nonstop på tokarna i änden! Nån gång tog han kontakt m mig för att kolla av o nån gång försökte han få igång jack russeln på andra sidan honom. Oavsett så var det en ännu mer sjukt laddad Knott som stoppades in i bilen igen när vi väl skulle gå o lägga spår. Att Parker o Felix precis fick gå iväg m hussarna på promenad gjorde ju inte det hela bättre! :/ Knott skällde typ NONSTOP i bilen idag. :( Betydligt sämre än sist! Känns så där lagom kul... Han som klarat av att ta det lugnt o vara tyst i bilen fram tills nu. *suck* Att dessa förväntningar skall vara så svåra att hantera.


Men men, vi la tre spår var till hundarna idag & denna gången skiljde sig spåren åt lite mer, vilket var himla spännande. :)


Första spåret såg ut ungefär somd e vi lagt tidigare. Lite längre, men skapligt rakt o m några godisar i start o längst spåret. Mush i burk som slutbelöning. Det fick ligga ca 30 min.

Knott gick ju ut hårt, som alltid ;) Alltså, han skuttar typ fram på bakbenen m näsan i backen! Tycker det är jättesvårt att veta hur mkt jag skall bromsa, för bromsar jag inte hinner han inte m själv, men bromsar jag för mkt verkar han uppleva det som när han drar på promenaderna o vi stannar för att hans kall sluta dra = inte riktigt rätt reaktion i spårskogen. Men iaf, han var lite vimsig i starten, men när han väl satte igång så följde han spåret som en klocka! Så himla häftigt att se! Han tog sitt slut, åt sin mushboll o ville sen fortsätta efter mattes spår :)   


Spår två innehöll plötsligt massor m utmaningar enligt matte! Inte nog m att vi la en pryl i spåret (förpackning näsdukar), det blev även en första vinkel! Hur länge det låg vet jag inte. Kollade när vi la det, men inte när vi gick det :P

Knott slängde sig ut i spåret, tog upp det betydligt snabbare denna gången och ångade på, förbi prylen som instruktören valde att plocka upp obemärkt. Men så tappade han sig, började cirkla tillbaks och så stod han där m näsan i riset precis där prylen legat! Så jävla klantigt av oss att ha plockat upp den i tron att han missat den. :( Knott verkade väldigt frustrerad o förvirrad ett tag, cirklade runt, flängde lite fram o tillbaks, gnydde och hade sig. Försökte vänta ut honom och plötsligt passerade han över spåret där han inte gått o klampat innan och vips for näsan ner o spåret och han lokade på efter det! Vinkeln innebar absolut inga som helst problem! och när matte inte alls kom ihåg var slutet låg, så visade Knott duktig det för matte! Fantastiska jävla hund! Han är så grym! Glad upprymd och lite i extas (vi båda två) kampade vi oss ut ur skogen.   


Tredje spåret blev aningen kortare än spår 2 då en stig (där det just gått en husse m två hundar) svängde o dök upp tidigare än jag räknat m på vår spårväg. Men pryl o vinkel hann vi få in i spåret iaf. Spåret fick ligga när vi fikade i solen, vilket kändes som sommar! Knott var tystare än i bilen iaf, även om han liksom inte kan klassas som tyst :P

Var lite orolig för hur det skulle gå att ta spåret efter fika, lite träning o annat (funderade i veckan om det var det som gjorde att han var så frågande när vi försökte ta spår 2), men jag behövde inte oroa mig. Knott har fattat grejen! Denna gången markerade han tydligt prylen, men traskade snabbt vidare i spåret utan intresse av vare sig ta upp prylen eller få godis av matte. Vinkeln tog han fint, precis som slutet.


Det känns verkligen som poletten trillat ner idag o att vi faktiskt kan komma igång o spåra regelbundet efter kursen. Det är så himla häftigt att se honom jobba (även om det går lite väl fort enligt matte) & hur enkelt o naturligt det är för honom! Sen måste jag medge att tanken om hur coolt det vore att tävla i bruksspår m honom slagit mig både en o två gånger. Han känns liksom lite "malplacerad" där ;) :P Men men, hur tiden skall räcka till att få honom tävlingsklar inom både agility o spår samtidigt som man har en familj o övrigt liv vet jag inte... Vi får se helt enkelt. Klart är att jag verkligen hoppas att vi kommer fortsätta att spåra iaf!


Dagens tråkiga var helt klart bilen. :( Beslutade mig för att utmana det hela när vi var klara i skogen, så vi åkte hem o lämnade gubbarna och sen fick Knott följa m o sitta i bilen när vi handlade mat. Kändes lite risky, ville ju inte att han skulle gapa ytterligare en timme. Det gick dock vägen! Inte ett ljud hörde vi från honom (käkade på McD innan vi gick in o handlade m honom inom höravstånd) och när vi kom tillbaks låg han ihoprullad och sov gott i bilen.    Sen har det varit en mkt trött Knott som sovit bort majoriteten av dagen. Himla skönt måste jag säga! ;)


Gubbarna då... Jo de fick ju följa med de med idag. Hussarna tog de på en 90 min promenad o sen fick de sitta i bilen de med. De är ju tysta o snälla, men det blev på tok för kallt för stackars Felix tyvärr. Trots overall o det inte kändes nämnvärt kallt när man stoppade in huvudet i bilen. Han är ju lite frusen av sig o när man ligger still blir det väl kallare. Så nästa gång får gubbarna stanna hemma. Det var dock himla skönt att komma hem o alla hundarna var nöjda! :)


Massa text blev det, så frågan är väl om nån orkar läsa igenom det. Inte en enda bild togs idag, trots fantastiskt väder.


För att sammanfatta dagens känsla; EUFORI!   

Ovido - Quiz & Flashcards