the crazy pack

Alla inlägg under augusti 2014

Av thecrazypack - 29 augusti 2014 20:55

Lyckades hitta en knapp timme att fly hemifrån m hundarna och träna lite m Knott. Gamla hallmattan fick tjäna som rc-matta även om den är i kortaste laget. Målet idag var mest bara att se hur Knott sprang över mattan, vilket han gjorde bra tycker jag. Testade lite olika avstånd till mattan för att redan nu lära mig vad som passar och är lättast för honom. Insåg när jag kollade på videon sen att vi behöver testa betydligt längre avstånd oxå, då det i en del rep blir lite dålig bakbensseperation pga att han accar. Men tycker det generellt att det såg väldans bra ut. Så himla kul och spännand iaf!!


 

Men dagens bästa var nog ändå att Felix kunde hänga med och rörde sig precis som vanligt!    Han var lycklig med kan jag lova!

Av thecrazypack - 28 augusti 2014 23:12

Nu har jag fått hem Silvia Trkmans DVD Running Contacts och sett de första avsnitten. Inser att vi har en betydligt längre väg att resa än jag först trodde, men jag känner mig redan fast ;) RC sägs ju vara beroendeframkallande och jag verkar nästan ha åkt dit redan innan vi påbörjat vår träning. :P Silvia startar en online kurs i ämnet i vinter, så jag hoppas komma igång ordentligt själv innan dess & så får vi se om jag känner att vi behöver stödet som en kurs kan ge när det närmar sig.


Första steget i träningen var vi iväg och filmade lite snabbt idag. Att springa kan han ;) Dessutom springer han bra enligt de kriterierna som dvdn sa åt en att kolla på, så just springandet känner jag nog inte att vi behöver träna mer ;) Däremot tänkte jag att det kunde vara bra att träna lite mer bakdelsövningar för att påminna om bakbenens värde för belöning. Tips på roliga övningar/trix mottages tacksamt. Helst skall de funka inomhus, så vi kan pyssla m det när vädret är trist eller ungarna sover. Sen så måste vi klura ut och träna in jackpotbelöning på ett tydligare sätt. Känns som det klurigaste just nu, då den där kastade bollen kommer vara en superbelöning enligt Knott... Men men, kanske lättast att träna in jackpotten i en helt annan situation först... Frågan är bara vad som är bästa belöningen enligt Knott (som funkar snabbt i träningssammanhang oxå!).


Hur länge jag klarar av att vänta m att springa på mattan vet jag inte. Förbannat att helgen ser ut som den gör!


Film på hur snyggt min snygga hund springer i slowmo ;)


 

Av thecrazypack - 25 augusti 2014 22:23

I torsdags åkte vi o hälsade på syrran på eftermiddagen och hundarna blev liggande ett tag i bilen. Det var aningen kallt och regnade och vi hade inte haft en tanke på täcken till dem. Detf ick vi betala dagen efter. Felix blev akut dålig. Bakdelen föll ihop och han behövde hjälp att resa sig. Han skrek av smärta och ville inte gå ut o gå på toa. Vi fick tid hos veterinären på em och tog m vår journalutskrift från strömsholm. Kan inte direkt påstå att jag kände mig så hoppfull. Visst, jag visste att det var kylan som var boven (fan kom ihåg täcke!!), men med tanke på att Felix var dålig i november i fjol och att vi levt på lånad tid sen -07 kändes det ju så där...


Väl hos veterinären gick Felix upp rejält i stress och med lite adrenalin i kroppen medelade han matte om att allt kändes bra nu och att vi kunde åka hem igen :P Men han fick snällt träffa veterinären ändå. Veterinären var supertrevlig och vi gick igenom hans journal från strömsholm tillsammans. Hon berättade ingående vad alla de olika förkortningarna betydde, vad man kan förvänta sig ha hänt i hans rygg sen bilderna togs och vad det innebär för Felix och hans livskvalitet. Sen gick hon noga igenom honom och dommen blev ändå att han kändes förvånansvärt bra m tanke på hur dyster diagnosen var redan -07. Självklart hade han ont, rejält ONT och det skulle vi behandla m starkare smärtstillande, men det kunde varit så mkt värre. Veterinären pratade om simning, back on track, värme, undvika hopp och så vidare. Allt som vi redan har koll på och försöker jobba efter.


Vi fick åka hem drygt 1000:- fattigare, med tabletter som riskerade att göra gubben lite hög, men ändå m en positiv känsla om att vi har gjort allt rätt & att kommer vi bara förbi det här kommer vi förhoppningsvis få ha kvar honom ett tag till. :) Strikt vila i 3 veckor sa veterinären, emn vi får se hur det blir med det. Vår gamla goa Felix känns nämligen som vanligt igen. Han känns så pass bra att vi slutat m de starka smärtstillande efter bara 2 dagar! Nu vilar vi en vecka till att börja med och så får vi se sen om vi vågar sätta igång honom så sakta m simningen eller om vi skall vänta ett tag till. Bästa känslan iaf att ha honom tillbaks!   

 

Av thecrazypack - 23 augusti 2014 17:11

Japp, så har vi varit iväg o tävlat igen. Denna gången en ännu mindre inoff, klubbarps KM. 2 starter i KM-klass (motsvarande agility 1) och så 2 starter i tunnelrace. KM-klassen anmälde jag till enbart för att få fler lopp att springa. Balanshindren är ju som sagt inte tränade alls, utan han har bara kännt på klubbarps en gång. Tur var det att vi var anmälda till samtliga lopp, för vi behövde några lopp för att slipa på vårt sammarbete ;) Vi har idag testat att diska oss genom att först ta fel hinder, haft hund ur hand och slutligen leksak i hand. ;) KM-klassen blev inte filmad alls & det var nog lika bra. 3 hinder tog han innan han drog vidare & kollade av de andra medtävlarna. Sen fick vi till några hinder till (m några omvägar o kolla omgivningen) innan jag slutligen gav upp & kopplade honom. Andra starten i KM-klass tog vi samma 3 hinder & sen drog han över hela apellplanen för att spana in kursen som gick där borta. De höll på att lära sig leta kantareller så Knott tog några varv bland dem innan han slutligen hittade en fin vovve han ville leka med. *suck*


Sen byggdes det om för tunnelrace och Knott fick lägga sig i bilen och vila lite. När jag sen plockade ut honom gick vi en liten sväng i granskogen och plockade m oss några kottar att leka och träna med. Han taggade till ordentligt på kottarna, så när det var vår tur att köra valde jag att diska oss omgående och köra m kottarna i handen. Fullträff! Nu var han intresserad av att kuta m matte och trots att vi aldrig testat deras konstiga platta tunnel for han igenom den som ingenting! :) Vid nästa start hamnade kotten istället i BHn och även det gick hem hos grabben som kom i mål på precis samma tid som en annan hund, vilket resulterade i ett skiljelopp. Även skiljeloppet fixade han galant, så han kan nu stoltsera m sin första vinst och rosett!   


5 lopp blev det idag och det var mot slutet han gick som bäst. Nu är frågan om vi vågar anmäla oss till vår första officiella tävling snart... Känns ju som att enbart en start är lite meningslöst än så länge. Behöver på något sätt hitta metoden att få honom att inte vara så grymt taggad. Vi har nog en bit kvar är jag rädd för. MEN idag är han min lilla hjälte   

 


Vi fick så klart m oss en DISK-borste hem med ;)

 


De två sista loppen i tunnelracet hamnade iaf på film :)


 

Av thecrazypack - 19 augusti 2014 20:17

Äntligen fick vi till en träning m hela gänget igen och denna gången byggde vi upp en hopp 1 som vi körde åt båda hållen. Knott var taggad till tusen ;) men skapligt styrbar ändå, vilket ju var trevligt. På lördag skall vi nämligen iväg och skämma ut oss igen, så detta blev lite av ett genrep. Tar med mig det bra, så som hans superfina slalom! Hans enorma glädje! Att han gick att styra (om än inte helt lätt & framförallt när jag blev trött & inte höll ihop håller inte han heller ihop). Och självklart hur jävla roligt det är att få träna o springa med honom!


"Hela" träningen


 

Blir ju spännande att springa tunnelrace på lördag :P Kom ihåg, han suger starkt på den ingång han beslutat sig för ;) och han ÄR snabbare än vad du är själv, så räkna inte m några blindbyten :P


Guldkornen i en lite kortare film för den som inte orkar se på allt vårt trams


 

och jag säger det igen JAG ÄR SÅ GRYMT NÖJD M HANS SLALOM!! När han hittar det efter en tunnel känns det liksom som att han kan sin sak faktiskt. :) Dessutom såg det minst lika fint ut i söndags då vi var på klubbarp och testade deras slalom för första gången. Inga problem alls, hittade ingången o tog det självständigt även om jag var många meter bort och redan på väg mot hindret efter! Älskade fantastiska hund!     


och klarar jag av att lära honom slalom borde vi väl klara av att lära oss running contacts tillsammans? Det är iaf vad jag sitter och läser in mig på just nu. Glor på miljarder m filmer, funderar, klurar och skall bara få min planka byggd ;) Undertiden så tränar jag ungen i det (på hans egna initiativ - han har visst tjuvkikat på de filmerna mamma tittar på    )


 


Insåg att vi ju filmat lite i regnet när vi var på klubbarp med, så här kommer det. Knotts första upplevelse på en balansbom och ett A-hinder. Var ju tvungen att testa o se hur han betedde sig på dem, då de kan dyka upp på tävlingen på lördag.


 

Av thecrazypack - 10 augusti 2014 20:32

Oj oj oj vad dåligt det varit m uppdateringar här på bloggen! Knappt nåt alls från stugan ju & magert på hur det går m hundträningen. Så här kommer lite "kort" om agilityläget.


I stugan låg fokuset på slalom och hoppteknik första veckan. När hoppteknikkursen var slut var planen att köra lite andra övningar, men då Knott slog i slalomet så illa att han skrek till, skuttade ur på 3 ben och sen föll ner i gräset ynklig till tusen blev det inte så mkt mer. Han rörde sig bra dagen efter, men jag beslutade att ta 3 dagars vila för säkerhetsskull och lagom till att jag tänkte börja träna igen blev jag sjuk. :P

 


När jag tillfrisknat så satte jag upp slalomet och pga alla knott i gräset orkade jag inte sätta dit några bågar utan chansade att det skulle funka ändå. Det gjorde det! Så nu kör vi bågfritt och även om felfrekvensen fortfarande är aningen högre än jag vill ha den, så känns det som att han har fått ett riktigt fint slalom nu! :)


Lite hoppande hann vi med innan semestern tog slut. Grundsväng och påbörjan att ta ett staket.

         


Vi åkte hem från stugan och hade vår första tävlingsdebut. Bara en blåbär, men det var tillräckligt efter att ha levt en knappt månad i skogen utan någon som helst kontakt m omvärlden (för Knotts del iaf). Tävla var kul & vi passade på att testa typ alla möjligheter till att diska sig på under ett o samma lopp. ;) Vägran x 3, fel hinder, ärovarv & slutligen en akut bajsnödig hund. ;) Gu va jag skrattade & Knott hade jättekul! Mina farhågor när vi banvandrade besannades stort sett, så jag tycks ju känna min hund iaf. ;) Vägringarna berodde helt o hållet på ovanan att hoppa den höjden i fart. Så nu har jag fixat så att hemmahindren kan höjas o sänkas fritt för att enklare kunna träna m lite hopphöjd. Iaf, till ert nöje!


 

Tänker som så att nu har vi ju testat av det mesta man kan diska sig för, så nu behöver vi inte göra allt det där igen...


Det dröjde nästan två veckor efter blåbärstävlingen innan jag fick till någon agilityträning igen (första sen stugan!). Idag blev det äntligen ett pass tillsammans m Best & co, vilket var himla kul! 2 timmar var vi borta, men när jag kikade på filmerna från passet så blev det typ bara 5 min effektiv träning :P Ja ja, jag vart nöjd m Knott även om han fick lite problem m slalomet åt ena hållet. Planerade övningen var

 

men då vi saknade tunnlar och inte hade hinder nog att ersätta tunnlarna med, blev det en variant på den.

 

Guldkornen från idag


 

och för er som känner för att se hela de 5 minutrarna vi tränade har jag ett klipp till er med ;)


 

Ikväll letade jag reda på agilitybibeln med för att påminna mig om inlärningen av serpentin bla. Hittade ju massor m övningar jag vill göra ordentligt från grunden, så det blir nog de närmaste veckornas "hemmaslipande". :)


Och på tal om hemmaträning! När jag satt o googlade running contacts snubblade över en som tränat rc m sin whippet i sitt vardagsrum (!). Om någon kan träna & lära rc på en whippet inomhus borde ju jag kunna träna det på vår lilla tomtplätt kan man tycka?! Så nu skall jag bara klura ut hur jag enklast o billigast bygger en balansbomsnerfart att träna rc på... Tips mottages tacksamt!!


http://www.running-contacts.com/rcblog/2009/07/training-a-running-dogwalk-in-your-living-room/

Ovido - Quiz & Flashcards