the crazy pack

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2013

Spårkurs igen!

Av thecrazypack - 12 oktober 2013 20:54

Dåligt bloggat i veckan. Inte för att vi inte gjort något, utan kanske just för att vi haft en del annat för oss? Sen sist har vi hunnit m ett agilitypass tillsammans m Niiro & matte "hemma" på fotbollsplanen. Skulle ha skrivit massor om det, men då jag inte ens hann få in det i träningsdagboken innan minnet svek så blir det inte så mkt om det nu... Det jag minns o tog m mig därifrån var slalomet. Känner att jag vågar utmana Knott mer o mer i slalomkanalen och det går faktiskt galant! Framförbyte, bakombyte, jag står kvar, belöning så han får vända tillbaks mm mm fungerar! Så nu sist tog jag faktiskt upp tanken om att börja smalna in det. Han är ju inte riktigt ett ännu, men närmar sig & jag kan lätt smalna in det utan att han behöver börja köra "riktig" slalom, han är ju så pass smal. :) Så jag tror faktiskt att nästa gång jag sätter upp det blir det smalare! Och så skall jag försöka köra en hel slalomalle i veckan tills det inte går att sticka ner de där pinnarna i backen nåt mer. ;) Får se hur långt vi hinner komma innan vintern tar tag i oss...


Spår har vi oxå hunnit lägga i veckan. Krypet, jag & Knott gick ut m picknick o njöt av hästvädret i skogen. Spåren gick väl så där tyckte jag. Första tog han starten bra, men tappade sig o verkade nästan motvillig att gå in i spåret igen. Kanske hade jag gått över något som han ansåg vara äckligt? Oavsett så kändes det så där... Andra spåret hade han jättesvårt för att ta början. Han stod mest o tittade frågande på mig. Jag försökte visa, men det funkar ytterst dåligt på honom. Men så helt plötsligt bar det av i spåret och han spårade superfint till slutet. Vi fick iaf ett bra avslut! :)


Idag var det så dax för spårkurs igen. Vi beslutade oss för att ta m hela familjen, inkl gubbarna. Ungen var på strålande humör, vädret var på superhumör och Knott var laddad till TUSEN! När vi kommer till platsen så kom jag ihåg att vi skulle vara m i nån pilotstudie som etologerna (m ledning av Pelle) håller på m. Samtliga hundar på kursen skulle ut o stå vid varsin kon o filmas i hur de betedde sig. Haha, superladdade Knott tyckte det var latjjo att få komma ut & se alla andra hundarna, men den blev det bra skumt alltså! Konorna stod tätt & gänget hade ju egentligen aldrig setts innan. Dessutom blev det värsta lekbuset på ena sidan m en briard som ville leka m en boxer. Sen stod en förskynt liten sheltietös mellan Knott o de där galningarna. Knott skällde typ nonstop på tokarna i änden! Nån gång tog han kontakt m mig för att kolla av o nån gång försökte han få igång jack russeln på andra sidan honom. Oavsett så var det en ännu mer sjukt laddad Knott som stoppades in i bilen igen när vi väl skulle gå o lägga spår. Att Parker o Felix precis fick gå iväg m hussarna på promenad gjorde ju inte det hela bättre! :/ Knott skällde typ NONSTOP i bilen idag. :( Betydligt sämre än sist! Känns så där lagom kul... Han som klarat av att ta det lugnt o vara tyst i bilen fram tills nu. *suck* Att dessa förväntningar skall vara så svåra att hantera.


Men men, vi la tre spår var till hundarna idag & denna gången skiljde sig spåren åt lite mer, vilket var himla spännande. :)


Första spåret såg ut ungefär somd e vi lagt tidigare. Lite längre, men skapligt rakt o m några godisar i start o längst spåret. Mush i burk som slutbelöning. Det fick ligga ca 30 min.

Knott gick ju ut hårt, som alltid ;) Alltså, han skuttar typ fram på bakbenen m näsan i backen! Tycker det är jättesvårt att veta hur mkt jag skall bromsa, för bromsar jag inte hinner han inte m själv, men bromsar jag för mkt verkar han uppleva det som när han drar på promenaderna o vi stannar för att hans kall sluta dra = inte riktigt rätt reaktion i spårskogen. Men iaf, han var lite vimsig i starten, men när han väl satte igång så följde han spåret som en klocka! Så himla häftigt att se! Han tog sitt slut, åt sin mushboll o ville sen fortsätta efter mattes spår :)   


Spår två innehöll plötsligt massor m utmaningar enligt matte! Inte nog m att vi la en pryl i spåret (förpackning näsdukar), det blev även en första vinkel! Hur länge det låg vet jag inte. Kollade när vi la det, men inte när vi gick det :P

Knott slängde sig ut i spåret, tog upp det betydligt snabbare denna gången och ångade på, förbi prylen som instruktören valde att plocka upp obemärkt. Men så tappade han sig, började cirkla tillbaks och så stod han där m näsan i riset precis där prylen legat! Så jävla klantigt av oss att ha plockat upp den i tron att han missat den. :( Knott verkade väldigt frustrerad o förvirrad ett tag, cirklade runt, flängde lite fram o tillbaks, gnydde och hade sig. Försökte vänta ut honom och plötsligt passerade han över spåret där han inte gått o klampat innan och vips for näsan ner o spåret och han lokade på efter det! Vinkeln innebar absolut inga som helst problem! och när matte inte alls kom ihåg var slutet låg, så visade Knott duktig det för matte! Fantastiska jävla hund! Han är så grym! Glad upprymd och lite i extas (vi båda två) kampade vi oss ut ur skogen.   


Tredje spåret blev aningen kortare än spår 2 då en stig (där det just gått en husse m två hundar) svängde o dök upp tidigare än jag räknat m på vår spårväg. Men pryl o vinkel hann vi få in i spåret iaf. Spåret fick ligga när vi fikade i solen, vilket kändes som sommar! Knott var tystare än i bilen iaf, även om han liksom inte kan klassas som tyst :P

Var lite orolig för hur det skulle gå att ta spåret efter fika, lite träning o annat (funderade i veckan om det var det som gjorde att han var så frågande när vi försökte ta spår 2), men jag behövde inte oroa mig. Knott har fattat grejen! Denna gången markerade han tydligt prylen, men traskade snabbt vidare i spåret utan intresse av vare sig ta upp prylen eller få godis av matte. Vinkeln tog han fint, precis som slutet.


Det känns verkligen som poletten trillat ner idag o att vi faktiskt kan komma igång o spåra regelbundet efter kursen. Det är så himla häftigt att se honom jobba (även om det går lite väl fort enligt matte) & hur enkelt o naturligt det är för honom! Sen måste jag medge att tanken om hur coolt det vore att tävla i bruksspår m honom slagit mig både en o två gånger. Han känns liksom lite "malplacerad" där ;) :P Men men, hur tiden skall räcka till att få honom tävlingsklar inom både agility o spår samtidigt som man har en familj o övrigt liv vet jag inte... Vi får se helt enkelt. Klart är att jag verkligen hoppas att vi kommer fortsätta att spåra iaf!


Dagens tråkiga var helt klart bilen. :( Beslutade mig för att utmana det hela när vi var klara i skogen, så vi åkte hem o lämnade gubbarna och sen fick Knott följa m o sitta i bilen när vi handlade mat. Kändes lite risky, ville ju inte att han skulle gapa ytterligare en timme. Det gick dock vägen! Inte ett ljud hörde vi från honom (käkade på McD innan vi gick in o handlade m honom inom höravstånd) och när vi kom tillbaks låg han ihoprullad och sov gott i bilen.    Sen har det varit en mkt trött Knott som sovit bort majoriteten av dagen. Himla skönt måste jag säga! ;)


Gubbarna då... Jo de fick ju följa med de med idag. Hussarna tog de på en 90 min promenad o sen fick de sitta i bilen de med. De är ju tysta o snälla, men det blev på tok för kallt för stackars Felix tyvärr. Trots overall o det inte kändes nämnvärt kallt när man stoppade in huvudet i bilen. Han är ju lite frusen av sig o när man ligger still blir det väl kallare. Så nästa gång får gubbarna stanna hemma. Det var dock himla skönt att komma hem o alla hundarna var nöjda! :)


Massa text blev det, så frågan är väl om nån orkar läsa igenom det. Inte en enda bild togs idag, trots fantastiskt väder.


För att sammanfatta dagens känsla; EUFORI!   

 
 
Ingen bild

Cecilia

13 oktober 2013 02:47

Härligt härligt härligt! :D :D :D
Spårande är verkligen SÅ coolt, det går liksom så av sig självt för dom! Vore ju himla fränt med en cirneco både på agilitytävling & spårtävling faktiskt.. ;-)

thecrazypack

13 oktober 2013 10:55

Visst vore det coolt! ;)
Det som är så himla grymt är ju just att jag kan verkligen inte lära honom att SPÅRA. Uppmuntra det, ja visst, men vill han inte spåra går det liksom inte. Men ALLA på kursen spårar ju nu. Väldigt olika tekniker, men alla har verkligen fattat vad det handlar om. :)

 
HH

HH

13 oktober 2013 14:28

Fan va ni är duktiga! Vad har han för ljudnivå när han spårar?

http://hundarochhardrock.bloggplatsen.se

thecrazypack

13 oktober 2013 18:46

HAN ÄR TYST när han väl spårar! Lite gnäll sist då han blev så frustrerad över att inte hitta prylen vi redan plockat upp, men annars är han tyst! *chockad över vad jag just insåg tack vare HH* ;)

 
HH

HH

13 oktober 2013 20:38

Det va så lite så! :)

http://hundarochhardrock.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards