the crazy pack

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2013

Lördagens spårkursavslut

Av thecrazypack - 22 oktober 2013 21:11

Lite mer om helgen vill jag ju få ner än att vi knappt fick sova något och att dagarna ägnades åt hund. ;) Om man börjar m några ord om sömn så tyckte sonen att mamma var mer än bara en huvudkudde natten till lördag och beslutade sig för att ligga tvärs över mamma o rulla runt som den galning han är (även i sömnen). Vaknade vi 4 och kunde sen inte somna om. Kändes så där lagom mosigt i skallen när det var dax för spårkurs vid 9.


Tre spår hann vi med även denna sista kursgång.


SPÅR 1

Blev väldigt likt tidigare lagda spår. Lite längre och helt utan godis i spåret, men m pryl i mitten och en vinkel. Mush som slubelöning. Låg väl drygt 30 min iaf gissar jag.

- Han spårade fint i början, hittade prylen och lekte lite m den för att sen ta upp spåret igen. Men så kom problemet. Han lokade på och jag missade när vi lämnat spåret. Och då jag lagt ett spår till en annan hund alldeles i närheten och vinden nu låg på ganska så bra från det hållet fick han väldiga problem m att hitta spåret igen. Inte blev det bättre av att jag hade noll koll på vart spåret verkligen gick! :/ Men jag såg slutburken och kunde hjälpa honom så att han hittade spåret den sista metern iaf och fick ett bra avslut.



SPÅR 2

Lades av en annan kursdeltagare. Ganska så krokigt i början, inget godis och bara mush i slutet.

- Inga som helst bekymmer för honom att följa nån annan! Dessutom SÅG jag på honom då han tappade spåret, så jag kunde stanna o vänta ut honom. Slutet gick dock rätt mot vinden och det syntes att han fick mushen i näsan m hjälp av vinden, så näsan kom upp en del och han spårade väl inte superfint då. Hittade sin mush iaf och matte var supernöjd m hur fint han tog någon annans spår!


SPÅR 3

Ett rakt spår på ca 60 m som korsades av instruktören efter ca 10 min liggtid. Sen låg det totalt en fika ;)

- Klockrent! Tog spåret fint, tuffade på framåt och ingen synbar reaktion alls gällande det korsande spåret!


I slutet var han riktigt trött = betydligt skälligare än normalt. Men det märktes ändå inte i spåret. Skällandet i bilen var ihärdigt men inte riktigt non stop iaf. Kände mig grymt nöjd med honom. Han har verkligen fattat vad spårandet handlar om och nu skall vi bara se till att hålla rutinen m spår vid liv! Planen som var sagd var att lägga minst ett varje måndag fm, då D är ledig, men första måndagen sket det sig :P Får se vad för rutin vi hittar. Tror inte det är jättebra att jag & Krypet drar ut själva i skogen för att lägga iaf. Krypet tycker inte om att bli lämnad i skogen när mamma & Knott drar iväg & ju längre spår vi lägger desstu mindre kul för Krypet.


På em blev det spring i hagen för de två stora vovvarna. Ville att Knott skulle kuta av sig lite inför söndagens påhitt ;) Bara huvudjobb räcker inte när man är springhund ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards