the crazy pack

Direktlänk till inlägg 26 september 2013

Agilityträning

Av thecrazypack - 26 september 2013 22:29

Idag släpade vi oss upp sjukt tidigt här hemma (eller jag iaf, de andra brukar gå upp så tidigt :P ) för att hinna vara klara och möta E m hundar vid hennes bil strax efter 9. Då D behövde jobba (ja man måste göra sånt tydligen) så fick Krypet följa med och träna hund. Något han verkligen såg fram emot när jag sa det till honom på morgonen. Han skulle nämligen kasta boll! Sist när vi tränade m Niiro och Atlas fick Krypet nämligen kasta lite boll m Niiro och tydligen satte det sina spår hos pojken. ;) Tyvärr var Niiros matte sjuk idag, tur nog gick det även bra att kasta boll m Best :) Bra träningskompisar vi har!!


Iaf, hunden träning då... När vi kom dit stod det en runbana uppbyggd, så då kändes det himla lägligt att köra den ;) Tunnlar i ändarna och två hopphinder (var av ett hopp var långhoppet) mellan varje tunnel. Blev förvånad över hur svårt Knott verkade ha för övningen första omgången. Kanske för att jag räknade med att det skulle vara lätt? Eller så var han inte tillräckligt taggad? Han sög nämligen väldigt dåligt på tunnlarna! Något som brukar funka super att skicka från flera meters håll annars! Andra omgången (då vi tränat annat, kollat på Best när han körde rally & sen rundbanan) så sög han bra på tunnlarna, men slarvade lite m hindren. Tror egentligen att det var jag som visade dåligt, då just hindrena hade funkat fint första gången :P Men men, tunnlarna sög igen och han fick upp farten som han brukar. :)


Sen så blev det lite fikapaus m ungen och när jag satt där o funderade på vad vi skulle träna här näst så stod det en platt tunnel så där lockande framför näsan på mig. Skulle vi våga? Det var fortfarande blött/fuktigt i gräset, låg vatten på släpet och hur den såg ut inne visste jag inte. Men va fan! Beslutade mig för att testa. Mest för att se hur långt vi har tills vi faktiskt kan börja köra den. Knott är ju inte lättstött så jag kände inte så stor oro att skapa mig ett problem som kommer ta månader att träna förbi sen. Plockade fram bollen (kastbelöning is tha shit när man skall explodera ut ur en tunnel!) och gick mot platten. Knott såg den m en gång och sprang in i den, men vände. Inget konstigt alls då han inte hade fart eller jag bett honom göra det. Ställde oss i startposition och körde. Knott slängde sig in, blev nog lite paff över motståndet som det tunga släpet gav, men pressade sig igenom och fick sin boll.    En gång till och hunden exploderar genom tunneln som han aldrig gjort annat! Han är så himla fantastisk! Inga tveksamheter nånstans! Han behövde bara fatta att han behövde ta i mer och när han insåg det, så gjorde han just det!


Sen blev det mer paus m Krypet innan vi slutligen gav oss på gungbrädan. Har ju sagt att vi inte har nån brådska att lära oss den, men tänker ändå att jag vill köra någon typ av "banglek" ungefär en gång i månaden för att ha det där i honom när det väl är dax. Men han är verkligen helt orädd! Kutar bara rätt upp/ut och gungan slår stenhårt ner i backen utan att han rör en min! Det ända han vill ha är sin belöning! Och när just den biten går så bra, så klarar jag inte riktigt av att nöja mig där... Så då vill jag börja fila på hur han tar övriga gungan, vilket han gör allt annat än bra. Han hoppar upp var som, har ingen balans alls i sin kropp vissa av gångerna och skuttar av lika random som upp. *suck* Vi har ju som sagt ingen som helst brådska m att fixa det, då vi ju sagt att vi inte skall starta i agilityklass på ett år iaf, men jag har svårt att ignorera den biten när just själva nedslaget är så himla problemfritt för honom. Men men, skall försöka! Tror ju mkt beror på att hans balanssinne helt enkelt inte är färdigutvecklat ännu och han är alldeles för taggad på att ta gungan helt enkelt. Kan liksom inte anklaga honom för att inte försöka & då måste jag ju anpassa kraven efter vad han faktiskt är kapabel till. Ja ja, ca en månad kvar tilsl vi kör gungan igen. Får se om jag minns detta då :P


Det jag tar m mig från idag (& som jag sugit på hela dagen!) är verkligen den där platta tunneln! Hur bra grundträning faktiskt kan göra det helt okomplicerat! Tänk om man såg till att ha såna grunder till ALLT man ville lära sig hund ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards