the crazy pack

Alla inlägg under september 2014

Av thecrazypack - 17 september 2014 22:54

Hösten är här och med det kommer även suget att träna inne på kvällarna. :) Och då behöver man några småprojekt, så idag påbörjade vi något m bakbenen och Dagens Trick 24. Idag ville jag bara ha bakbensrörelse/beteende att belöna och det bjöd han på omgående. Vet inte riktigt vad vi skall hitta på med det... Kanske "kissa" eller "luftspark"... Får se vad som bjuds på nästa pass. Dagens Trick kommer nog kräva några pass till, men jag hoppas vi hinner fixa det innan 3/10 iaf. Känns iaf kul och pepp med höstmörker helt plötsligt ;)



 

Av thecrazypack - 17 september 2014 16:41

Längesen vi sprang på mattan nu, men just springa kan han ju grabben. ;) Idag satte jag tejp på bakbenen i nån förhoppning om att se de lättare. Nästa gång skall jag testa röd tejp, för grön tejp m gräs o grön matta hjälpte föga. :P


Då den kastade bollen fungerar som värsta bästa belöningen för hunden oavsett vad matte säger, så har jag beslutat mig för att försöka fasa ut den redan nu. Idag tog vi därför m oss tunneln och satte upp den 8 kliv efter mattan. Körde genom tunneln några gånger m bollen farandes på andra sidan och sen la jag på mattan. Steget blev aningen mer skuttigt hos honom när jag gick bredvid o inte hade kastat bollen när han passerade, men när jag stod närmare tunneln så sprang han jämt o fint över mattan. Vid ett tillfälle kastade jag inte bollen alls, då han tydligt flög över hela kf och det medförde viss tvekan nästa gång han sprang. Generellt tror jag dock det kommer funka fint m tunneln bakom o att bollen först kommer när han passerat den. Då hinner jag dessutom få lite tid att reagera på om han träffar eller inte :P För tusan vad det går fort!


Vi testade lite olika avstånd idag m mål att hitta bästa läget så att vi kan köra på det nu ett tag och få in bra träffar. Absolut minst 10 steg! och han fick till himla snygga träffar m start från 11 steg. Lustiga är att han hade både bra frambensträff och bakbensträff, så helt jämn i steget är han inte eller så var jag för slarvig när jag ställde upp honom... Kanske skall testa ännu längre avstånd nästa gång.


Själv så upplevde jag att jag såg/klarade upp det bäst när jag hade honom på vänster sida o stod nästan hela vägen framme vid tunneln. Då kunde jag få till ett bra kasst, samt se o hinna klicka. Jag har funderat på om han verkligen hör klicken och idag, när han inte redan kutade efter bollen såg man att han reagerade lite m öronen. Skall iaf helt klart köra vidare på den positionen för mig och så hoppas jag att jag ser mer/bättre m röd tejp på benen ;) Fördelen m att köra på matta än så länge är att man ser tydligt på hur mattan beter sig var nerslagen sker. :) Börjar dock fundera på om det börjar bli dax att bygga vår bräda...


 


Av thecrazypack - 3 september 2014 21:09

Nu är då frågan, skall alla dryga ganska så tråkiga RC-filmer hamna här på vanliga bloggen eller skall jag förpassa dem till Knotts blogg som jag använde i hoppteknikkursen..?


Iaf, idag fick vi en stund tillsammans m matta och bollkastare. Köpte ny matta från rusta för 80:- och bollkastare + bollar från biltema för 35:- igår. Mattan är jag förbannat nöjd med, men frågan är om han behöver ännu längre?! Och hur gör jag isf när det är dax att börja springa på en planka?!! Blookastaren gillade jag med! Så skönt att inte behöva kasta o ta i för kung o fosterland m knepig ryggvärk som resultat! Bollarna... ja de var precis så bra som priset antydde! :P

 

Nästa gång skall vi testa m våra chuckit-bollar, men jag har blivit förvarnad att även bollkastaren håller lika bra som priset lovar om det blir lite tyngre bollar i den... Ja ja, den får hålla så länge den håller o sen får jag unna mig en dyr om vi fortfarande vill kasta så mkt boll!


Idag testade jag att starta honom ca 8 steg från mattan. Behöver nog starta ytterligare lite längre bort tycker jag mig se på filmen. Helst skulle jag vilja ha en banantunnel att skicka igenom, men då måste jag ut på klubben och det projektet har ju visat sig vara himla svårt att få till... :( Sen så försökte jag se om han träffa kf och om han gjorde det försökte jag klicka det. Det gick så där! :P Det kommer ta tid för mig att lära mig det här alltså!! Sen försökte jag även titta på bakbensseperationen, men jag behöver nog tejpa benen för att ha en chans där alltså! Fy tusan vad det går snabbt!


 

Efter det var Knott dötrött! Och då tog vi ändå två längre pauser för att han blev så varm. Springandet m bollarna gick bättre idag vilket var skönt med. Några ärovarv blev det, men inte alls så många som tidigare gånger. Förhoppningsvis blir det fortsatt bättre, så vi inte behöver jobba bort "luren" redan nu.


Felix då... Jo sen i fredags så har han varit m på 3 promenader, typ 500m per tur. Alltså yttepytte. 2 ggr har han varit m o kollat när Knott tränat, så då rör han ju på sig lite mer, men brukar mest bara ta det lugnt. Idag när han var med reagerade jag på att han inte vill galoppera = han har ont! :( Så nu får han tycka vad han vill om det, men det blir burvila veckan ut & sen får vi se. Borde nog hålla på det längre, men det är så svårt... :( Lite depp blev jag allt.

Ovido - Quiz & Flashcards