the crazy pack

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2013

Lite agility

Av thecrazypack - 14 oktober 2013 14:11

Idag drog vi ihop vårt lilla gäng för lite agilityträning i höstvädret. Vattnet hängde i luften, men vi klarade oss iaf från något större regn. Jag hade m en övning där slalomkanalen skulle sättas in i en kombination. Inget svårt alls, utan rätt fram bara, men lite klurigt att hitta in i slalomet efter tunneln. Trodde jag iaf...

 


Best fick köra först, för hans matte skulle iväg o jobba sen. Sen så var det Knotts tur. Han var laddad, men mest bara laddad o kanske inte så laddad på matte :P Snarare på den där nya pudeln som hängde m Niiro och Atlas idag. Stackars Manfred blev flitigt uppvaktad av Knott som bara ville leka lite granna med honom! Bara liiiite! Snälla snälla snälla!! Efter att ha försökt få Knott intresserad av matte ett tag, men totalt misslyckats gav jag upp och kopplade upp Knott så fick Niiro köra istället.

Efter att Niiro fått köra & Knott vilat, så var Knott sugen på att faktiskt träna m matte. Genast fick vi problem. Knott som varit så säker på slalomet missade första porten flera gånger om! Först när jag verkligen visade den tog han den (& sen var det inga problem). Funderar på om det kan vara att första porten var röd? Hundar ser ju inte rött och jag har ingen aning om hur rött ter sig i deras värld. Kanske blir det otydligt? Niiro hade lite samma problem och tog andra porten (som var blå) vid några tillfällen. Nästa problem blev så klart att samla ihop hunden när han kom ut ur tunneln. :P Även där var första porten röd, men kan nog inte skylla på det just då... Han var mest för snabb för sig själv ;) Efter lite försök kom jag fram till att det fungerade bäst om jag gjorde ett sidbyte när han var i tunneln så att jag liksom blockade/tvingade in honom i linje istället för att "locka" in honom i linjen. När jag väl fattade det, så kutade min hund vidare genom slalomet. Sista hindret var vi väl lite halvslarviga med. Mest för att matte inte riktigt orkade springa m hela slalomet. Vi körde 3b först och sen blev det lite vila m Atlas & Niiro imellan innan Knott fick köra 3a en gång. När matte gjorde rätt mellan 3 & 4 tog han hela kombon på första försöket, så vi nöjde oss m det. :)


Idag hade vi m oss tygkojan ut när vi tränade med. Tänkte att den kunde ge honom lite regnskydd om vädret blev tråkigare + att det isf vore ett ypperligt tillfälle för Knott att inse hur bra det är att vara i buren ;) Nu blev inte vädret så dåligt (& inte är vi ledsna för det), men Knott var i kojan en hel del ändå. :) Slängde in nån näve godis då o då när han låg fint i den, vilket tycktes ge effekt så länge jag stod nära den iaf. Han sökte upp buren flera gånger iaf och stundtals låg han i den lugnt. Sen var det generellt mer ljud o rörelser än det brukar vara när vi tränar, så att han lät lite tycker jag inte är så konstigt. Känns som vi dock kan komma vidare m bur i träningssamanhang iaf! Super, för jag har faktiskt redan beställt en mindre som blir smidigare att bära m sig (sen om Knott kommer se alldeles för stor ut i den vet jag inte...)


Tycker det är så himla kul att även följa de andra hundarna i vår träningsgrupp! Knott och Best är ju jämngamla, medan Niiro är aningen yngre. De är dock så tydligt att de är tre totalt olika individer! De möter olika svårigheter i de olika övningarna vi gör och de glänser på olika ställen. Varje gång blir man impad av hur de hanterar vissa saker! & ibland står man verkligen som ett frågetecken o förstår inte alls vad det är som gör en sak så svår. Då är det ju även bra att vi är flera, med olika bakgrunden o kunskaper sen innan, för oftast kan någon komma m ett tips och så klaffar allt! Skall bli så grymt kul när vi kan börja åka på tävlingar tillsammans! Att få ta del av Bests första pinne och Niiros första nolla! Och att ha dem med när vi totaldiskar oss och vid vår första nolla! Börjar faktiskt längta riktigt mkt nu ;)

 
 
Ingen bild

Cecilia

14 oktober 2013 17:50

Visst är det intressant, vilka olika svårigheter som dyker upp för olika hundar! Att ha folk & träna ihop med är verkligen guld värt tycker jag, det blir både roligare & bättre träning av det.

thecrazypack

14 oktober 2013 17:51

MYCKET bättre träning! Bara det att jag kommer ut de där dagarna som det känns mindre lockande att dra ut o träna hund på ;)

 
Ingen bild

Carro, Atlas & Niiro

15 oktober 2013 11:53

Du skriver så bra :) Jag längtar verkligen jättemycket till det där tävlingarna med vår rödliga ;) Det stämmer så bra det du säger med att dom har olika svårt för saker och jag tycker det är jättehärligt att vi bor så nära varann ändå och verkligen får till våra träningsträffar och kan hjälpa varandra :) Man lär sig av att försöka, men man lär sig också så mycket av att bara titta på andra :) Längtar till nästa träning!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards