the crazy pack

Alla inlägg under september 2013

Av thecrazypack - 10 september 2013 22:16

Så tog jag mig i kragen och loggade in på jordbruksverkets ägarregister. Där stod jag som väntat som ägare för 6 hundar, varav tre nu är bortplockade. Avlivade. Saknade!    Att det skulle göra så förbannat ont och kännas så fel! Snart tre år sen Gimli lämnade oss och än idag kan det göra så ont. Än idag saknar vi honom nåt enormt! Men nu är det gjort! Går inte att få ogjort. Nu äger jag bara tre hundar även i jbv register.


Gimli 20040311 - 20101112

 


Zorro 20020215 - 20110225

 


Enya 20031015 - 20121207

 


Älskade älskade hundar!    Vad ni är saknade!!   

Av thecrazypack - 4 september 2013 17:30

I början av sommaren fick vi testat mush barf-korvar gratis i en kampanj de hade (bloggade om det då med). Vi testade det när vi var i stugan och det var väldans poppis! Dessutom blev Knotts mage betydligt mer stabil då han fick det i maten utöver torrfodret. Nackdel var dock de stora korvarna som när de tinats var tvungna att ätas upp inom 24 timmar. Med så små hundar som vi har var det helt enkelt inte hållbart att tina så stora korvar. Det funkade ganska så bra att såga de frysta korvarna i bitar, men ett sånt meck får iaf mig lätt att tappa suget. Men så fick jag veta att det skulle lanseras förpackningar m frysta "köttbullar" i, vilket kändes betydligt mer passande. :) Sist jag kollade här i stan fanns det inte inne i butiken, men nu har mush en kampanj på fb där de bjuder på en gratis förpackning m dessa "köttbullar"! Snacka om att jag älskar dem! Nu skall här testas! :) Så ni som är nyfikna på deras mat, passa på att testa nu vet ja!!


 

(klicka på bilden för att komma till kampanjen)

Av thecrazypack - 4 september 2013 14:09

Efter att ha läst inspirerande blogginlägg från våra träningskompisar kände jag hur det verkligen sög o agilitytarmen. Dessutom har jag fått lånat några agilityböcker m lite spännande övningar i, så när jag kände mig skapligt pigg efter frukost idag packade vi in hela familjen i bilen och drog till LHU. Sonen somnade på vägen dit, så D och han satt o sov i bilen medan jag o hundarna slog oss ner i agilityhagen. Gubbarna fick nöja sig m att bara hänga i skuggan och titta på, medan Knott fick sig några rejäla övningar!


Vi började m gungan. Tanken var inte att ta hela, men Knott verkade ha sett sina träningskompisar springa över den för han skuttade upp när matte inte var med och pang så hade han slagit ner den. Inga som helst problem, så klart! :) Han är verkligen helt oberörd av både rörelse o ljud, trots den hårda smällen som blev lite oförberett (iaf för matte). Han fick testa att springa upp på den från början, men precis som jag anat är han inte riktigt balanserad i sin kropp i sidled ännu och några av gångerna for han vidare på sidan. Det ser ju kontrollerat ut iaf, så jag slapp bli rädd att han skulle bryta nåt ben. Dock vill jag ha honom bättre balanserad innan vi går vidare m gungan. Får se när o hur vi tar tag i det. Har ju ingen som helst brådska då vi inte planerar start i agilityklass förrän slutet av 2014/början av 2015 tidigast. :)


Sen så tänkt jag utmana oss m denna övningen.

 

Räknade inte riktigt m att kunna ta hela i ett svep, men då jag behöver lite mer rejäla kombinationer för att själv verkligen fokusera så kändes denna ändå ganska lagom. Framförbyten har vi övat en del, hindersug har han skapligt tycker jag och här fick jag lite att jobba m själv oxå. Började m 1-3 vilket inte var några problem alls. :) Sen snabbt vidare till 1-5 med ett framförbyte som avslut. Första gången fulbytte han bakom mig och sket i 2 och tog 6 istället, men när jag själv var mer noga m när jag flyttade mig var det inga som helst problem med det heller! Så sen körde vi på hela kombinationen 1-8 och han tog det som om han aldrig gjort annat på första försöket! Så himla stolt över min flamsiga valp! Dessutom bromsade han fint upp sig själv för att kunna ta riktigt snäva svängar!


Nästa övning som var inplanerad var denna.

 

Vi har försökt träna runt m enbart ett hinder vid några tillfällen, men inte riktigt fått till det. Knott har snabbt blivit frustrerad och inte riktigt förstått vad jag velat och jag har väl blivit osäker och gissningsvis ännu otydligare. Men nu med en ordentlig övning tog matte sig samman och Knott kunde runt på första försöket! Tydlig handling och kampbelöning så var det verkligen inga problem alls! Vi tog det lite långsammare än den första övningen, men när vi väl tog 1-4 så var det inga som helst problem! Superhund!


Dagens sista övning blev denna.

 

Tanken var att påbörja "tight" runt 3, vilket gick suveränt tills jag insåg att jag behövde en kastbelöning efter 5 (kampa hann jag inte fram i tid för). Efter första kastet på 5, så drog han såklart supersnabbt framåt vid 3 med :/ Inte så konstigt då han ju inte ha ordförståelsen för "tight" än och det ju såg likadant ut stort sett. Annars var det en väldigt bra tight-övning för honom då tunneln suger bra. :) Dock behöver vi ett annat avslut så vi kan kampa i slutet tror jag allt. :)


Är så himla nöjd m dagens träning! Fasade lite då vi gick ur bilen och skulle värma upp. Knott var totalt ointresserad utav mig, ville inte ens ha godis utan skulle bara lukta o pissa överallt. Men väl på plan, när träningen drog igång fokuserade han till 100 och satsa verkligen helhjärtat! Lite träningsvila har verkligen inte skadat, för så styrbar och följsam som han kändes idag har jag aldrig upplevt honom innan. :) Fick liksom känslan av att han faktiskt kan gå att styra på banan trots hans fart ;) Längtar redan till nästa träning! och för att inte tala om typ 1 år då vi förhoppningsvis faktiskt är "tävlingsbara". :) Drömma får man ju göra iaf ;)


Världens bästa vovve!   

 

Ovido - Quiz & Flashcards