the crazy pack

Alla inlägg under maj 2014

Av thecrazypack - 27 maj 2014 23:04

Jag nördar inte bara hoppteknik just nu, utan även en del slalom. ;) Knott bör ha ett färdigt 12 pinnars slalom innan juli hade jag tänkt nämligen. 12 pinnar i sig är inga problem. Han har en jättebra fart och precis den tekniken jag vill ha på honom (jämnfotahopp). MEN han har varit helt beroende av kompostgallerbågar. Dessa bågar gör det helt omöjligt att göra fel och så fort vi testat andra bågar har han inte alls klarat av slalomet. Detta har gjort att jag stundtals har kännt mig helt vilsen hur jag skall göra för att komma vidare. Men efter tips på hur man enkelt (& billigt) kan göra egna bågar fixade jag och Krypet till några idag. Bytte sen ut det mittersta paret m kompostgaller till dubbla bågar och blä så svårt det blev! Dock jobbade han på bra, trots att man såg att han blev osäker. En massa missar (12 st!), men även en massa lyckade försök (14 st!) fick vi till under dagens två pass. Det kändes skit, men sen när jag tittade på filmen (& räknade) så insåg jag att det faktiskt gått jättebra ju! Missarna var nästan helt o hållet i början och i slutet hade han stort sett fått tillbaks sin normala fart i slalomet, trots att han ju borde ha varit ganska så trött.


 

Så till kvällen var jag tvungen att gå ut och köra lite slalom i samband m hopptekniken. 4 frolic innan hoppandet och sen 4 frolic efter. Behöver jag säga att jag har världens bästa hund?! ;)   


 

Vad vi skall göra imorn vet jag inte riktigt. Hopptekniken har vilodag och kanske borde även slalomet det efter dagens många skuttanden...?

Av thecrazypack - 17 maj 2014 15:50

Idag släpade jag m mig hela familjen på agilitytävling. Inte för att jag fick tävla, men kolla lite är ju kul med. :) HU höll en deltävling i Doggy Professional Agility Cup 2014 och då kunde vi ju lika gärna få en trevlig utflykt tänkte jag, samt Knott kunde få lite träning i tävlingsmiljön. I höstas var han ju så grymt dryg o stressad då vi var o kollade på en tävling att jag helt la ner all typ av träning i den miljön. Det kändes liksom inte som att det gick att träna &/ träning som är dömt att misslyckas vill jag inte hålla på med! Men nu har han mognat på sig en hel del. Dels är han ju mkt äldre nu, men han har ju även tränat i ridhuset i vinter, vilket nog hjälpt en del med tror jag. Han skötte sig iaf exemplariskt idag! Så himla skönt att se! Han var tom tyst då typ alla andra hundar vrålade loss för fullt! Han hade jättefin fokus på mig & kunde tom träna sånt där tråkigt som stå-ligg-stå... Dessutom var det ju så skönt i värmen att vi påbörjade något jag funderat på att lära honom i evigheter, men aldrig tagit tag i. Nämligen att ligga på sidan. Det blev väl inte så avslappnat direkt, men han bjöd fint på det och höll positionen läääänge utan problem :) Längtar verkligen till den dagen då vi kan tävla! Verkligen dax att ta tag i det där slalomet på riktigt kanske...


Efter agilitytävlingen blev det dax att göra vår samhällsplikt och rösta. Kan inte direkt påstå att jag är superinsatt eller intresserad, men att rösta är VIKTIGT ändå! Fick även hämtat ut ett paket från buzzador och handlat så vi har frukost imorn.


Känns som en bra dag redan. :) Nu klipper D gräsmattan och sen skall vi ta tag i det där staketet på framsidan igen. Tar sin tid att få det färdigt... :P

Av thecrazypack - 15 maj 2014 22:45

Älskar verkligen när man kommer in i en period då man nördar in sig i något totalt! Just nu är jag helt innördad på hoppteknik. Tycker verkligen det är hur kul som helst. Även Knott tycker det är grymt kul. Ibland kommer den där undrande känslan om HUR kan man tycka det är så kul?? Men faktum är att det är KUL och då tänker jag låta det vara det ;) Som det är nu kör vi 3 pass i veckan m hoppövningar & Knott gör fina framsteg även om tekniken aldrig varit dålig. Det har snarare mest handlat om brist på erfarenhet för honom. Tycker dock det känns himla skönt att han får en bra teknik från start :) (man blir nog lite extra fånig efter att ha levt m Gimli och hans leder...)


Iaf så här får ni ett klipp från dagens bend work, även om jag lovat att inte fylla bloggen m filmer av detta slaget ;) Men han är ju så duktig.   


 

Något som jag dock inte alls tycker är lika kul och spännande att nörda in sig på är de himla positionerna som vi tragglar en massa på. Snacka om att man ångrar sig att man inte lärt in ordentligt från början, för suck vad jobbigt det är med ominlärning! Dessutom är jag så grymt dålig på detaljfilande & så tycker jag det är trååååååkigt (lär aldrig få en lydnadstävlande hund tex eftersom jag har noll lust att traggla findetaljer för en sån start). Men iaf, nu känns det som sittandet äntligen börjar släppa! Låsta framtassar har kännts som en omöjlighet med denna gosse, men idag fick vi till riktigt bra framtassar OCH att bakbenen ändå kom ut ordentligt när han reste sig! Blir kanske ordning på det där med så småningom... Om inte annat har vi något att träna när vädret håller oss inne iaf...


 

Av thecrazypack - 14 maj 2014 15:09

Då det inte blev något agilitytävlande för att fira Knotts 18 månader kunde vi ju inte tacka nej till Ms erbjudande. Idag fick därför Knott äntligen testa på att springa efter en trasa för första gången! Får väl erkänna att vi kännt oss ganska så splittrade kring att låta honom jaga trasa, då han ju funkar så bra lös och vi är rädda att det skall trigga igång en mer svårhanterlig jakt. Men nu har vi testat & bara han sköter sig i vardagen så kommer han deffinitivt få testa igen! Det är häftigt att se honom springa för fullt (även om han har en bra bit kvar tills han lär sig lägga in den växeln som Tisse, Ms whippet, lägger in vid lc ;) ).


Knott var ju helt ovetande om vad det handlade om när vi kom till platsen, men så fort han hörde Ms röst blev han helt tokigt lycklig! Tänk vad lite agilityspringande kan göra ;) M lär ju knappast hamna lägre på Knotts favvo-lista nu iom trasspringandet med.


Självklart filmade vi!


 

Allmänt · .Knott · film · lc
Av thecrazypack - 13 maj 2014 17:52

Idag fyller Knott "tävlingsmyndig". Jag önskar att det innebar att vi skulle tävla i helgen, men så är det inte. Vi är inte ens anmälda till vår första tävling än. Dels så är det en ganska bra bit kvar innan slalomet sitter, men framförallt så är det pga min egna kropp. När jag fick veta att jag var gravid & att vi skulle få en bebis i april hamnade Knotts tävlingsdebut lite på "hyllan". Tog inte så mkt tanke för att inse att vi inte skulle kunna starta i maj som var planen innan. Har fortfarande springförbud till mitten av juni, sen skall jag träna upp mig och sen behöver vi ju träna ihop oss på banor och kombinationer innan tävling känns rimligt. Och när jag insåg det, blev träningsmålet (startklar i maj) lite mindre viktigt :P Så slalomet sitter inte. Vi är inte ens uppe i 12 pinnar o bågarna är kompostgaller för att han ens skall fatta :P Höjdmässigt så har han ju inte hoppat så mkt än heller, men det jobbar vi på ;) Dessutom skall han ha en bra teknik när kursen är slut (hoppas jag iaf). Hittills är jag nöjd m honom på hoppteknikkursen iaf.


 
 

Nu behöver jag hitta någon tävling att anmäla oss till, så vi kan få en deadline för slalom! Men när jag kollade sbktävling här om dagen hittade jag inget riktigt som passade i tid o plats :( Men men... en månad kvar innan jag kan börja springa så smått (förhoppningsvis) & sen, sen jävlar!

Av thecrazypack - 10 maj 2014 20:31

  

 

Av thecrazypack - 8 maj 2014 20:04

Imorgon fyller min storasyster år. Min storasyster som för snart ett år sedan sa att hon aldrig mer ville höra från mig & att hon aldrig mer kommer kontakta mig.     Till en början var jag bara arg, förbannad och ledsen på henne! Men nu... nu börjar jag sakta inse sorgen som tränger sig på. Kommer jag aldrig mer få träffa henne? Aldrig mer höra från henne? Har jag ingen storasyster längre? Är det tillåtet att sörja henne nu?


Imorgon fyller hon alltså år. Hon vill inte höra från mig & jag respekterar hennes önskan, men jag klarar inte av att inte tänka på henne och vilja skicka kort eller köpa present till henne. Hon är en del av mig! Min syster! Hur skall jag bara kunna låtsas som ingenting?

Till min älskade syster! Jag vet att du inget vill ha, så presenten skickas till behövande i Syrien istället   

 

Av thecrazypack - 1 maj 2014 12:42

Den träning som hinns med just nu blir ju främst hoppteknik, men ett slalompass m 8 frolic (för att begränsa mig) klämde vi in idag.

10 pinnar och 5 "bågar" körde vi på för första gången och det gick galant :)

 

film på det hela (konstaterade att han iaf jobbar bra trots störning av sonen ;) )


 

Ovido - Quiz & Flashcards