the crazy pack

Alla inlägg under mars 2011

Av thecrazypack - 29 mars 2011 22:27

Så har vi vait på kurs igen. Jag var väl i tveksam form inför dagen, men det var ganska så lugnt ändå. Enya var superduktig iaf!


Först fick vi i uppgift att planera träningen tillsammans m en annan kursmedlem. Jag och Enya hamnade m dalmatinen Aristo och det gillar vi. :) Han kan svänga ut lite ibland och är man ihopparad m honom så stör han ju inte min träning ;) Man tränar nämligen alltid bara en hund åt gången. Vi fick i uppgift att planera och genomföra övning i hoppteknik och då båda gärna hoppas STORT så var det där vi la fokusen. Tycker nog det gick skapligt m min gravidmosiga hjärna. Slapp iaf springa då jag kunde sätta fröken framför hindren och sen gå till slutet och kalla in    Gäller att vara smart.


Sen var det in o fika och köra lite teori. Inget avanserat idag utan lite repetition på ord, begräpp och sånt. Sen var det ut igen och då fick vi en bana m 6 hopphinder, däcket och tunneln att gå. Fick klura lite på ev sidbyten och vägval och sen när vi kände oss redo fick vi i uppdrag att föra vår kamrat (i mitt fall Aristos matte) runt banan på det sättet vi planerade att ta hunden. Vilket innebar att först så fick man springa en gång och visa vägen och sen fick man leka hund en gång och inte bara springa, utan även hoppa (tack o lov slapp vi göra både däcket och tunneln). Först sen efter det blev det hundarnas tur att ta banan.


Däcket höjdes ju förra gången och då lyckades jag få igenom Enya en gång. Behöver jag säga att jag var milt sagt SKEPTISK till att ha däcket höjt i en bana?! Iaf, Enya tog första hindret och satsade stort mot däcket, för att gå genom ramen. Sen stod vi där och kämpade och kämpade med att hon skulle ta det som det är tänkt. Helt plötsligt gjorde hon det och jag var ju inte alls med på det så vi krockade typ m tunneln sen    Men hon fick en godis och sen körde vi vidare. Resten av banan gick jättebra. Vi var sist ut att köra, så vi hade ju turen att se vart de andra fick problem och la om planen utifrån det och slapp deras problem. :)


Sen var kursen slut, men då ljuset fortfarande fanns på plats gick vi bort till den läskiga gungbrädan för att se om vi kunde jobba lite på den. Planen var att låta gungbrädan slå ner i marken lite försiktigt samtidigt som Enya fick massa gott godis i närheten. Hon reagerar ju väldigt starkt på ljudet och målet var att få bort den rädslan till en början. Men gungbrädan lät knappt nånting då jag bara lyfte den en liten bit och jag ville inte riskera att hon fick den i huvudet och lyfta den högt, så det kändes lite så där... Men så tog min smarta och fantastiska hund initiativet till att sätta upp tassarna på gungbrädan! Och snart kunde jag lyfta brädan 15 cm och hon tryckte ner den m en duns utan större problem!    Det blev lite omvända "pangleken" som vi gick igenom i höstas och som hon verkligen avskydde! Men det var uppenbart att nu upplevde hon att hon hade kontrollen över det hela och då var det ok, även om hon ibland tyckte det blev obehagligt. Vi körde det flera gånger om och snart viftade hon glatt på svansen när hon smällde ner gungan och sen studsade hon upp hela hon på den. :) Kändes superbra faktiskt! Tyvärr så har den låga brädan som låg på marken försvunnit, så vi kan inte fortsätta träna den parallelt och den stora gungbrädan går inte att ta loss och lägga på backen. :( Men men... Vi får köra på så gott vi kan.


Nu gnäller D att jag måste visa honom Krypets alla saker...    Tydligen har jag missat den biten.

Av thecrazypack - 29 mars 2011 14:11

Nu har vi gått in i v 18 och börjar närma oss halvvägs-strecket. Har inte riktigt kommit igång m shoppingen ännu, men har ändå köpt nåt litet då o då. Det är inte mycket, men jag känner ändå ett behov av att visa upp vad vi har fått tag i så här långt.


Body & byxor från HM ha ni redan sett

 

Det införskaffades samma dag som hund-bodyn från cubus (& två par sockar som inte fick vara m på bild)

 

Sen så har jag börjat hänga på tradera. Där kan man ju hitta riktigt billiga grejer m lite tur insåg jag. ;) Vad sägs om 3 små bodys i stl 50 för 1:- + porto?!

 

Ett par hängslebyxor och två bodys, allt i stl 56, kan man oxå få tag i för 1:- + porto tydligen.

 

Sen var jag ju även tvungen att köpa en POP fleeceoverall när jag fick den för 100:- + porto. Stl 68, så den är ju stor till en början, men det kan vi leva med :)

 


Fyndet som jag kanske är mest nöjd m hittills (tror jag, vi får väl se vad vi tycker i slutänden) är dock från blocket. 21 st kuschies AIO tygblöjor i stl S med 9 st exta inlägg. Allt, inkl porto, för 250:-!

 

Sen har vi även hämtat ut en http://babytobe.se/ -box. Alltid kul m gratisgrejer, men att den skulle vara värd 500:-?! Jaja, gratis är alltid kul oavsett värde! :)

Av thecrazypack - 27 mars 2011 22:16

Men det finns ingen ork riktigt... Men några dagsfärska bilder på C-kullen (som växer som ogräs!) kan ni få  


Finasta Cocos som ju kommer stanna.

   


Ljuvliga Citrus som inte var på humör att bli fotad idag

 


Carum var inte heller så sugen på att vara på bild utan busade mest runt

 

Vem som är vem av Calluna och Carex har jag ingen aning om när jag fotar dem i grupp, men båda är superfina verkligen!

 

Och lite bilder som får tala för sig själva...

     


             

Av thecrazypack - 23 mars 2011 17:12

För en tid sedan hittade jag och hundarna (eller hundarna hade nog redan hittat det betydligte tidigare) ett dött rådjur i vår dunge. Då jag den dagen redan mådde illa och kände inte för att hamna i nån spyattack, så lät vi rådjuret vara. Idag beslutade vi oss för att äntligen undersöka det ordentligt. Rådjuret var flyttat, antagligen av de som håller på och avverkar och röjer i dungen då det tidigare låg väldigt nära en stig där många barn går. Men vi hittade det lätt iaf och hundarna blev överförjusta. Eller nja Parker tog det väldigt försiktigt! Han undersökte den flera gånger och då gick svansen buslyckligtnervöst på honom, men sen stod han och såg halvt skrämd ut bredvid matte. Felix hittade nån mumsig bit och tog m den och la sig och åt upp den efter att matte hade godkänt det hela. Rådjuret var fräsht och hade nog varit dött länge. Alla inälvor och annat som kan lukta fanns på annan plats och det var stort sett bara skelett och hud kvar. Bröstkorgen hade en del intorkad muskelatur kvar som Enya testade att gnaga lite på, men efter att ha undersökt allt mycket ingående beslutae Enya sig för att den bästa biten vad pälsen från bakdelen. Den började hons en plocka frenetiskt för att göra huden helt pälslös. :) Hon är lustig hon, ett helt rådjur (stort sett iaf) och det hon helst gör är att plocka päls från det. Men det är uppenbart att det är det beteendet som hos henne är starkast när hon hamnar i kontakt m byten, för det är något hon stort sett alltid gör m pälsar, gosedjur och kuddar m hål i. Hon fick hålla på ett tag, sen tröttnade matte och vi gick vidare. Hittade några andra platser där rådjuret nog legat eller dragit förbi, så lite mer pälsslitande o ätande hann vi med innan vi till slut kom hem. :)


Hitta döda djur är väl aldrig särskilt roligt, men sen jag fick dille på berikning så bara älsar jag att se vad hundarna gör när vi hittar dessa byten!


Så här såg Enya ut för ungefr ett år sen, då vi undersökte ett dött vildsvin (lite läskigare än ett rådjur som varit dött länge!)

 

Av thecrazypack - 23 mars 2011 16:13

Idag fick jag två paket i lådan och en kuvert. Kuvertet kunde jag varit utan. Räkning på 5800:- känns aldrig kul liksom :/ Men paket är kul och 2 på en och samma dag!


Det ena hade jag betalat själv. 2 bodys och ett par hängslebyxor från tradera. 37:- inkl porto fick jag betala för dem, så jag kände allt att jag hade råd med dem ;) Allt går i grönt, igen, men lite mer naturnära grönt denna gången. Ena bodyn är grön/vit randig och den andra helgrön. Så små och söta    Men tvättade i parfymerat tvättmedel, något som jag INTE är van vid märkte jag. Men alla bebiskläder skall ju tvättas innan liten kommer oavsett, så dessa får ligga i en påse tills dess bara.


I det andra paketet låg det hembakta hundkex. Tusan vad tankeverksamhet det krävdes innan jag kom på var de kom ifrån och varför jag fått dem. Men till slut kom jag på det. Jag fick ett andra pris eller nåt i nån fototävling på ett hundforum för ett tag sen och då skulle priset vara nåt gott till hunden. :) Och gott var det hälsar Felix, Enya & Parker.

Av thecrazypack - 23 mars 2011 11:04

Så igår var det kurs igen. :) Det blev bara de 4 stora hundarna igår, de 3 små dök inte upp av nån anledning. Tur var nog det för det var helt klart den rörigaste omgången om man såg till hundar som var på fel plats vid fel tillfälle. *suck* Det var Enya (som ju är som hon är, men brukar sköta sig superfint så länge de andra gör det), sen så var det Trassel (som alltid sköter sg bra o helst skulle slippa alla andra hundar tror jag), dalmatinen Aristo (som försökte uppvakta stackars Trassel så fort han fick chansen, samt tog sig en vända hit eller dit då o då) och så Peggy (heter hon så? Iaf, flattetik som mest ville undvika matte sm var arg och fjantade runt som en typisk unghund som inte vågar gå fram till sin arga matte + att hon kom och spände sig mot Enya ett antal gånger. Hur kan en 2 årig tik spänna sig mot en 8årig??).


Stundtals var det kaos och 10 min in i träningen så gick Enya runt som en igelkott och lät oroligt. Hon höll sig hos mig, men det var ju uppenbat för henne att rätt som det är kommer det en Aristo eller en Peggy framrusande. *suck*


I detta kaos så tränade vi en kort kombination m 3 hopphinder och tunneln, vilket gick lysande för Enya. Förutom den gången då spänn-Peggy mötte henne i slutet på tunneln. *suck* Peggy skulle dessutom sitta passivt vid sin matte då, då vi bara kör en hund/station åt gången. Är det så svårt att ha sin hund kopplad då man inte kör om man inte kan lita på den 100%? Hon har ju tom jaktkoppel till Peggy!


Sen så var det däcket, som höjdes. Enya hoppade genom det en gång, men till största del så tramsade hon runt. Hon gick under, igenom ramen, runt ramen, testade at "kissa" på ramen och höll på i evigheter m annat tramseri. Skall testa att shajpa henne mot däcket nästa gång och framförallt göra det nån gång då det är LUGNT runtomkring!


Nästa övning blev ett staket. Vi har inte övat på det alls sen vi gick igenom det i höstas nångång, så ja räknade m lite bekymmer eftersom hon inte alls ville hoppa ifrån mig sist, men jag hade helt fel. Enya tog staketet som den stjärna hon är! Hon var klockren!! Så nu är jag ganska så säker på att det var ljuset (eller snarare bristen på ljus) som sist gjorde att hon hade svårt att se hindren och ta dem en bit ifrån mig.


Vi fick även en övning m två godisskålar sm vi satte en rejäl bit ifrån varandra och sen skulle vi ge startkommandot och springa mot en av skålarna och hunden skulle följa oss och fatta vilken skål det gällde. Enya var klockren de första gången, sen bytte jag skål    Tog några försök innnan hon fattade att det var matte som visade vägen. När hon väl fattat vilken skål som gällde var hon framme vid den innan jag hunnit halvvägs... Och ändå var det jag som flåsade mest utav oss.


Sista övningen var snäva svängar. Det blev lite av ett styrkepass då höjden även höjdes till den hon skall hoppa på tävling (jag hoppar nästan aldrig så högt m henne). Hon var superduktig iaf, men blev trött efter ett tag och började lukta på annat, hittade en skål att försöka ställa sig i osv...  


Sen blev det teori och både jag och Enya somnade nästan där inne. Vi gick igenom bra övningar fö styrka och kondition, vilket jag & Enya ju redan har ganska så bra koll på (även om vi kanske inte tränar det så intensivt som vi borde).


Ja ja, det gick betydligt bättre än sist iaf trots att jag hade en ganska så dålig dag gällande illamående. Fröken var rejält trött när vi kom hem, så vi gav dem mat, inventerade skafferi o kyl och åkte sen och handlade. När vi kom hem så hörde vi hur de skällde (en granne kom typ 20 m framför oss). Eller vi hörde Enya skälla och Felix stämde in m sitt "yl" efter en stund. *suck* Jävla skithundar! Dessutom hade Enya bäddat i vår säng med... Varför kan hon inte vara nöjd efter en agilitykurs som gör henne så trött att ögonen går i kors?! Vi väntade ju tom m att åka tills hon hade gått o lagt sig för att hon sulle få en chans att gå ner i varv! Ibland blir jag bra så trött och less på henne! Tur kursen gick bra   

Av thecrazypack - 22 mars 2011 15:47

Nä det blir inget härligt inlägg om en solig sommardag vid havet. Men solen skiner idag och termometern visar nästan +10 idag! Och med den varma luften och solen smälter äntligen snön bort och min gräsmatta ligger numera under vatten. Turligt nog så blåser det en hel del, så med lite tur, fortsatt sol och vind är snart min tomt åter en gräsmatta istället för en våtmark. :)


Ikväll är det återigen dax för agilitykurs för mig och Enya. Insåg att vi inte bloggat om senaste gången och kanske var det lika bra... Enya var superduktig, men hennes matte hade ingen ork att fokucera och koncentrera sig på uppgifterna, så det blev inte så lätt för Enya att lyckas heller... Men Enya kämpade på allt vad hon kunde och matte insåg sina brister och berömde den kämparglada och motiverade hunden för det hon gjorde istället. :) "Runda kona" blev istället "kissa på konan", "hopp" blev istället "upp" osv osv...


Förra gången övade vi på

- gungbrädan - vilket gick superbra m den låga brädan. Hoppas att snön smält bort på träningsbanan med och vi kan köra lite på brädan idag igen

- A-hindret - gick bra, hon tar kontaktfälten, men stannar inte så som instruktören vill på nerfarten :P

- slalom - gick åt helvete, men det var helt o hållet mattes fel för Enya kan om matte bara är med

- hopp-kombination m sidbyten - gick så där, vi skyller på att det var mörkt och Enya inte riktigt såg hindren och att matte typ sov vid det laget

- runda kona - Enya hade kul iaf  


Hmmm... det var nog det... Undra vad det blir idag...

Av thecrazypack - 20 mars 2011 21:42

Idag tog vi oss en egen dag. Vi åkte ut till tornby och gick i affärer, trots att vi inte skulle ha något och trots att vi inte hade några pengar. Men det var mysigt att inte behöva hitta något eller känna att vi var tvugna att hinna med något.


Och trots att vi inte skulle ha något och vi inte hade några pengar fick D köpt sig ett par träningsbyxor, jag fick köpt hundgodis + en regnjacka till Felix. Fick köpt sand till degusarna att bada i, men glömde att deras pellets är slut... Inget bra hö hittade jag heller. *suck* Att det skall vara så frbannat svårt att få tag i bra hö?! Senaste två påsarna från djurbutiken har varit fulla m mögelsporer, så där vågar jag ju inte köpa igen (& klaga har jag inte orkat). Höet i matbutiken är ju skräp, men det är det de äter just nu. Borde verkligen leta reda på mailen till det där stallet som jag köpte av förra året. Det höet var bra och uppskattat av degusarna, men den sista balen i förådet är tråkig nu tycker de... Kanske vill de ha nyskördat oavsett?? Nä hästhö är bäst, men trots alla stall här i vår närhet verkar ingen vilja sälja en bal eller två till mig :( Fan jag kan ju betala dubbla priset som hästägarna betalar för det, då det ju ändå blir billigare än att köpa mögelhö från djurbutiken eller skräphö från mataffären.


Ja ja... på tornby kikade vi på bebiskläder och kollade vad IKEA har att erbjuda en bebis. Ingen köptes, men det är mysigt att bara få gå o kika och pilla lite tycker jag. Har ju många veckor kvar att shoppa loss lite då o då :)


Veckan som kommer måste jag verkligen ta tag i plugget! När jag nu skall orka det. Måndag är sista mötet m jobcoachen och det brukar vara vad jag orkar den dagen. Tisdag är det hundkurs och det är ju knappt så jag orkar den + att vi ant handlar mat efter den. Onsdag behöver jag röja mitt skrivbord och lägenheten skall städas för på torsdag kommer svärmor hit och stannar över helgen :)


D kollar på en film som jag inte riktigt fastnade för nu. Funderar på att kanske sitta m honom o virka, eller läsa vad min agilitybok tycker är en bra metod för att lära in gungbrädan på. Den metoden vi testade förra agilitykursen (m samma instruktör som nu) funkar inte på Enya, hur bra jag än tycker den borde funka :P Min tanke än så länge är att träna på den lilla låga brädan som vippar typ 5 cm, samt börja m ljudträning av hur den riktiga gungbrädan låter. Men det är just ljudet som är så himla läskigt tycker hon. :/ På nåt vi måste vi få bort den rädslan, utan att förknippa ihop det m brädan som vippar & då borde väl det bästa vara att träna de olika saker på olika ställen o m olika brädor? Dock ligger det ju snö på banan nu igen, så vi får väl se om det är nån ide att börja testa mina tankar på tisdag eller om jag behöver mer tålamod...


Nu skall jag söka mig bort till D iaf, jag vill vara nära honom   

Ovido - Quiz & Flashcards