the crazy pack

Alla inlägg under september 2015

Av thecrazypack - 20 september 2015 20:09

Tänka sig, idag knep Knott ytterligare en titel i rallylydnaden! Vem hade kunnat tro det i början av detta året?! Det var ju inte förrän i mars-april (då Knotts rygg utreddes) som jag började fundera mer seriöst på att faktiskt försöka träna rally. 8 maj gick vi vår allra första bana! 30/5 vår första tävling och nu 4 tävlingar (& 8 starter - Älska dubblerat!) så har han fått två titlar! Totalt har vi gått 10 olika banor bara! Träna banor är visst inte riktigt min grej & i ärlighetens namn så tränar vi inte så överdrivet mkt alls. Pillar m några moment på promenaderna, men det finns skyltar som alltid tycks glömmas bort & aldrig tränas. :P I vinter blir det till att påbörja träningen för start i avancerad & då gissar jag dock att vi kanske kommer behöva lite mer organiserad träning för att få till det riktigt bra.


Men men, dagens tävlande då!


Vi laddade genom att hälsa på syrran lör-sön. Kanske inte bästa uppladdningen för Knott som kalasade på äpplen hela lördagen och nog sov lite sämre än han brukar på natten. Var orolig att magen skulle ta stryk av alla äpplen, men den klarade sig tack o lov!

Väl på plats gick vi en promenad där han kunde springa lös lite och det kändes ganska så bra, men sen när vi kom till planerna så fick Knott problem m fokuset. Dels var planerna riktigt blöta. Solen sken och det var varmt och skönt, men gräset och marken var vattenmätt. Knott ville inte sitta ens! Han hade dessutom stora problem m att släppa alla andra hundar som höll på att värma upp. Vi körde några lättare favvomoment, men det gick knackligt. Belönade m korv & tubost, valpkampisen och kottar. Innan det var vår tur kändes han helt ok iaf, men på banan kände jag inte riktigt igen honom. Han kändes väldigt tittig och ofokucerad. Frestelsen var inga problem, men det blev nos på andra ställen och skylten 127 (helt om, hund bakom) som brukar sitta superfint totalmissade han på! Det blev även en Felö då han reste sig vid en skylt och jag satte honom igen. Vi kämpade dock på bra båda två. Jag fick jobba som jag aldrig har behövt innan, men det kändes som att han verkligen försökte och kämpade på med, bara det att något verkligen störde honom. Banan i sig kändes inte så svår, även om det var väldigt tajt mellan momenten. Det fanns dock inga större svårigheter (förutom att den kändes trång då kanske) i den. Jag gick dock av m känslan att det här inte kommer leda till ett godkänt resultat (japp, så dåligt kändes vårt sammarbete!). Men tydligen såg det bättre ut än det kändes ;)

   

Är det något Knott har så är det bra bakdelskontroll har jag förstått av alla våra rallytävlingar! ;) och när en läser övriga kommentarer så inser jag att jag nog måste försöka få någon att filma oss i framtiden! För de där kommentarerna är ju riktigt bra. ;) Sämsta poängen vi fått hittills, så så sätt stämde känslan m poängen iaf, även om jag var mer kritisk själv.


Sen blev det en kortare paus. Knott och jag hann gå & kissa och jag fick stoppat i mig några pannkakor. Sen var det dax för banvandring nr 2. Största problemet jag såg på den banan var den breda geggiga stig som trampats upp efter alla tidigare ekipage. :/ Banan var betydligt luftigare, utan krångliga moment och det som kändes läskigast var tempoväxlingen springa. Var helt övertygad om att jag skulle glömma bort att springa igen efter frestelsen. Värmde upp Knott m lite övningar, körde 127an några extra gånger då jag vart helt chockad över att han missade den och sen var det vår tur. Knott missade snurr istället då! Nästan ännu sjukare! Men han var uppenbart inte med mig och missade helt & hållet vad jag sa. Det blev lite knas, men sen efter det gick det skapligt även om känslan aldrig riktigt infann sig denna gången heller. Frestelsen var svår. Den innehöll ett mjukdjur som kunde tolkas som ett litet marsvin kanske. Om den såg läskig ut eller om den såg så lockande ut så han var tvungen att ta en stor omväg om den, vet jag inte. Men när han skulle vara mellan mig och den, så smet han in lite bakom mig istället. <3 Efteråt kändes det iaf mkt bättre än första banan & jag kände mig säker på att iaf få ett uppflyttpoäng m oss hem.

   

Therese tyckte ju uppenbarligen att det såg bra ut & hade det inte varit för den där snurren alltså! :P Så här i efterhand funderar jag på om det inte var så att han blev lite distraherad av Therese som stod placerad rätt fram på startsträckan. Han tycker ju att han känner henne och kändes väldigt fokuserad framåt (hoppet höll han på att dra iväg mer framåt än han brukar med). Får försöka komma ihåg det nästa gång vi tävlar för henne (eller undvika henne som domare? Trots att jag gillar henne).


Lättnaden på prisutdelningen då jag insåg att vi fått två godkända resultat! Jag tror bitterheten över disken på förra tävlingen hade vuxit om det hade inneburit att vi inte lyckades ta titeln på de här två tävlingarna som tänkt. Sämsta tävlingen hittills, poäng och känslomässigt, men prisbordet var fint och alla fick priser. Dessutom fanns det fina titelrosetter att köpa, så trots bristerna jag upplevde är jag himla nöjd med dagen! Och Knott jobbade på super! Så jag är supernöjd med honom! Bara det där att något störde och gjorde det så svårt för honom.

         


Felix var med som slö hejarklack. Tror han fick en toppendag med! Ligga skönt i solen och titta på hundar & människor. Perfekt om en frågar Felix. <3

   



Av thecrazypack - 6 september 2015 21:56

I lördags var det så dax för Knotts och min debut i fortsättningsklassen i rallylydnad. Viss nervositet var det inför att koppla loss kopplet och vad som skulle komma att ligga i 8ans frestelse. Dagen till ära såg ut att bjuda på en del regn med och just sånt där blött klarar vi ju oss helst utan. ;) Familjen släpades med, men istället för att hänga på tävlingsplatsen drog de iväg och åkte ånglok, så de fick sig en toppendag trots tveksamt roligt väder. Min dag blev inte alls som jag tänkt mig. Så här dagen efter känns det lite bättre iaf, men där och då var jag så enormt besviken och ledsen att jag ett tag övervägde att stryka mig från B-klassen. Men vi tar det från början...


Vi var där i god tid och vädret var helt ok. Grått, blåste en del, men skapligt varmt och inget regn. Anmälde oss och sen gick vi en promenad på 25 min för att komma tillbaks precis till banvandringen (som startat 10 min tidigare än utsatt). Band upp Knott och kutade in på planen. Banan hade inga störra svårigheter för oss. Det var ganska så tajt mellan skyltarna upplevde jag, men då det mest var svängar och lättare skyltar kändes det ändå lugnt. 8an var däremot m två gånger och det kändes ju liet småläskigt. :/ En diskret leksak och en burk m salami skrämde mig dock inte massor. Ända tempoväxlingen var långsamt, som sista skylt & där var väl svårigheten att den låg precis efter hoppet. Banan var flytig och det rasslade snabbt undan och snart var det våran tur. Kände att vi fått en bra uppvärmning då jag hann kedja flera moment från banan, samt belönat upp m kotte så han var på g. Vi fick startsignal, kopplade loss och gick in. Salamin fick han snabbt in i näsan och jag märkte att han blev lite störd av den, men han jobbade på bra. Tog oss igenom 8an första gången utan problem, men andra gången hamnade nosen i backen lite. Annars gav banan oss inga problem och han var superduktig! Var så himla nöjd och glad när vi var klara och fick massor m beröm från de andra tävlande som sett oss. Men den lycka som varar...

När klassen var slut sökte domaren upp mig för att informera mig om att hon hade diskat mig pga att jag använt klicker hela banan. Blev milt sagt chockad för att sen inse att hon måste hört Knotts halsband slå (vilket jag noterat när han har det o kör tex slalom, men aldrig att jag noterat att det låter annars). Vad som sas sedan är lite av ett töcken, för jag blev riktigt ledsen och besviken. Kände mig grymt orättvist behandlad då jag aldrig skulle få för mig att gå & klicka på banan (& dessutom skulle Knott släppt position direkt & förväntat sig belöning vid ett klick). Allt kändes så grymt orätt mot Knott som hade gjort en superprestation och sen blev resultatet ändå en ledsen matte som grät hejdlöst. :( Så här i efterhand är jag ledsen att jag inte bad någon filma oss, för då hade vi iaf haft det på film och kunnat vara glada åt vår prestation på filmen. Nu blir jag sur o bitter över den där DISK som alltid kommer stå på sbktävling. 


Sen var då frågan hur vi skulle göra m nästa klass. Skulle jag klara av att ladda om så pass mycket att det ens var värt att starta? Det var snart dax för banvandring redan och tårarna hade knappts lutat komma, så jag & Knott gick en liten sväng, lekte m kotte och bara var tillsammans.    Är det någon som kan få en på bättre humör så är det tok Knott! Beslutade mig för att banvandra, känna på banan, invänta vädret och ge det ett försök om det kändes ok när det var dax att starta.


B-klassens bana kändes betydligt klurigare, men luftigare åtminstonde. Flera svårigheter fanns med, så som skylt 202, ligg och gå runt och ett hopphinder lurigt placerat då han skulle in i frontposition. 8an innehöll samma frestelser och det kändes nästan tråkigt, då jag gärna skulle vilja ha utmanats m något nytt. Under banvandringen åskade det och blixtrade en hel del och det kom en del regn. När vi väl skulle starta regnade det inte nämnvärt, men var blött. Knott hade legat en del bra ligg på uppvärmningen, men på banan la han sig inte ner vilket gav 10 poängs avdrag för fel övning, i övrigt gick han som en klocka! 202an gjorde han fint, 8an var inga som helst problem nu när han sniffat salami tidigare och det där hopphindret verkade han inte ens se.    Så glad att vi startade i B-klassen så vi fick m oss ett resultat värdig Knott hem! Tyvärr präglades hela gårdagen ändå av disken och känslan kring den. Men men, numer kommer jag ta av halsbandet med och så får vi avsluta varje bana m hans hatmoment (sätta på halsbandet). Det funkar ju typ i agilityn, så det får funka i rallyn. Ska bara komma ihåg att träna det och belöna upp det en massa frö det sista jag vill ha är en hund som lär sig att pysa iväg på eget i slutet :P


Knott var bäst hela dagen! Han är fan helt otroligt bra faktiskt! Jag hoppas att vädret är med oss den 20/9, för då tävlar vi igen och då hoppas jag slippa snurpliga diskar!

         

Ovido - Quiz & Flashcards