the crazy pack

Alla inlägg under september 2013

Av thecrazypack - 26 september 2013 22:56

Nu har vi hunnit testa Mush´s nya "köttbullar" ett tag. Jag får väl erkänna att jag fortfarande har svårt att komma ihåg att ta ut o tina och vissa dagar har vi glömt att servera dem :P MEN vi gillar dem! Knott får nu ca 4 bollar/dag, vilket enligt påsen är ungefär hälften vad han skall ha om han inte vore en aktiv hund. Detta får han på den vanliga maten och än så länge har vi inte minskat något på torrfodret eller godiset han får varje dag! Än så länge är han fortfarande tunn tycker jag, men jag räknar m att kunna minska torrfodret snart. Jag upplever generellt att han bajsar mindre och är mer stabil i magen, även om han fortfarande kan bli väldigt risig efter mkt aktivitet. Vi har haft lite av ett bajsproblem nattetid några nätter då han gått upp o bajsat inne. Om det beror på maten (han får ju mer mat om inte annat) eller om det är något annat har vi väl inte riktigt klurat ut. Hoppas att det går över snart, annars får vi lägga om saker o ting lite. Men men...


Idag skulle vi ju dra på agilityträning efter frukosten så då tänkte jag att vi kunde ta m hans 4 bollar o träna upp dem istället. Och vilken hit! Plockade fram dem för gungan och han jobbade som en tok hela vägen till gungan! Rundade alla hinderstöd han hittade, sprang upp på balansen, tog kf på balansen flera gånger om osv osv. Snacka om att Mush köttbullar ger supermotivation! Och gungan tog han ju galant! :) Blir helt klart mer mush i träningsväskan med!!


Du har väl inte missat att man just nu kan få en gratis "köttbullsmåltid" av Mush?! Ta & testa vet ja!!

 

Klicka på bilden för att komma till kampanjen o få en gratis måltid att testa!!

Av thecrazypack - 26 september 2013 22:29

Idag släpade vi oss upp sjukt tidigt här hemma (eller jag iaf, de andra brukar gå upp så tidigt :P ) för att hinna vara klara och möta E m hundar vid hennes bil strax efter 9. Då D behövde jobba (ja man måste göra sånt tydligen) så fick Krypet följa med och träna hund. Något han verkligen såg fram emot när jag sa det till honom på morgonen. Han skulle nämligen kasta boll! Sist när vi tränade m Niiro och Atlas fick Krypet nämligen kasta lite boll m Niiro och tydligen satte det sina spår hos pojken. ;) Tyvärr var Niiros matte sjuk idag, tur nog gick det även bra att kasta boll m Best :) Bra träningskompisar vi har!!


Iaf, hunden träning då... När vi kom dit stod det en runbana uppbyggd, så då kändes det himla lägligt att köra den ;) Tunnlar i ändarna och två hopphinder (var av ett hopp var långhoppet) mellan varje tunnel. Blev förvånad över hur svårt Knott verkade ha för övningen första omgången. Kanske för att jag räknade med att det skulle vara lätt? Eller så var han inte tillräckligt taggad? Han sög nämligen väldigt dåligt på tunnlarna! Något som brukar funka super att skicka från flera meters håll annars! Andra omgången (då vi tränat annat, kollat på Best när han körde rally & sen rundbanan) så sög han bra på tunnlarna, men slarvade lite m hindren. Tror egentligen att det var jag som visade dåligt, då just hindrena hade funkat fint första gången :P Men men, tunnlarna sög igen och han fick upp farten som han brukar. :)


Sen så blev det lite fikapaus m ungen och när jag satt där o funderade på vad vi skulle träna här näst så stod det en platt tunnel så där lockande framför näsan på mig. Skulle vi våga? Det var fortfarande blött/fuktigt i gräset, låg vatten på släpet och hur den såg ut inne visste jag inte. Men va fan! Beslutade mig för att testa. Mest för att se hur långt vi har tills vi faktiskt kan börja köra den. Knott är ju inte lättstött så jag kände inte så stor oro att skapa mig ett problem som kommer ta månader att träna förbi sen. Plockade fram bollen (kastbelöning is tha shit när man skall explodera ut ur en tunnel!) och gick mot platten. Knott såg den m en gång och sprang in i den, men vände. Inget konstigt alls då han inte hade fart eller jag bett honom göra det. Ställde oss i startposition och körde. Knott slängde sig in, blev nog lite paff över motståndet som det tunga släpet gav, men pressade sig igenom och fick sin boll.    En gång till och hunden exploderar genom tunneln som han aldrig gjort annat! Han är så himla fantastisk! Inga tveksamheter nånstans! Han behövde bara fatta att han behövde ta i mer och när han insåg det, så gjorde han just det!


Sen blev det mer paus m Krypet innan vi slutligen gav oss på gungbrädan. Har ju sagt att vi inte har nån brådska att lära oss den, men tänker ändå att jag vill köra någon typ av "banglek" ungefär en gång i månaden för att ha det där i honom när det väl är dax. Men han är verkligen helt orädd! Kutar bara rätt upp/ut och gungan slår stenhårt ner i backen utan att han rör en min! Det ända han vill ha är sin belöning! Och när just den biten går så bra, så klarar jag inte riktigt av att nöja mig där... Så då vill jag börja fila på hur han tar övriga gungan, vilket han gör allt annat än bra. Han hoppar upp var som, har ingen balans alls i sin kropp vissa av gångerna och skuttar av lika random som upp. *suck* Vi har ju som sagt ingen som helst brådska m att fixa det, då vi ju sagt att vi inte skall starta i agilityklass på ett år iaf, men jag har svårt att ignorera den biten när just själva nedslaget är så himla problemfritt för honom. Men men, skall försöka! Tror ju mkt beror på att hans balanssinne helt enkelt inte är färdigutvecklat ännu och han är alldeles för taggad på att ta gungan helt enkelt. Kan liksom inte anklaga honom för att inte försöka & då måste jag ju anpassa kraven efter vad han faktiskt är kapabel till. Ja ja, ca en månad kvar tilsl vi kör gungan igen. Får se om jag minns detta då :P


Det jag tar m mig från idag (& som jag sugit på hela dagen!) är verkligen den där platta tunneln! Hur bra grundträning faktiskt kan göra det helt okomplicerat! Tänk om man såg till att ha såna grunder till ALLT man ville lära sig hund ;)

Av thecrazypack - 19 september 2013 22:30

Tycks ha ett visst behov av bloggande just nu verkar det som. Även ikväll kommer ett bidrag i bloggen. :)


Idag var det åter dax för kursen flerhundslydnad som jag går med Felix och Knott. Med Knotts hysteriska gnällande från i måndags i bakhuvudet tänkte jag att vi kanske skulle träna lite innan på dagen för att göra av med en del energi. Sagt o gjort så släpade jag m mig unge och valp, tillsammans m platta tunneln och ett hinder för lite agilitygrunder på fotbollsplanen.


Platta tunneln var evigheter sen vi körde och jag var lite osäker på hur vi faktiskt ligger till med den. Funderade en stund, men beslutade mig för att våga (är ju ofta för feg) försöka m hela släpet ute m en gång. Lita på Knott! Inga konstigheter alls! Visst vände han första gången då han själv gick in i tunneln när jag höll på o hjälpa Krypet m en sak. Men så fort jag skickade honom m lite fart for han igenom tunneln som ingenting! Vid ett tillfälle sprang han själv in i den när släpet blåst o var lite trassligt. Det blev trassligt och segt för honom att ta sig ut, men han gjorde det! Nästa gång vägrade han 2 ggr innan han slutligen störtade igenom igen. Känslan var härlig iaf. Skall komma ihåg att plocka fram den lite då o då när det är vindstilla (typ aldrig :/ ) o så kanske vi vågar ge oss på den m tunga släpet i vinter när ridhusträningen drar igång. :)


Med hindret gjorde vi en väldigt basic övning som jag insett jag helt missat att lära in honom. Att springa till belöningen via hindret. Ganska trist övning om ni frågar Knott, som fick godis i en skål som belöning. Men känner att vi behöver ha den där kunskapen nu när vi skall börja ta lite mer banor o träna slutrakor mm. Matte kastar ju kasst + att Knott gärna kutar runt i tre kvart efter att han fått en kastad belöning i en sån situation. Så lite tragglande m externa belöningar är planen.


Passet var nog inte ens 30 min långt, men det kändes himla bra och hunden var nöjd efteråt. :)
 När det sen var dax för kurs var han dock laddad igen! ;) Så fort vi klev ut ur lägenheten började gnällandet o slitandet i kopplet. Väl på plats skötte han sig dock riktigt bra. Nog lät han! Han tom skällde en del idag! Men han slängde sig ner på sin filt och började gnaga ben nästan omgående. Nu låter han ju när han gnager med, men det kan jag ta. För gnager han ben så är han iaf inte helt uppjagad.


Idag blev det mest Felix som fick träna. Det blev filtträning när man (egentligen) tränar den andra hunden. Knott behärskar det där riktigt skapligt, medan Felix är en riktig ögontjänare och fuskare så det var nyttigt för honom att traggla lite. Han var jätteduktig iaf och tycker det är så himla kul! :) Sen blev det trixövningar tillsammans och det blir ju lite tokigt då om man säger så, men huvudsaken är att vi har kul ihop och det har vi! Både denna gången och gången innan sa Therese att hon tycker det syns så tydligt att grabbarna hör till samma flock i deras sätt att vara/röra sig. Lite mysigt att höra. Blir glad av att höra det, kanske framförallt då det är just mellan dessa två som det är som mest ansträngt ibland.


Väl hemma igen så var Knott tvungen att prestera lite till. :P Inlämning av Dagens Trick 17 är nämligen idag och då vi ju faktiskt tränat en del på tricket och känner att vi behärskar det vill vi ju skicka in ett bidrag! Knott var väl egentligen för trött, men jobbade på bra ändå. Efter ett kort paus, då Felix fick träna istället, skärpte han till sig det där lilla extra så vi faktiskt fick ihop något att skicka in. Nu får vi se om det blir godkänt & så hoppas vi så klart på vinst ;)


 

Av thecrazypack - 18 september 2013 22:46

Ikväll blev jag tipsad om en länk med väldigt intressant läsning och efter att ha läst den funderar jag lite på att tänka om m Knott. Kanske är det bättre att vänta ut lite mognad hos honom och under den tiden försöka undvika de mest extrema "gnällsituationerna". Vill ju verkligen inte riskera att få det där gnällandet som ett inlärt beteende & vi är nog tyvärr väldigt nära där känns det som nu. Jag kommer inte kunna undvika situationerna helt, men jag behöver kanske inte söka upp de jag vet är för mkt. Det verkar ju uppenbarligen inte funka att "vänta ut" honom & jag har heller inte hittat några verktyg alls som fungerar i de situationerna.


I övrigt har tankarna gått om att åka ut till BK helt själv, utan träningsgrejer och då det förhoppningsvis inte är så många andra där och helt sonika sätta oss och göra ingenting. Göra detta så mkt det bara går. Problemet är att det går mot kallare tider och att sitta still o göra ingenting i kylan kommer inte generera en tyst Knott. Vi får se hur det går med det helt enkelt. Om inte annat är det kanske ett bra vårprojekt sen ;)


Försöka få till så mkt "sitta ute o göra ingenting tid" som möjligt, men där är inte det största problemet. Han är ju skapligt van vid att hänga vid sandlådan och gungorna och är för det mesta tyst & lugn då.


Försvåra de situationerna han klarar av bra genom att plocka fram träningsväskan innan vi går dit, ta med väskan, ta på träningsväst osv osv. Gäller bara att jag inte lockas m honom o börjar träna då ;)


Vid sidan av allt detta har vi börjat om m burträningen med. Vill avdramatisera buren till inget annat än något att ligga o slappa i och sen förhoppningsvis kunna skaffa en aningen smidigare bur att ha m på träningar & tävlingar i framtiden. Tror vägen dit är lång, men vi behöver faktiskt inte ha bråttom m nånting!


Så vad tror ni om detta? Ställa in måndagens passivitetsträning vid agilitytävlingen? och sen försöka med omvägen tills han mognat på sig?


Mitt lilla ljudande odjur!   

 


Glömde ju! Vill ni läsa vad jag läst ikväll så följ denna länk ;)

Av thecrazypack - 18 september 2013 15:53

Det är precis vad min lilla pestiga valp planerar att bli! ;) Vem behöver kunna vara tyst o koppla av när man kan köra agility i full fart?! Inte Knott iaf (om man frågar honom)!

Idag åkte vi ut till hu tillsammans m träningskompisarna Best & Niiro för att köra en nybörjarbana från Ida.

 

Måtten stämmer nog inte riktigt m den bana vi byggde upp, men vi fick ihop en bana iaf ;)

Jag var lite orolig dels hur långt jag skulle kunna lämna honom vid starten, skulle han ta tunneln även om jag stod vid 3an? Hur skulle jag annars hinna från tunnelingången till rätt läge vid 3an? Har man inte sprungit banor på över ett år försvinner lite av "känslan" från kroppen om man säger så. Nästa orosmoment var så klart stjärnan, något vi faktiskt inte tränat nånting på än av nån korkad anledning :P Och så frågan då om tunneln 8 skulle suga så bra att jag bara kunde kuta mot slutet?


Spännande värre som ni förstår! Knott var laddad till tusen! Bara han fick se Bests matte vid bilen började han skälla! Tur nog så fungerar han faktiskt att träna med (iaf aktiv agility) även när han är så där tokig o bara inte klarar av att vara tyst & stilla. Det både fotades och filmades idag och jag tackar mina kära träningskamrater för det! Först lite bilder på tokhunden.

       


Matte behöver kanske inte oroa sig så mkt för att Knott bara kommer rusa rätt igenom bommarna när jag börjar lägga upp hindren. Han verkar ju redan hoppa ;)

   


Och så en filmsnutt då. Givetvis finns det en hel del film på alla våra misstag, men känslan jag hade med mig från plan var ändå detta lyckade lopp! Min fjant kan han & han kommer bli super en vacker dag!   


 

Vi avslutade m att låta de trötta valparna ta en slalomalle. Det gick skapligt, även om Knott hade lite svårt innan han sprungit igenom en gång. Skulle behöva försvåra det så sakta för honom nu egentligen... Kanske dax att sätta upp slalomet i trädgården..?

     


Ett härligt pass som bara gav mersmak! Kul att äntligen kunna köra lite längre kombinationer/kortare banor! Snart är det vår tid, på riktigt!


Av thecrazypack - 17 september 2013 18:55

Jag vet att jag gnäller en del på stackars Knott just nu. Han är inne i en pestig period och jag i en där energin knappt räcker till mitt egna liv (utan hundar, unge, sambo o allt annat som ingår i det liv jag vill leva). Men ikväll samlade jag ihop lite extra energi efter maten och följde m mina favvokillar ut m alla hundarna på åkern.    Det var länge sen vi gick hela familjen/flocken och tusan vad man behöver göra det ibland! Flock- & familjekänslan behöver verkligen de vardagliga turerna med! Knott är en dröm (typ iaf) när vi är ute på åkern. Han lyssnar superfint, samtidigt som han kan springa av sig ordentligt. Jag är så glad att han är så pass lätt att ha lös ändå. Med tanke på hans ras så har vi ju varit ytterst tveksamma till om det egentligen kommer att fungera att ha honom lös annat än på väldigt väl utvalda platser. Idag vågar jag nästan släppa honom var som faktiskt. Inte bland folk o hundar kanske (skithunden stack ju igår för att hälsa på en hund på andra sidan fältet!), men vilt är sällan något jag oroar mig för. I skymning & mörker släpper vi inte heller, men så här när vi är ute kan vi passera viltstigar utan några som helst bekymmer! :) Gässen på åkern idag fick knappt en blick av Knott (långt borta dock), medan Parker stundtals såg väldigt sugen ut på dem.


Ville bara säga att Knott faktiskt är jävligt bra med! Det är mest mattes energi som tryter just nu. Bilderna är inte från ikväll, men från åkern för någon vecka sen kanske.

       

Av thecrazypack - 16 september 2013 22:26

Just nu är Knott billig! Eller nja, nu ligger han tyst o sover, så nu tycker jag väl om honom igen ;) Men ikväll var han j-vligt billig! Har tyckt att gnällandet har lugnat ner sig den sista tiden. Dessutom har han blivit betydligt lugnare när vi är inne, även de dagarna då vi kanske inte kommer ut o hittar på något förrän på kvällen. Men ikväll beslutade han sig för att ta igen alla de dagar då han skött sig så bra, genom att låta o bete sig för tre år framöver i en enda liten ynka kväll på bk! *suck* Blir så trött på honom. Saknar helt verktyg som fungerar när han blir sån där!Nä, får väl ta o åka ut till bk själv o göra absolut ingenting m honom tills han en dag fattar att inget händer. Hur kul det nu är på en skala :P

Av thecrazypack - 13 september 2013 10:57

Världens bästa unge blir idag två år! Tänk tiden bara rusar iväg! Idag har vi en förbannat envis grabb m ett temperament han ärvt av sin mamma som kan ALLT själv! :) Helt fantastiskt go, rolig, uppfinningsrik och busig.   


För två år sen

 


För ett år sen

 


och för en vecka sen ;)

 


tillsammans m bästisen   

 


Just nu är han ute i sandlådan och leker m grannpojken, hans absoluta favoritgrej just nu. Senare blir det paket, utflykt m kaka och gissningsvis mer sandlådelek. GRATTIS ÄLSKADE UNGE!!   

Ovido - Quiz & Flashcards