the crazy pack

Alla inlägg under februari 2013

Av thecrazypack - 28 februari 2013 21:20

Idag fick TCP agera försöksdjur/studieobjekt i dogsense.se Hundspråk! - Flockliv . Kan väl erkänna att jag kände mig aningen skeptisk till att ha m Parker på nåt sånt där. Vad skulle han bidra med liksom... Men jag fann det hela väldigt givande iaf. :) Till att börja med känner jag mina hundar ganska så väl. Parker gjorde ungefär vad jag trodde han skulle (gömde sig i ett hörn typ) även om han var lite modigare än jag vågar hoppas på i såna här lägen. Han vågade komma fram lite, nosa lite, hälsade lite på Therese (som han gillar en hel del!), satt en stund på en stol... Men överlag höll han ju sig i hörnet bakom mig/D. Felix körde sitt vanliga egna rejs. Han gick igenom hela rummet (golvet alltså inte människorna) och letade efter gotta. När han undersökt rummet & var klar kände han att han kunde gå ut och kolla nästa rum/hänga m husse o lillhusse istället. För där vi var hände ju inget som var intressant enligt honom. Knott var Knott. Glad, kul, spännande, full fart! Det som förvånade lite kanske var att han inte tog mer spontankontakt m de som var där. Han är ju så j-vla på rent generellt när han träffar folk, men här var det ingen som direkt hälsade på honom och då var han heller inte på dem. Sen fanns det ju så klart en massa annat att undersöka. :)


Som det är nu upplever ju inte jag riktigt att vi har en flock. Det känns som tre individer mer än en flock. Vi får se om vi får den där flockkänslan igen eller vad som kommer hända. Var även kul att höra lite hur andra upplever våra hundar. De verkade tycka se mer flockkänsla mellan Parker & Felix iaf och så är det säkerligen även om jag kan ha svårt att se "flocken" dem emellan. Sen så var det en som sa den där klassiska om Parker "Han ser osäker ut, men inte rädd". Att det skall vara så klurigt att se rädslan i Parker? Vad kan det bero på? Är det för att han är passiv (eller flyktbenägen) i sin hantering av rädslan? För nog var han tydlig i hur han upplevde situationen även om jag tyckte han vågade mer än jag vågat hoppas på. Spännande är det iaf! Hoppas Therese lägger upp lite av filmklippen som togs idag. Känner att jag mer än gärna skulle se dem igen nu!

Av thecrazypack - 26 februari 2013 16:07

Idag blev det en dejt m Besten och hans mattar. Vi tog bussen ner till stan och utsatte våra valpar för allt som finns där. Trevligt sällskap, härligt solsken och superduktiga valpar gjorde det till en riktigt bra tur. :) Krypet var supertrött och i upplösningstillstånd innan vi gick hemifrån (vid 11), så jag tänkte att han kunde sova i stan. Icke! Han somnade först hemma 15:30! Han & hans sömn alltså. *suck*


Iaf, Knott var en stjärna. Han fick åka i mattes knä och då rullade han ihop sig så gott han kunde. Lite gnyende kunde höras när bussen var helt tyst, men stort sett tyst var han (WOW!). Sen gick vi en liten sväng genom stan och fick se & uppleva massor av spännande grejer! Bl a

  • människor av alla de slag & åldrar och många på samma gång
  • hundar
  • cyklar som passerade
  • permobiler, rullatorer & barnvagnar
  • gå längst bredvid trafikerad gata
  • se buss som stannade och startade
  • gå upp och sen ner för en liten trappa
  • musik, kyrkklockor och människoprat
  • spännande duvor som var mer nyfikna än rädda
  • gå över en gallerbrunn
  • och så hittade han en massa äckliga saker på marken att smaka på med :P

Allt klarade han m glans. :) Godis var mums, men det gick faktiskt även bra att leka m mattes handske! :) Känner mig så himla nöjd med min lilla valp! Ingenting tycks bekymmra honom än iaf och det är så himla skönt! Nu sover han hårt (tillsammans med Felix!!) och sen ikväll tänkte jag påbörja trixtränandet jag skrev om igår... Spännande! :)

Av thecrazypack - 25 februari 2013 23:33

Känner mig lite galen ikväll och beslutade lite snabbt att mitt och Knotts första riktiga trick kommer bli (iaf om det går vägen) detta. Känns halvt omöjligt att få till något med så stor kontroll som krävs för tävlingen, men målet kommer helt klart vara det iaf! Själva momentet ser ju egentligen inte så svårt ut (enligt hennes braiga lilla film), men det är många bitar i det som Knott är långt ifrån att behärska idag. Vi som tragglar ögonkontakt stenhårt i allt just nu lär ju få ett helvete att skilja ur det... Ståendet påbörjade jag så smått idag med (bortsett från det där fotoståendet som vi försökt få till m muta varje vecka då, men det har jag ju noll kontroll över :P ). Ja ja, kul blir det iaf hoppas jag. Känner mig så laddad att jag tom överväger om Felix skall få testa. Rent krasst borde det vara ett supertrick för honom. Han skiter ju i var matte är, bara han klurar ut vart belöningen serveras :P Får väl se hur laddad jag känner mig imorn efter det första passet...


Lillsnyggingen   

 

Av thecrazypack - 24 februari 2013 18:50

Skrev just ett långt inlägg, men innan jag hann posta det så hann Krypet trolla bort det m h a tangentbordet på nåt vis... Så nu blir det bara nåt kort tråkig sammanfattning här.


Igår

Först underbart häng m bästa H och hennes Rocky och Lystra!    Blir alltid på bra humör när jag träffar dem. Rocky jobbar ju på så bra med att ge matte en massa roliga berättelser att dela med sig av varenda gång man ses ;) Lystra hade blivit så himla fin sen vi passade henne i somras. Hon var fin då med, men nu var hon inte så där unghundsranglig längre utan fin och rejäl (om nu en cirneco kan klassas som rejäl :P ).


Undertiden som jag o H pratade skit och gosade hund så röjde D lägenheten (typ iaf). När H åkte blev det snabb middag och sen dammsugning och supertvättning av golven (gu det var evigheter sen det blev av!), så att lägenheten skulle se skaplig ut (för de som saknar husdjur o barn med!) inför melodifestivalhäng m jobbarkompisar till D och gammal kursare till mig. Det blev en heltrevlig kväll som jag mer än gärna gör om, även om jag inte har så där jättebra koll på hur låtarna lät...


Idag

När det var dax för långpromenaden i den härliga solen hade Knott precis somnat, så vi lämnade honom HELT ENSAM ( m katten såklart). Inte nämnvärt orolig ens, men filmade o spelade in ljudet i lägenheten. Turen blev underbar, men längre än tänkt då vi valde att gå hem istället för att ta bilen hem (som vi ju tagit dit). När vi närmar oss hemmet inser jag att det är första gången jag kommer hem till Knott bakvägen och bara några meter senare hör vi en hund(valp?) skälla. Tittade på D, "är det Knott?". Gick några steg, stannade, lyssnade igen och hörde fortfarande hunden. FAAAAAAAAN vrålade hela min insida. Har vi lämnat honom för länge? Eller har han låtit hela tiden? Faaaan faaan faaan! Hur kunde vi vara så dumma?! Kommer fram till tomten, ser o hör inget längre... Runt på framsidan och kollar in genom köksfönstret för attt hitta världens ljuvligaste valp, hårt sovandes!    Vilken lättnad! Öppnar dörren och Knott orkar inte ens bemöda sig att komma o möta oss. Hinner klä av både Parker och Felix, utan att Knott ens rest sig. Han är verkligen super! Klädde på honom och så fick han en tur m matte, husse o lillhusse där vi fick till lite inkallningsträning iaf. :)
 Filmen visade en Knott som blev lite orolig när vi gick precis, men stannade kvar där han låg när vi gick. Gnällde lite kring 4e minuten ensam och bytte sovplats 17 min in, men sen verkar det inte ha hänt något mer alls! 90 min blev han ensam totalt och det enda som hörs på inspelningen är det där spöket som vi tycks ha här hemma (spåret blir aldrig helt tyst). Alltså, så himla skönt!


Sen har han varit sitt vanliga dryga jag idag :) Vi har hunnit med ett superhärligt pass m klickern.    städat golvet hemma igen (ja det blev lite för slarvigt gjort igår), mumsat våfflor och bara haft en sån där superhelg! :) Blev ingen ridhusträning idag, men det kändes verkligen inte som att vi behövde det idag & m tanke på smittan som har gått/ går i omgivningen kändes det bäst så.


Bilderna, fult o olagligt snodda av H :P

   

Av thecrazypack - 24 februari 2013 00:54

idag blev det en riktigt bra dag! Härligt! Behövde verkligen det! Nu skall här sovas!

Av thecrazypack - 22 februari 2013 13:47

Det blev en liten valpträff m Besten iaf, så nu har jag ett trött litet Knott i knät    Borde slänga i mig något i magen och passa på att ta en sväng m Parker sen när Knott har somnat. D & Krypet är ute m Felix nu, så bara Parker får komma ut ordentligt med får alla hundarna en bra dag och det är ju alltid trevligt. :) Kom på att det faktiskt finns lite valpbilder på datorn som inte visats & m tanke på i vilken fart Knottet växer fungerar det ju inte att lägga upp dem om en månad och låtsas som att de är nytagna :P Så lika bra att slänga upp dem m nu. Dryga veckan gamla, men här är de.


Koppel tränas det alldeles för lite här hemma, men jag har nån ide om att det kan han lära sig när han blir stor :P

 


Jobbigt m snö

 


men kul m pulka åkande

   


Tur att det iaf finns varma goa sovplatser inne, för ute är det än så länge alldeles för kallt för att stanna mer än man måste.

   

Av thecrazypack - 21 februari 2013 20:57

Blääää. Känner mig riktigt låg idag/kväll. Den sista tidens "allt" börjar ta ut sin rätt om man säger så. Blir ju inte bättre av att Knott har terrat Felix i förbannelsen idag. Krypet har varit tuttig, men inte intresserad utav att äta, utan just bara mysa m tutten. Sömnen skall jag väl inte klaga allt för mkt på, men kroppen tycks vilja ha mer ändå. Och så är det kallt och snöigt fortfarande! :( Från att ha varit en vecka m 2 kurstillfällen inplanerade, så blev inget av de av pga smitta bland hundarna i länet. *suck* Valpträningen vet jag inte hur jag känner inför. Både jag och Knott behöver verkligen komma iväg. Jag behöver komma hemifrån utan Krypet och Knott behöver bli ordentligt trött. Blir det ingen valpträning, så får det nog bli en tur m miljöträning för mig och Knott istället. Frågan är vart. Inte direkt så man känner för att hänga i veterinärens väntrum just nu direkt :P Annars är det något vi behöver göra. Hänga på resecentrum har vi ju planerat att göra m Besten nästa vecka... *suck* Ja ja, vi skall iaf hitta på något för både jag och Knott håller på att bli galna!!


För att kanalisera lite energi blev det lite burträning ikväll igen. De två som tjabblat hela dagen fick ett pass tillsammans! Inte kan man ana hur dryga de (eller främst Knott kankse) varit mot varandra hela dagen på denna filmen inte! De var så j-vla duktiga! Båda två! Felix har inte burtränat på evigheter (& det är ju inget vi använder i hans vardag heller) och Knott visade en sån självbehärskning som jag inte hade någon aning om att han besitter! Tänk vad han kan när han vill!


  

Det vi borde pyssla m (bakåtfotgående - veckoutmaningen vi påstår vi är med i :P och följsamhetsövningarna från förra valptillfället) blev inte riktigt av idag heller... Eller lite kanske. På Knotts promenad idag övade vi mycket följsamhet och en hel del inkallning. Han är verkligen super när han vill och än så länge vill han nog stort sett jämt ;) Framförallt sen jag bytte ut valpfodret mot licktreat. Generellt så duger inte maten alls lika bra längre, inte om jag vill ha riktigt engagemang iaf. Måste komma ihåg att fortsätta jobba m leken oxå, för även om han älskar att leka m prylar o oss kan han vara svår att belöna m lek som det är just nu.


Bla bla bla bla... Så brukar D säga samtidigt som han "pratar" m handen då jag bara pratar en massa goja. Känns lite så nu... :P Men grabbarna var duktiga iaf!

Av thecrazypack - 20 februari 2013 23:31

Känner att vi inte riktigt fått till särskilt många bra träningspass den sista tiden. Motivationen är lite si så där, men främst beror det på att det är allt annat än lätt att få till det med 3 hundar (varav en bara pluttvalp än så länge) och en 17 månaders människovalp som envist skall lägga sig i. Men idag gav jag mig i kasst att få till ett burträningspass med störning. Dessutom kände jag att det var längesen vi filmade något, så trots att jag var ensam m alla beslutade jag mig för att göra ett försök iaf. Fick faktiskt en film som inte bara visar hur enormt duktig Knott börjar bli utan det ser inte allt för kaotiskt ut heller!


och som ni ser så behöver gammelgubbarna lära sig fler trix. :P Parker har dock utökat sin trixrepetoar nåt enormt sen Knott kom och kan nu lyfta andra tassen med (typ iaf)! Jag och D fnissade lite över hur lugn han ser ut i alla sina rörelser, då han i själva verket är så laddad han kan bli nästan (supergott godis idag ju - annars hade han nog inte ens bemödat sig att komma dit överhuvudtaget). Lite skillnad på han och Knott...
  och för er som inte vet/minns, men pipleksaker var livsfarliga och skitläskiga enligt Parker när han flyttade hit! Idag kan han tom leka med dem! Så länge det inte finns torkat kött som lockar mer. :)

Ovido - Quiz & Flashcards