the crazy pack

Direktlänk till inlägg 29 juni 2013

Jägaren

Av thecrazypack - 29 juni 2013 23:39

Idag blev det en utflykt till valla för att låta valparna kika lite på djuren där och leka på lekplatsen. Gubbarna fick vara hemma, vilket nog passade dem ypperligt m tanke på vädret (blött). Tanken var väl att göra det till en liten utflykt mest för att trötta ut de två valparna, men vi blev borta i över två timmar :P Så spännande är det bland alla djuren vid valla!!


Knott skötte sig superbra! Var länge sen vi var iväg och tittade på djur och det är ingen tvekan om att jakten börjar vakna till liv i honom nu. Han smyger ofta på småfåglar när vi är ute, jagar flygande insekter så ofta han bara kan och BÄSTA belöningen just nu är helt klart att jaga kottar ;) Så det har känts som att det vore vettigt m lite "djurträning" för att förstärka att vi faktiskt är bättre än det mesta som kan dyka upp skuttande framför näsan på en. Höns, getter, kaniner, fåglar (änder, gäss, måsar) samt två ponnies fick vi tränat på idag. Spännande & han förvånade mig över hur tyst och duktig han var! Nos mot nos m get och han var tyst! Till och m när geten tyckte han skulle dra åt fanders och stångade till honom lätt m ett horn var han tyst! Han backade undan och funderade över om han skulle skälla ut geten, men valde ändå att sammarbeta m matte och strunta i geten! Inte ens de fräsande kanadagässen fick några skall! Svårast var helt klart hönsen! Han var tyst, men frös och låste ibland lite väl hårt. Dock kom vi nära hönsen och det var just då han blev "låst" och missade tex några klick, men reagerade om han fick en godis kastade på sig. Kaninerna var nog det minst intressanta idag! I slutet och han var väl typ dötrött, men då brukar han mest bara bli flamsig och framförallt ljudlig! Icke! Tittade knappt åt dem. Nu har vi kanin ganska nära hemma som vi tittar på ganska så ofta (dock kommer vi inte så nära som idag) så kanske har det haft effekt? Hoppas det iaf! Skall se om vi inte kan komma iväg till valla snart igen och titta på djuren. Nyttigt för Knott och Krypet hade ju jättekul där! Måste bara komma ihåg att ta m bröd att mata fåglarna med ;) Dagens godis? ÄGG!


I veckan så gick jag upp till campus och hade Knott lös stort sett hela vägen (kopplad vid fårhagen för tusan vad gott det luktade där + att där brukar vi ju springa och busa). Det är sällan jag har honom lös i bebyggelse numer. Han tas inte riktigt för valp om man tittar på honom och han är ju snabb som blixten. Har man en unge och ytterligare 2 hundar m sig är det halvt omöjligt att hinna se allt innan honom :P Men nu hade jag bara m mig Knott och ungen satt snällt i vagnen, så då fick han vara lös. Till min stora glädje funkade det super! Han mötte människor, barnvagn och cyklar utan problem! En gång satte han av efter en cykel som hade svichat förbi väldigt snabbt (då satt han snällt vid mig, men jag släppte honom för tidigt uppenbarligen). Man ser i hela hans kropp när han sätter av helhjärtat! Han är verkligen gjord för att springa och kan starta blixtsnabbt! MEN han vände lika snabbt när jag kallade in!!    Helt plötlsigt blev matte glad över att hunden dragit på en cykel! För då fick vi testa hans inkallning på riktigt och den fungerade! Nöjd och stolt över mitt lilla monster!


Som verkligen är ett monster hemmavid just nu! Seriöst! Blir tokig! Inte just nu då, för han har ju sovit som en klubbad säl hela kvällen, men annars! Så himla skällig! "Jag vill nåt" tycks han säga var o varannan minut. *suck* Kanske vill han ut? Kissa? Leka? Träna? Tugga ben? Vakta? Ha hjälp att somna? Kolla läget? Bara göra nåt? Man kunde bli tokig för mindre om vi säger så!

Att få honom att gå på toa är oxå ett jävla gissel alltså! Ut vill han ju! Ja tom när det regnar! Men det är så roligt ute, så han glömmer liksom bort det som matte/husse tycker vi är ute för. Drar som ett odjur om man inte aktivt jobbar m honom. Då går han iofs jättefint, men kommer omöjligt att gå på toa för fokuset hamnar helt på mig. *suck* Så han måste få dra i kopplet för att kunna gå på toa typ. :( Bajsar gör han fortfarande som en "valp". Drar drar drar & jag ser typ hur han nästan skiter på sig. När han kommer på att han är skitnödig stannar han där han är och bajsar (typ mitt på vägen!). *suck* Blir ju inte bättre av att han är så ojämn i magen och vissa dagar riktigt risig :(


Men men, nu har det blivit massa mer bokstäver än jag tänkte, klockan är massor och jag är så sjukt trött för tillfället att jag inte vet vad jag heter. Dax att försöka göra sig klar för sängen m andra ord. Något Knott gjorde för länge sen

 

 
 
Elin

Elin

30 juni 2013 08:35

Vi hakar gärna till valla på utflykt nån dag! :-)

http://Koiruliini.Se

thecrazypack

30 juni 2013 10:36

Gärna! :)

 
Ingen bild

HannaH

30 juni 2013 20:42

Lystra bajsar likadant många gånger.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards