the crazy pack

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2013

Veckouppdatering

Av thecrazypack - 18 oktober 2013 21:34

D är ute och söver Krypet, så jag har lite egentid. Skulle kunna träna lite hund, men alla sover o det är helt tyst, så sitter kvar här istället tror jag. Tänkte försöka sammanfatta veckan lite kort, men vet ju att jag är dålig på det där med "kort". :P


I onsdags gick jag, Krypet och Knott ut i skogen och la ett spår till Knott. Det är lite klurigt att få till spårläggning samtidigt som man har en tvååring som vill följa efter, men kanske inte riktigt behärskar terrängen. När Knott satt bunden o jag la spåret gick det skapligt, då jag bad ungen passa hunden. Men när hunden skulle ta spåret blev det inge kul alls. :( Vi får se om vi kan hitta nån rutin som funkar eller om jag helt enkelt måste hålla mig till att lägga spår m sällskap av nån annan eller när Krypet kan vara m pappa.


Iaf, det blev ett spår på kanske 50 m (hur fan skall man veta hur långt det är när man går i skogen?!), några godisar i, en vante, korsande en större stig/gammal traktorväg, vinkel och mush i slutet. Lät spåret ligga i 20 min (vem orkar vänta mer? Knott var hur laddad som helst! Letade febrilt efter spåret när vi gick mot det (gick på det från annan vinkel än när jag la det) och tog upp det fint när han hittade starten (som fortfarande trampas upp lite extra). Spårade superfint, missade vanten (eller jag kanske missade hans reaktion på den?), tappade vid stigen (då även ungen tjöt hysteriskt inne i skogen bakom oss), men hittade sen rätt och tog vinkeln och slut utan problem. Fort som fan går det! Har svårt att veta hur mkt jag bör bromsa, men det är kul att se att han verkligen fattat vad det handlar om och han tycker det är KUUUL!


Torsdag blev absolut NOLL hundaktivitet! Inga promenader alls annat än kissrundor! Ingen träning inne ens! Knott fick följa m o sitta i bilen när vi handlade mat (ville inte riskera skällande hemma). Han fick kissa o bajsa på parkeringen och så fick han köpa en ben i djurbutiken att ha i bilen, men det var allt! Han skällde o ylade helt hysteriskt när jag lämnade honom, men när jag kom tillbaks 30 min senare var han tyst o syntes inte. Alltid något.


Fredag, är ju idag. :) Idag har hundarna fått klart bättre! Först släpade jag m mig alla + unge ut till fotbollsplanen för lite slalomträning. Min ork räckte väl egentligen till Knott o ungen, men ungen vägrade gå utan alla hundarna, så alla fick följa med :P

Ställde upp ett betydligt smalare slalom än vad Knott har haft innan. Brukar mäta upp 1½ fots längd i bredden, men idag blev det bara 1 fot! Fortfarande så brett att han kan gå igenom utan att behöva svänga, men det var smalt. Skitsvårt blev det hälsar Knott! Han gick ur massor, hade svårt m ingången, men kämpade på som bara den! Det jag tyckte allra mest om att se var att han sänkte farten! Han har sett slalom som en accelerationsträcka typ och jag har kännt en viss rädsla för benbrott mm då min galning bara far fram utan att se sig om typ. Men nu saktade han ner perfekt för att klara upp det! Och det var svårt som sagt! Har dock bestämt mig för att hålla 1 fots bredd nu och göra honom säker på det. Eventuellt bredare någon gång för att få upp farten eller om han blir allt för osäker. Tror dock att han kommer fixa det där galant m lite träning. Nu var det ungefär som när vi först satte upp slalomet i somras. Insåg nu när jag kollade igenom filmen från idag att jag skulle hjälpt honom mer genom att följt m i slalomet. Är ju så grymt lat och står ju oftast mer eller mindre kvar vid starten :P Gäller att komma ihåg till nästa gång att han behöver mer sådan hjälp i detta stadiet. Kanske mer av "inkallningstyp" oxå, då han nästan saktar in mot slutet. Nyttigt att filma!!


 

När de kom hem från jobbet sen på em, så sa han att fåren åkt hem för vintern, så då var vi ju bara tvungna att lassa in hela flocken i bilen och åka o rejsa av oss lite, men det vet ni ju redan ;)


Imorgon är det kursavslut på spårkursen. Känns trist, men jag hoppas att vi skall ha kommit i gång tillräckligt nu för att komma vidare själva. Har nån plan om att försöka få minst ett spår i veckan i sällskap av D iaf, så att ungen slipper lida. ;)


och sen på söndag är det äntligen dax för belöningsutvecklingsdagen hos Motiverade hundar! Känner mig sjukt taggad! Även om det finns enviss oro hur stackars Knott skall orka hålla igång a la knott-vis en hel dag :P Men men vi kommer båda bli många erfarenheter och kunskaper rikare på söndag tror jag allt. ;)

 
 
Ingen bild

Cecilia

19 oktober 2013 17:54

Spårtempot tänker jag att så länge han har låg nos & inte är så snabb att han gör missar (föremål räknar jag inte där för det är ju mest en motivationsgrej, men fixar han vinklar så fixar han tempot!), så behöver du ju inte bromsa mer än för att själv slippa stå på näsan eller bryta ben.. ;-)
Skriv en lång roman om söndagen! :D

thecrazypack

19 oktober 2013 19:54

Det som är så svårt är att hans er så säker ut, kör på och vips så kommer han på att han missat något. Dock har han ju hunnit ganska så långt innan han inser det pga tempot... :/ Men han är förvånansvärt säker ändå, så jag tror på att hålla tempo som jag klarar av helt enkelt. Bromsar lite i starten då han går ut lite väl hårt. Men han gör ju sällan något i halvfart ;)
Får se om jag orkar skriva ner söndagen, men vill få ner det så att jag har det att gå tillbaks till senare. Kul skall det bli, även om jag är lite orolig för hur Knott skall orka. Han är ju inte riktigt typen som tar & sover en stund när han är iväg...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards