the crazy pack

Alla inlägg under april 2013

Av thecrazypack - 24 april 2013 11:07

Så har den dykt upp, kursen jag länge undrat var den håller hus! Kursen för flerhundsägare, "Flerhundslydnad" hos Dogsense.se! Hittar inte kursen på hemsidan, men för den som är intresserad


Flerhundslydnad
Det här är kursen för dig som har fler än en hund och som vill och behöver kunna träna dina hundar tillsammans. Vi jobbar både med vardagslydnad och mer avancerade moment samt träning av passivitet medan en hund tränar och mycket, mycket mer!


Plats: Malmslätt samt flertalet andra platser.
Kursstart: Tisdagen den 25 juni 18.00
Övriga kursdatum: 2/7 19.30, 9/7 19.30 och 16/7 19.30
Kurskostnad: 550:-, 4 ggr (c:a 6 timmar).
Deltagare: Max 5 st personer och max 15 hundar.

Anmälan, therese@dogsense.se

 

Hoppas verkligen kursen kommer tillbaks i höst för då vill jag gå den! Juli är tyvärr helt fel månad när det kommer till kursande för oss.

Av thecrazypack - 23 april 2013 22:11

Idag hade vi en riktigt jobbig dag här hemma. Krypet vägrade somna, trots att han såg ut som att han skulle somna när som helst. Först gick vi en runda i skogen m hela flocken, men mer än 75 min promenerande vill jag inte göra med Knott än, så då blev det att lämna hem hundarna. Fortsatte att gå ytterligare 45 min m Krypet då det verkligen såg ut som han skulle somna när som helst. Så fort jag la honom ner bröt helvetet lös dock och han skulle SITTA upp. Gav upp, gick hem och tänkte att tuttar han bara nu skall han nog somna m en gång. En timme gick och ungen var fortfarande vaken. Själv var jag vrålhungrig, trött och hade fått värsta huvudvärken. Slutade m att världens bästa D kom hem och tog över föräldraskapet för dagen.


Själv så släpade jag med mig en trött Knott till centrum för lite hundträningshäng efter att jag fått mat i magen. Så himla skönt att komma bort från allt en liten stund. Trött Knott var riktigt bra att ha med sig med, för han var ovanligt tyst då vi inte gjorde något ;) Har ju slarvat lite väl mycket på passivitetsträningen med honom tyvärr. Han är ju så rolig att träna med att det oftast slutar m att vi tränar nåt även om jag sagt till mig själv att vi inget skall göra... Har nån föreställning av att det kommer ordna sig ändå tillslut. :P Han är ju så ung nu och i vår vardag så blir det mycket passivitetsövande tillslut. Inga av våra andra hundar har ju haft problem med det iaf.


Imorgon blir det vilodag för Knott. Kanske skall försöka hitta tid till canis klickerkursen som H så duktig kommit igång med nu. Sen på torsdag är det kurs för mig och Knott på kvällen och på lördag drar kursandet igång för husse och Knott! Skall bli så himla kul att höra hur D upplever det att gå kurs m Knott! och tänk allt bra de kommer lära sig och som de kan lära mig sen! (har ju aldrig gått vare sig valpkurs eller slyngelkurs ;) ). Själv tänkte jag nog ta en tur m Krypet till slaka vårmarknad när de är på kurs. Söndag skall vi på vårsläpp på halshöga m en arbetskamrat till D och deras familj. Blir nog prefekt miljöträning för Knott det tror jag!

Av thecrazypack - 22 april 2013 22:22

Idag har det regnat. Inte supermycket, men det har blivit blött på marken. Jag vet ju att just vatten kommer bli lite av ett problem för mig och Knott då han tydligt visat att han AVSKYR det, men det var först idag jag insåg hur stort problemet kan bli. :/ När vi gick ut för att träna började solen titta fram igen och platsen jag valde att vara på var stort sett torr tyckte jag. Med betoning på JAG. Knott höll nämligen inte alls med! Visst han kämpade på med att försöka klura ut vad jag ville, men skapligt oengagerat. Absolut störst problem dök upp vid leken. Den fungerade inte alls i det blöta. Någon dragkamp kunde han ju inte få till då han riskerade att sätta ner nån tass i nån minimal pöl, så efter ett tag lät jag det vara och testade att kasta leksaken istället = den blev blöt och äcklig. Bytte till bollen som han iaf kunde springa lite efter, men det var knappt alltså.


Så hur tränar man bäst upp en förmåga att tåla lite väta? Direkt regn har jag ju vetat kommer bli ett problem, men där har jag mest tänkt att vi kan vänta m att träna i det tills han brinner så grymt för träningen att den i sig blir den stora belöningen. Men att inte kunna träna m lite fukt under tassarna förstör ju typ hela träningssäsongen ute (iaf om man bor i sverige :P )! Ja ja, nästa gång får jag iaf komma ihåg att ta m mig godaste godiset om det är blött ute. Dumma är ju att vi dessutom har riktigt svårt att få till bra träningspass inne, då Krypet lägger sig i lite väl mkt numer... *suck*

Av thecrazypack - 21 april 2013 21:37

Blir mycket hängande i fårhagen så här års. Här kommer en drös bilder från idag.


Laddade & har bråttom till hagen

   


medan Krypet tog sig tid att titta på bussen

 


SPRINGA
               


Spana in musklerna på min lilla plutt!

 


Hittade leksak som han lekte m tillsammans m Trassel och Best sist

 


Lek med mig!

   


Knott tyckte Parker blev lite läskig när Knott fick vara hare. Parker var lite väl ful tyckte matte med.

     


Dricka

 


Hussarna pysslade m sitt

 


När jag tog denna bilden insåg jag hur stor Knott hunnit bli

 


så då fick jag kalla ihop dem för lite gruppbilder på samma sten som de fotades på 2 månader tidigare ;) (varför skall Parker vara så svår att få snygga öron på?!)

       


Vår   

     


och när det hade busats i nästan en timme kunde tom valpen tänka sig att ligga ner och softa i solen!!   

       


Finaste lillfjanten gör mig så glad flera gånger varje dag!   

   


Behöver jag säga att det var tre mycket trötta hundar som somnade gott när vi kom hem?

 


Av thecrazypack - 21 april 2013 20:39

Denna veckas fokus får nog sträcka sig fram till 1/5. En vecka känns så kort. :P Målet för Knott är ju inoff utställning i Motala den 1/5. Förhoppningsvis kan han gå i koppel och inte bete sig allt för tokigt mot domaren ;) Men vi får se... :P


Felix

  • Balansträning, istället för simning
  • Borsta tänderna!!
  • Dörrklocksträning!

Parker

  • "Långpromenad" - minst 5 st på absolut minst 45 min. Tre skall vara Parker-vänliga i teorin iaf
  • Balansträning, för han tycker det är så kul

Knott

  • Dagens Trick! - försöka komma vidare
  • Utställningsträning!!
  • Dörrklocksträning!
Av thecrazypack - 21 april 2013 15:15

Så hur gick då veckans fokus denna gång?


Felix

  • Simning - minst 3 pass - noop, vem vill vara innen och simma i badkaret när det är superväder ute?! 1 pass hanns med innan våren stormade in.
  • Borsta tänderna!! - att det skall vara så svårt?! 1 gång har det blivit gjort.
  • Dörrklocksträning! - japp, flertalet pass, men lär han sig nåt??

Parker

  • "Långpromenad" - minst 3 st på absolut minst 45 min. Två skall vara Parker-vänliga i teorin iaf - inga problem alls att få till nu när snön är borta!

Knott

  • Dagens Trick! - påbörja det - påbörjat, men svårt
  • Burträning - evigheter sen sist, minst ett pass och sen utifrån hur det ser ut - valt att inte träna det alls då han börjat gå in och sova i buren ibland på dagarna nu och den naturliga avslappningen gillar jag just nu ;)
  • Dörrklocksträning! - japp & han är ju lite vassare än Felix när det kommer till träning alltså :P

 

Av thecrazypack - 20 april 2013 23:48

Kom ihåg att när Knott gnäller, tjuter och skäller mer än vanligt i bilen är det kanske inte för att han är en jävligt gnällig, tjutig och skällig hund utan för att han faktiskt är akut bajsnödig!! Glöm inte det nästa gång hunden är så där äckligt ljudlig!!

Av thecrazypack - 17 april 2013 22:27

Han har sagt det förut och han säger det igen, sömn är överskattat enligt Krypet! Senaste kvällarna har han hållt oss vakna till 12. Denna kvällen verkar inte så lovande den heller... Inte sover han längre på morgonen heller, eller längre på dagen. Sov unge, sov!

Ovido - Quiz & Flashcards