the crazy pack

Direktlänk till inlägg 28 februari 2013

Flockliv i Öjebro

Av thecrazypack - 28 februari 2013 21:20

Idag fick TCP agera försöksdjur/studieobjekt i dogsense.se Hundspråk! - Flockliv . Kan väl erkänna att jag kände mig aningen skeptisk till att ha m Parker på nåt sånt där. Vad skulle han bidra med liksom... Men jag fann det hela väldigt givande iaf. :) Till att börja med känner jag mina hundar ganska så väl. Parker gjorde ungefär vad jag trodde han skulle (gömde sig i ett hörn typ) även om han var lite modigare än jag vågar hoppas på i såna här lägen. Han vågade komma fram lite, nosa lite, hälsade lite på Therese (som han gillar en hel del!), satt en stund på en stol... Men överlag höll han ju sig i hörnet bakom mig/D. Felix körde sitt vanliga egna rejs. Han gick igenom hela rummet (golvet alltså inte människorna) och letade efter gotta. När han undersökt rummet & var klar kände han att han kunde gå ut och kolla nästa rum/hänga m husse o lillhusse istället. För där vi var hände ju inget som var intressant enligt honom. Knott var Knott. Glad, kul, spännande, full fart! Det som förvånade lite kanske var att han inte tog mer spontankontakt m de som var där. Han är ju så j-vla på rent generellt när han träffar folk, men här var det ingen som direkt hälsade på honom och då var han heller inte på dem. Sen fanns det ju så klart en massa annat att undersöka. :)


Som det är nu upplever ju inte jag riktigt att vi har en flock. Det känns som tre individer mer än en flock. Vi får se om vi får den där flockkänslan igen eller vad som kommer hända. Var även kul att höra lite hur andra upplever våra hundar. De verkade tycka se mer flockkänsla mellan Parker & Felix iaf och så är det säkerligen även om jag kan ha svårt att se "flocken" dem emellan. Sen så var det en som sa den där klassiska om Parker "Han ser osäker ut, men inte rädd". Att det skall vara så klurigt att se rädslan i Parker? Vad kan det bero på? Är det för att han är passiv (eller flyktbenägen) i sin hantering av rädslan? För nog var han tydlig i hur han upplevde situationen även om jag tyckte han vågade mer än jag vågat hoppas på. Spännande är det iaf! Hoppas Therese lägger upp lite av filmklippen som togs idag. Känner att jag mer än gärna skulle se dem igen nu!

 
 
Ingen bild

Cecilia

2 mars 2013 01:24

Oj, spännande! :D Nu önskar jag ju att jag hade en flock som kunde få utvärderas på liknande sätt, haha... :P
Och ja, de där som vänder rädslan inåt och liksom inte är uppenbart flyktbenägna uppfattar folk aldrig som lika rädda. Eller rädda alls? Men sen definierar folk kanske lite olika också? Det är ju inte alldeles klart var gränsen mellan osäker & rädd går.

thecrazypack

2 mars 2013 11:28

Superspännande! Ångrar att jag inte gick kursen så jag fick kolla på andra flockar med, men men man hinner inte allt.

 
Ingen bild

Tessie

3 mars 2013 00:48

Åh vad kul! Jag hade velat vara där med mina!
Typiskt vanligt att folk har svårt att se rädslan hos hundar som inte agerar utåt. Soraya uppfattar ju många som ganska cool eftersom hon bara låtsas som att hon inte finns och håller sig så stilla och lugn som möjligt (om hon inte får panik). Lugn, duktig, väluppfostrad. Inte så rädd. Tills det slår över och de ser paniken i ögonen som ser ut att hålla på att hoppa ur ögonhålorna...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards