the crazy pack

Direktlänk till inlägg 23 mars 2011

Enya agilitykurs 2 #3

Av thecrazypack - 23 mars 2011 11:04

Så igår var det kurs igen. :) Det blev bara de 4 stora hundarna igår, de 3 små dök inte upp av nån anledning. Tur var nog det för det var helt klart den rörigaste omgången om man såg till hundar som var på fel plats vid fel tillfälle. *suck* Det var Enya (som ju är som hon är, men brukar sköta sig superfint så länge de andra gör det), sen så var det Trassel (som alltid sköter sg bra o helst skulle slippa alla andra hundar tror jag), dalmatinen Aristo (som försökte uppvakta stackars Trassel så fort han fick chansen, samt tog sig en vända hit eller dit då o då) och så Peggy (heter hon så? Iaf, flattetik som mest ville undvika matte sm var arg och fjantade runt som en typisk unghund som inte vågar gå fram till sin arga matte + att hon kom och spände sig mot Enya ett antal gånger. Hur kan en 2 årig tik spänna sig mot en 8årig??).


Stundtals var det kaos och 10 min in i träningen så gick Enya runt som en igelkott och lät oroligt. Hon höll sig hos mig, men det var ju uppenbat för henne att rätt som det är kommer det en Aristo eller en Peggy framrusande. *suck*


I detta kaos så tränade vi en kort kombination m 3 hopphinder och tunneln, vilket gick lysande för Enya. Förutom den gången då spänn-Peggy mötte henne i slutet på tunneln. *suck* Peggy skulle dessutom sitta passivt vid sin matte då, då vi bara kör en hund/station åt gången. Är det så svårt att ha sin hund kopplad då man inte kör om man inte kan lita på den 100%? Hon har ju tom jaktkoppel till Peggy!


Sen så var det däcket, som höjdes. Enya hoppade genom det en gång, men till största del så tramsade hon runt. Hon gick under, igenom ramen, runt ramen, testade at "kissa" på ramen och höll på i evigheter m annat tramseri. Skall testa att shajpa henne mot däcket nästa gång och framförallt göra det nån gång då det är LUGNT runtomkring!


Nästa övning blev ett staket. Vi har inte övat på det alls sen vi gick igenom det i höstas nångång, så ja räknade m lite bekymmer eftersom hon inte alls ville hoppa ifrån mig sist, men jag hade helt fel. Enya tog staketet som den stjärna hon är! Hon var klockren!! Så nu är jag ganska så säker på att det var ljuset (eller snarare bristen på ljus) som sist gjorde att hon hade svårt att se hindren och ta dem en bit ifrån mig.


Vi fick även en övning m två godisskålar sm vi satte en rejäl bit ifrån varandra och sen skulle vi ge startkommandot och springa mot en av skålarna och hunden skulle följa oss och fatta vilken skål det gällde. Enya var klockren de första gången, sen bytte jag skål    Tog några försök innnan hon fattade att det var matte som visade vägen. När hon väl fattat vilken skål som gällde var hon framme vid den innan jag hunnit halvvägs... Och ändå var det jag som flåsade mest utav oss.


Sista övningen var snäva svängar. Det blev lite av ett styrkepass då höjden även höjdes till den hon skall hoppa på tävling (jag hoppar nästan aldrig så högt m henne). Hon var superduktig iaf, men blev trött efter ett tag och började lukta på annat, hittade en skål att försöka ställa sig i osv...  


Sen blev det teori och både jag och Enya somnade nästan där inne. Vi gick igenom bra övningar fö styrka och kondition, vilket jag & Enya ju redan har ganska så bra koll på (även om vi kanske inte tränar det så intensivt som vi borde).


Ja ja, det gick betydligt bättre än sist iaf trots att jag hade en ganska så dålig dag gällande illamående. Fröken var rejält trött när vi kom hem, så vi gav dem mat, inventerade skafferi o kyl och åkte sen och handlade. När vi kom hem så hörde vi hur de skällde (en granne kom typ 20 m framför oss). Eller vi hörde Enya skälla och Felix stämde in m sitt "yl" efter en stund. *suck* Jävla skithundar! Dessutom hade Enya bäddat i vår säng med... Varför kan hon inte vara nöjd efter en agilitykurs som gör henne så trött att ögonen går i kors?! Vi väntade ju tom m att åka tills hon hade gått o lagt sig för att hon sulle få en chans att gå ner i varv! Ibland blir jag bra så trött och less på henne! Tur kursen gick bra   

 
 
Tua

Tua

23 mars 2011 15:38

fy va kaosigt det låter!!! Kan inte instruktören strukturera upp det lite bättre, lite mer regler runt plan när någon övar kanske? Säg ifrån och säg att Enya inte klarar det om det kommer lösa hundar!

http://rockadog.bloggplatsen.se

thecrazypack

23 mars 2011 15:43

Det lät kanske mer kaotiskt än det var. Enya klarar det så länge jag håller mig lugn, blir jag upprörd blir hon det och då blir hon än mer utåtagerande, så det är bara för mig att hålla mig lugn och vänta på att de får in sin hund :P Och instruktören är noga m att säga att enbart en hund åt gången skall köra just för att undvika sånt där. Och Enya kan ju oxå springa till nån annan hund ibland, då vrålandes skällandes m ragg (de andra är ju oftast vänligt sinnade...), så jag vet inte hur mkt jag har att komma m med gnäll.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards