the crazy pack

Alla inlägg under december 2016

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Februari innebar mycket jobb och övertid hela Januari och redan 2/3 flyttade han till Wales, medan jag, barn och djur blev kvar i Sverige till mitten av Maj. Möjligheterna för att både träna och tävla var alltså minimala, men jag hade ändå några drömmål jag hoppades kunna få till under 2016.


- Pinne inom agilityn

- RLD A titel

- Våga starta på tävling i UK


Det kändes verkligen som drömmål och långt ifrån realistiska, men jag de hamnade där i huvudet ganska så omgående då det blev bestämt att vi skulle flytta. Det svåraste var helt klart de få tävlingarna vi skulle ha möjlighet att åka på. Det gällde att pussla, prioritera, leta barnvakt, nån att åka med och sen var det det där m att försöka få till träning innan med...


Agilityn fanns det bara en officiell tävling som var genomförbar och det var hemmaklubbens Rosettjakten som gick av stapeln i Januari. Enda tävlingen som Knott kommit i mål på tidigare ett år innan (allt sen dess var fetdiskar), så på så vis kändes det lite hoppfullt iaf. Tre starter, två hopp och sist en agility start. Balanshindren hade vi bara tränat under inomhusträningen för vintern, men de kändes skapliga iaf, så vi anmälde till allt. Tur var det för magiskt nog tog vi oss i mål felfria i just agilityklassen och det räckte till en pinne!    Det absolut svåraste av mina drömmål uppfylldes i Januari! Vi hann med en till agilitytävling (inoff) med fetdiskar i Februari oxå, men sen dess har agilityn stort sett lagts på hyllan.


 

 


Den där titeln i rallyn krävde betydligt mer planerande. Det var inte helt lätt att hitta tävlingar inom rimliga avstånd, hitta någon att åka med och lösa barnen på ett bra vis. Dessutom hade jag ingen aning om hur många starter vi skulle komma att behöva (högerhandling, kallt, blött och helt fel årstid för en Knott hund). Dubblerad i Motala i slutet av Januari var given, men sen var det svårare! Efter att ha skrapat ihop två godkända rundor i Motala, så fick jag löst det så vi kunde åka till Tranås på påskrallyt i Mars. Där skulle vi två chanser och för att hinna ta titeln var vi tvungna att få åtminstone en godkänd runda där. Första rundan kändes ok, men långt ifrån helt bra. Andra rundan brukar dock gå bättre, så hoppet var då inte helt ute (trots kall, blåsigt och stundtals blöt dag). Vi startade superfint i andra rundan, men skylt 4 var ett hinder och där drog Knott. Fetdisk alltså! Jag skrattade så jag kiknade åt min knasiga hund. Jag var dock väldigt tacksam när det visade sig att vi skrapat ihop 73 p på första rundan, för annars hade jag nog blivit lite bitter över den där disken senare. Och med titeln på plats var mitt andra drömmål nått för året. Snabbt justerades målet till att starta i mästarklass, vilket vi gjorde på hemmaplan i April. Det blev inga resultat där, då Knott drog vid hindrena även denna gången, men kommentarerna jag fick av en av domarna kommer jag alltid bära med mig!   


Och där var vårt tävlande över i Sverige för 2016!

     


Agility kändes allt för läskigt att starta i UK, så ganska så snart började jag leta rallytävlingar. Sporten är mycket mindre i UK än hemma i Sverige, så alternativen var inte många. Första inom rimligt avstånd var i Augusti, så då bestämde jag mig för att anmäla oss. Det hela gick jättebra och Knott fick två uppflyttningsresultat på båda över 200 p (max 210 p ).

 

I slutet av Augusti testade vi på RallyOnline och vann samtliga klasser vi anmälde oss till!

 

Vi anmälde oss till nästa riktiga tävling som skulle gå i September, men kom aldrig till start då vi åkte och hämtade Joy istället. Nästa start blev istället i Oktober och då fick Knott sin första titel här i UK (RL1). Han bättrade på den titeln i November till en RL1ex.

    

Från att alltså haft som mål att bara våga starta så plockade vi vår första titel redan iår! Dessutom så beslutade vi oss för att söka en plats i det Welshiska teamet för Crufts Inter-Regional Rally Competition. Snacka om att vi skaffat oss ett nytt drömmål för 2016!


Jag är inte lite stolt när jag nu kan berätta att Knott och jag ska tävla för Wales i level 2 på Crufts den 9/3 2017!

 


Dax att sätta nya mål för 2017!

Ovido - Quiz & Flashcards