the crazy pack

Direktlänk till inlägg 23 januari 2014

Berg-o-dal-bana

Av thecrazypack - 23 januari 2014 22:18

Det går verkligen upp o ner m min motivation för hundträning just nu. Ena stunden är jag supersugen, andra känns det mest bara jobbigt. Orken tryter rent generellt i vardagen och när träningen gått lite si så där några gånger tappar jag lusten helt.


På söndag är det nygamla gruppen i agilityn, så då räknar jag väl inte m att träningen kommer gå super heller. Längesen vi sågs & det är en stor grupp så Knott kommer få mkt att tänka på. Spåra vill jag inte göra i snön och hemmatrixandet går så där när sonen är vaken för han vill vara m konstant. Dessutom har hundarna fått lite magert m promenader, så Knott är lite så där lagom halvdöv när vi är ute nu med... och m husse stack han "på riktigt" här om dagen. *suck* Sen efter det gick jag en sväng tillsammans m kompisarna o då skötte han sig iaf jättefint.


Men så idag fick jag chansen att plocka fram specialsöket. Vill få tränat det några gånger i veckan nu när vi inte kan spåra, men det är helt omöjligt tillsammans m sonen tyvärr. Iaf så byggde son o sambo en fin "anläggning" till mig för nån vecka sen. Behöver dock lite fler burkar till den, men 4 st har jag lyckats hitta i gömmrna iaf. Knott letar torrt the och det är ingen tvekan om att han fattat det nu iaf. ;) Idag så blev det även tydligare markering från hans sida. Jag vill ha en frysmarkering, vilket jag slapp inte tränat in vid sidan av det & han är ju inte direkt hunden som fryser :P Innan han har han gått vidare efter nån sekunds sniffande på theet för att sen snabbt återvända dit, men idag så tittade han upp på mig, ner i theet, puffade o slickade lite på burken. Inte direkt frysning alltså, men han stannade vid theet! Dessutom är planen egentligen att jobba främst m störningarna. ;) Just nu kör vi m trasa från löptik (dock ganska gammal nu) & planen är väl att be alla hundvänner att torka sin hund efter den kissat o skicka trasan till mig så småningom ;) Sen skall vi så klart även jobba m bajs från vilt! Päls m om man kan få tag på kanske... Kul är det iaf! Och Knott gillar det + blir trött av det = perfekt!


Utöver spec.söket så hann vi m lite trixande. Börjat sätta kommandon på spinn/snurr och måste säga att jag är förvånad över hur bra det går. Jag är verkligen värdelös just på den biten, att namnge det hunden kan. Men Knott lär sig snabbt iaf. :) Idag var han alldeles perfekt taggad med! Oftast är han ju lite för på och blir snbbt frustrerad o skällig, men idag jobbade han på superfint, bjöd på massor av beteenden och det kom knappt några skall alls. :) Han kändes perfekt balanserad i sin energinivå! Dessutom var han stort sett helt tyst när han väntade på sin tur! Gubbarna får ju inte göra alls lika mkt, de tränas mest för att få göra nåt + träna Knott på att vänta på sin tur. :P


Funderar på vad för nytt trick jag och Knott skall ta oss an nu. Dagens Trick 20 kan han redan. Han bjuder jättefint på det, känns stabil i rygg och vi har tom börjat namnge det redan. Vill fortsätta m olika kroppstrix nu under vintern för att bygga mer kroppskontroll o småmuskler, men det står lite still just nu. Är så himla smidigt när man vill vara inne o träna med ;) Tips någon?! och när ni ändå är inne och tipsar om bra kroppstrix kan ni väl tipsa om bra trix för en nykastrerad hund som deffinitivt lätt lägger in en för hög växel i trixandet så det vi tränar den perioden får typ inte ha m kroppen att göra :P

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards