the crazy pack

Alla inlägg under januari 2014

Av thecrazypack - 30 januari 2014 20:39

Det här m hundträning... Har en sån grym svacka just nu. :( Vädret hjälper ju knappast till... Hunden är understimulerad (de får knappt promenader just nu ju) och skitdryg när vi åker iväg på saker för att träna. Det är ju annars de tillfällena som brukar få min träningslust att explodera. Nu blir det nästan motsatsen, allt känns bara hopplöst. :( När vi väl får till pass hemma är han helt fantastisk att träna med! Engagerad och på, men ändå inte så extrem att han inte klarar upp att tänka och hålla tyst. Men att träna hemma, inne är inte det lättaste då Krypet oftast vill vara emd och då blir allt pannkaka. För Krypet anser att det är HAN som skall träna hundarna & när han ger kommandon och kastar godis åt höger o vänster blir det lite för avanserat för alla inblandade. *suck* Så träna kan vi göra när Krypet är iväg på nåt m pappa eller när han har somnat för kvällen = sker alldeles för sällan eller klockan har hunnit bli för mkt på kvällen.


Nä jag längtar till våren, då man kan gå ut utan att det behövs 30 min svettande för att få på alla kläder! Då man kan sätta upp lite agilityträning på gräsmattan igen! Och då Krypet kan springa runt och leka m sitt samtidigt som jag tränar hund ute. Samtidigt vet jag att våren i första hand INTE kommer handla om hundträning, utan något helt annat. *suck* Men men...


Positivt är iaf att Knott fick hänga m ner på stan en kortis i veckan. Han har inte varit där sen han var valp & m tanke på hur dryg vi upplever honom i de flesta situationer just nu var väl förhoppningarna inte så stora. Han skötte sig dock exemplariskt! Var så där superduktig som jag vet att han kan vara! Låg snällt och tyst på dörrmattan hos optikern och visade verkligen att han KAN!

Av thecrazypack - 23 januari 2014 22:18

Det går verkligen upp o ner m min motivation för hundträning just nu. Ena stunden är jag supersugen, andra känns det mest bara jobbigt. Orken tryter rent generellt i vardagen och när träningen gått lite si så där några gånger tappar jag lusten helt.


På söndag är det nygamla gruppen i agilityn, så då räknar jag väl inte m att träningen kommer gå super heller. Längesen vi sågs & det är en stor grupp så Knott kommer få mkt att tänka på. Spåra vill jag inte göra i snön och hemmatrixandet går så där när sonen är vaken för han vill vara m konstant. Dessutom har hundarna fått lite magert m promenader, så Knott är lite så där lagom halvdöv när vi är ute nu med... och m husse stack han "på riktigt" här om dagen. *suck* Sen efter det gick jag en sväng tillsammans m kompisarna o då skötte han sig iaf jättefint.


Men så idag fick jag chansen att plocka fram specialsöket. Vill få tränat det några gånger i veckan nu när vi inte kan spåra, men det är helt omöjligt tillsammans m sonen tyvärr. Iaf så byggde son o sambo en fin "anläggning" till mig för nån vecka sen. Behöver dock lite fler burkar till den, men 4 st har jag lyckats hitta i gömmrna iaf. Knott letar torrt the och det är ingen tvekan om att han fattat det nu iaf. ;) Idag så blev det även tydligare markering från hans sida. Jag vill ha en frysmarkering, vilket jag slapp inte tränat in vid sidan av det & han är ju inte direkt hunden som fryser :P Innan han har han gått vidare efter nån sekunds sniffande på theet för att sen snabbt återvända dit, men idag så tittade han upp på mig, ner i theet, puffade o slickade lite på burken. Inte direkt frysning alltså, men han stannade vid theet! Dessutom är planen egentligen att jobba främst m störningarna. ;) Just nu kör vi m trasa från löptik (dock ganska gammal nu) & planen är väl att be alla hundvänner att torka sin hund efter den kissat o skicka trasan till mig så småningom ;) Sen skall vi så klart även jobba m bajs från vilt! Päls m om man kan få tag på kanske... Kul är det iaf! Och Knott gillar det + blir trött av det = perfekt!


Utöver spec.söket så hann vi m lite trixande. Börjat sätta kommandon på spinn/snurr och måste säga att jag är förvånad över hur bra det går. Jag är verkligen värdelös just på den biten, att namnge det hunden kan. Men Knott lär sig snabbt iaf. :) Idag var han alldeles perfekt taggad med! Oftast är han ju lite för på och blir snbbt frustrerad o skällig, men idag jobbade han på superfint, bjöd på massor av beteenden och det kom knappt några skall alls. :) Han kändes perfekt balanserad i sin energinivå! Dessutom var han stort sett helt tyst när han väntade på sin tur! Gubbarna får ju inte göra alls lika mkt, de tränas mest för att få göra nåt + träna Knott på att vänta på sin tur. :P


Funderar på vad för nytt trick jag och Knott skall ta oss an nu. Dagens Trick 20 kan han redan. Han bjuder jättefint på det, känns stabil i rygg och vi har tom börjat namnge det redan. Vill fortsätta m olika kroppstrix nu under vintern för att bygga mer kroppskontroll o småmuskler, men det står lite still just nu. Är så himla smidigt när man vill vara inne o träna med ;) Tips någon?! och när ni ändå är inne och tipsar om bra kroppstrix kan ni väl tipsa om bra trix för en nykastrerad hund som deffinitivt lätt lägger in en för hög växel i trixandet så det vi tränar den perioden får typ inte ha m kroppen att göra :P

Av thecrazypack - 20 januari 2014 22:53

Så var tid bokad för att kapa kulorna på det där Knottet. Måste säga att jag är lite förvånad över hur velig jag kännt mig kring detta. Innan valp ens var bokad o bestämd var det ju egentligen bestämt att om hunden inte blir aktuell för avel skall kulorna bort. Det har liksom varit en självklarhet för mig att inte hålla ett djur, som inte måste vara det, fertil i vårat samhälle. Synen är helt klart präglad av mina år i Spanien & uppenbarligen så har de där 9 åren hemma i Sverige nu ändå haft en viss effekt... För det har inte alls känts lika självklart av nån anledning. Detta trots att Knott inte är det minsta aktuell för avel! Jag skulle aldrig vara bekväm m att låta honom para, oavsett hur bra han blir i framtiden & hur gärna en tikägare skulle vilja ha honom. För det första har han ett bettfel (vilket egentligen känns oväsentligt om hunden är bra i övrigt ;) ), men framförallt så är hans pappa aningen överanvänd i rasen kan jag tycka. När pappan sedan dessutom visade sig ha/bära på en sjukdom som m största sannolikhet är genetisk (har visat sig finnas hos både syskon o avkomma till honom) så blir läget helt solklart. Knott skall inte gå i avel!!


I ett första steg ville jag ha honom friröntgad. Jag har redan haft en hund m asfula leder och saknat det där extra testosteronet för att enklare kunna bygga muskler. ;) Vägrade det igen! :P När han nu visade sig ha så fina leder, så var det ju bara att boka tid. Men så var det det här m ridhusträningen... Vill ju helst inte missa någon träning alls! Samtliga veterinärer jag varit i kontakt m angående ovan nämnda sjukdom & kastrationens vara eller icke vara har dock varit tydliga. Kastrera så ungt som möjligt! Vänta till i vår när ridhusträningen slutar har då känts långt borta. Framförallt när ena veterinären pratade om kastration vid 6 mån... Så idag slog jag slag i saken och ringde. Bokade en tid en måndag, veckan då det skulle vara två grupper sammanslagna för träning = för mkt störning för Knott. Då slapp jag fundera angående om Knott kanske skulle klara upp träningen eller om vi skulle skita i den, för han får helt enkelt inte träna då! Och sen så är det nästan 2 veckor kvar till nästa pass & förhoppningsvis är han läkt nog för att kunna köra en del då iaf. Tänkte jag...


Bara timmar efter bokad tid läser jag ett mail rörande agilityträningen. Nya grupper (tillbaks till gamla som funkade så bra innan jul) & tävling, som Knott får vara m i, den helgen då han är nykastrerad. *suck* Vore ju så himla roligt att få tävla m honom en gång i ridhuset denna säsongen! Velar om jag skall avboka/boka om tiden för kastrering... men borde kanske sluta vela och ta den tiden nu & inse att vår tävlingsdebut kanske dröjer till nästa år helt enkelt. Det är ju inte hela världen! Vi har måååååånga år framför oss och jag har sagt att vi inte skall stressa fram något! Men det är svårt... *suck*


Oavsett vad (& när) så skall de där fula "fästingarna" bort!

 

Av thecrazypack - 12 januari 2014 12:26

Älskade lilla Krypet vaknade vid 23:30 inatt och klagade på magont. Det dröjde inte jättelänge förrän första spyan kom och sen slutade det inte förrän närmare 4 på morgonen. :( Krypet somnade mellan kräktillfällena, men en annan hade svårt att somna. Minnet från i påskas då vi hamnade på sjukhus m dropp i 3 nätter var alldeles för färskt för att tröttheten skulle övervinna. Krypet var helt matt, blek och ovillig att vare sig dricka eller egentligen prata m oss (precis som i påskas), men så vid 5 vaknade han, gnällde lite och kom sen på att han ville ha juice. Sen dess har han druckit en hel del och fått behålla det! Lite gröt har gått ner nu med och han känns betydligt piggare. Sitter och tittar på sina favoritdumprar på tvn tillsammans m pappa.    Bara hoppas att det är över nu!!

Av thecrazypack - 8 januari 2014 16:25

Parker är stressad o mår dåligt nu. :( Det gör så ont i en när man ser hur låg han är, osäker och hans ovilja att göra något annat än trycka under bordet/hänga vid matte. Vi åkte ju bort över jul & nyår med tanke på att han skulle slippa de värsta smällandet, men den 2/1 var vi tillbaks. Nyåret förlöpte bra för Parker. Någon raket hördes på kvällen och han ville bara ut o snabbkissa, men just vid 12-slaget låg vi instängda i tv-rummet m ljudnivån så högt ens egna öron pallade och hörde bara svagt raketerna som fyrades av. Parker var så pass avslappnad att han valde att ligga kvar på madrassen m oss på golvet och inte gömma sig i sin ljudisolerade koja! Så just nyår gick nog så bra det bara hade kunnat. Men så åkte vi hem... Och här har det ju smällt mer än vid vårt nyårsfirande typ. :( Har man ingen hund som är berörd har man säkert inte ens reflekterat över att det smällt, men med en så pass berörd/livrädd hund som Parker blir det massor m en gång. :( Och det som gör det så jävla omöjligt är ju att det kan smälla när som helst! Vi vet ju aldrig när det är säkert att gå ut med honom! :( Självklart så smäller det en raket då han kissas, trots att vi "kollar av" m Knott innan om mörkret fallit på. En raket räcker! Tack o lov kan han oftast fortfarande kissa om han inte hunnit göra det så länge det bara rör sig om en raket och den inte är för nära, men hur många gånger har man inte fått gå in m en skakande hund som inte fått gjort det han behöver?! :(


Även inne är det uppenbart att stressnivån för Parker nu börjar bli för hög. :( Han har börjat slicka en massa på sina framben igen. Minns inte när det gjordes i denna omfattningen sist, men nu har både jag & D reflekterat över hur mkt det slickas. Än så länge tuggar han iaf inte på benen, men det känns som en tidsfråga... Han äter fortfarande sin mat, så det är ju bra iaf. Dock ligger han ju mest o trycker inne med nu. :( Att ligga under datorbordet hör inte till hans vardagsställen när han mår bra! Inatt ville han inte ens komma in i sovrummet utan satt först o halvsov på toan och när vi tvingade ut honom därifrån (ljud hörs jättetydligt på vår toa!) så valde han att gömma sig i klädkammaren istället. :(


Det hela har lett till att hundarna kommer ut minimalt. Parker vill verkligen inte ut när det är mörkt & idag sög det tom i hagen trots att det var ljust och han brukar älska att springa där (& dessutom brukar tåla lite smällande o oljud där). Försöker att de skall få en sväng när det är ljust, men då vi haft otur m smällande även då vågar vi inte gå för långt hemifrån. :(


Så inatt vaknade jag vid 3:30 av ett skvalande ljud. Knott kissade inne! Smått chockad blev jag då just innekissande inte funnits på kartan på evigheter! När D gick upp för att torka visade det sig även finnas en bajs... Stackars valp vad nödig han måste varit! På morgonen sen fanns ytterligare en bajs inne! Samvetet känns så där kul när man inser att hundarna enbart fått korta snabbkissvängar dagen innan... Knott som ofta behöver gå en stund/röra på sig för att bajsa hade helt glömts bort. :( Ingen hade haft en tanke på att han kanske inte fått gjort det han behövde...



Känns som det var evigheter sen Parker hade så här kul nu :(            

Av thecrazypack - 6 januari 2014 23:11

Att träna mig själv är något jag tycker suger mer eller mindre... Men nu sprudlar jag lite av lycka då jag äntligen skall starta upp m vattengympan igen! Vad jag lääääängtat! Saknat det massor de här åren. 3 veckor kvar till första passet, men sen blir det iaf 2 månaders träning m bästa instruktören!   

Av thecrazypack - 6 januari 2014 13:29

Igår var det ridhusträning efter ett kortare uppehåll över jul/nyår. Vår nya grupp var sammanslagen m ytterligare en annan grupp. Allt som allt rörde det sig om 10 nya hundar för Knott! Ljudnivån var enorm, hela tiden och det tränades hundar på många olika ställen samtidigt. Från början hade jag tänkt skita i att åka på träningen helt, då det kändes som en lite väl stor utmaning för honom m sammanslagna grupper. Men det sög så i träningstarmen att jag inte kunde låta bli då det inte blev nåt MyDog för mig iår (heller).


Man skall lyssna på sin magkänsla... Det var helt klart för mkt för Knott igår! Han var superduktig och kämpade på som bara den att få ihop allt i sitt lilla huvud, men det gick inte riktigt. Vi körde gungan några gånger och det gick fin fint, trots att han hade så svårt m fokuset. Sen körde vi 2 portar i slalomet m enkla bågar och även det gick fint. Dock hittade han världens finaste goldentik i slutet av slalomet vid ett tillfälle och sen la vi ner slalomträningen för att inte hamna i mer konflikt. Efter det körde vi passivitet på läktaren och det gick iaf himla fint. Massor med godis och några dentalstix gick åt, men han låg fint på höften och valde själv att ligga vänd mot mig och inte mot alla glada hundar ute på plan.


Knott var superduktig, för miljön var för svår för honom! Men själv kände jag mig lite besviken att vi inte kunde köra mer agility, så idag beslutade jag mig för att plocka fram lite rusta-hinder och ställa upp på tomten. Snön är ju helt frånvarande och med ett slalom under inlärning kändes det som att vi kanske helt enkelt skall sätta upp det på tomten för att kunna köra lite då o då. Dessutom satte jag upp däcket, så kan vi lära in det samtidigt ;)


Vi har ju kört 2 portar och bågar hela tiden (+ massor m slalomkanal då!), men nu satte jag upp 3 portar. Lika bra kändes det som då han tar de där 2 superfint. Sen var det problemet med bågar. Har en del hönsnät över från då vi minskade ner storleken på kattburen och tänkte att jag kunde ju göra bågar av det. Orken fanns dock inte riktigt just nu, så rotade fram ett gäng gamla kompostgaller och fick ut 3 st "bågar". Borde ju räcka till 3 portar tänkte jag... Icke! Man behöver 4 bågar till 3 portar tydligen... Men men, hunden är ju smart, så jag testade m en båge kort. Och spana in min superhund!!


 


Av thecrazypack - 4 januari 2014 22:04

Ibland finns det klara fördelar att man äter för tre. Som när alladin-asken öppnas tex ;)

Ovido - Quiz & Flashcards