the crazy pack

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2014

Agilityuppdatering

Av thecrazypack - 10 augusti 2014 20:32

Oj oj oj vad dåligt det varit m uppdateringar här på bloggen! Knappt nåt alls från stugan ju & magert på hur det går m hundträningen. Så här kommer lite "kort" om agilityläget.


I stugan låg fokuset på slalom och hoppteknik första veckan. När hoppteknikkursen var slut var planen att köra lite andra övningar, men då Knott slog i slalomet så illa att han skrek till, skuttade ur på 3 ben och sen föll ner i gräset ynklig till tusen blev det inte så mkt mer. Han rörde sig bra dagen efter, men jag beslutade att ta 3 dagars vila för säkerhetsskull och lagom till att jag tänkte börja träna igen blev jag sjuk. :P

 


När jag tillfrisknat så satte jag upp slalomet och pga alla knott i gräset orkade jag inte sätta dit några bågar utan chansade att det skulle funka ändå. Det gjorde det! Så nu kör vi bågfritt och även om felfrekvensen fortfarande är aningen högre än jag vill ha den, så känns det som att han har fått ett riktigt fint slalom nu! :)


Lite hoppande hann vi med innan semestern tog slut. Grundsväng och påbörjan att ta ett staket.

         


Vi åkte hem från stugan och hade vår första tävlingsdebut. Bara en blåbär, men det var tillräckligt efter att ha levt en knappt månad i skogen utan någon som helst kontakt m omvärlden (för Knotts del iaf). Tävla var kul & vi passade på att testa typ alla möjligheter till att diska sig på under ett o samma lopp. ;) Vägran x 3, fel hinder, ärovarv & slutligen en akut bajsnödig hund. ;) Gu va jag skrattade & Knott hade jättekul! Mina farhågor när vi banvandrade besannades stort sett, så jag tycks ju känna min hund iaf. ;) Vägringarna berodde helt o hållet på ovanan att hoppa den höjden i fart. Så nu har jag fixat så att hemmahindren kan höjas o sänkas fritt för att enklare kunna träna m lite hopphöjd. Iaf, till ert nöje!


 

Tänker som så att nu har vi ju testat av det mesta man kan diska sig för, så nu behöver vi inte göra allt det där igen...


Det dröjde nästan två veckor efter blåbärstävlingen innan jag fick till någon agilityträning igen (första sen stugan!). Idag blev det äntligen ett pass tillsammans m Best & co, vilket var himla kul! 2 timmar var vi borta, men när jag kikade på filmerna från passet så blev det typ bara 5 min effektiv träning :P Ja ja, jag vart nöjd m Knott även om han fick lite problem m slalomet åt ena hållet. Planerade övningen var

 

men då vi saknade tunnlar och inte hade hinder nog att ersätta tunnlarna med, blev det en variant på den.

 

Guldkornen från idag


 

och för er som känner för att se hela de 5 minutrarna vi tränade har jag ett klipp till er med ;)


 

Ikväll letade jag reda på agilitybibeln med för att påminna mig om inlärningen av serpentin bla. Hittade ju massor m övningar jag vill göra ordentligt från grunden, så det blir nog de närmaste veckornas "hemmaslipande". :)


Och på tal om hemmaträning! När jag satt o googlade running contacts snubblade över en som tränat rc m sin whippet i sitt vardagsrum (!). Om någon kan träna & lära rc på en whippet inomhus borde ju jag kunna träna det på vår lilla tomtplätt kan man tycka?! Så nu skall jag bara klura ut hur jag enklast o billigast bygger en balansbomsnerfart att träna rc på... Tips mottages tacksamt!!


http://www.running-contacts.com/rcblog/2009/07/training-a-running-dogwalk-in-your-living-room/

 
 
Ingen bild

Cecilia

14 augusti 2014 16:18

Hahaha, tack för skrattet, er fantastiska blåbärsdebut! :D När blir den riktiga debuten av? :-)

thecrazypack

14 augusti 2014 20:14

Den dröjer :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards