the crazy pack

Direktlänk till inlägg 8 december 2013

Ridhusträning i snöyra

Av thecrazypack - 8 december 2013 20:58

Klass 1 varning här för snömängden som skulle komma på em/kvällen. Missa ridhusträningen kändes inte aktuellt, men det kändes inte så kul att tvinga ut sonen 2 ggr för att köra mig & Knott till o från ridhuset. Så planen var att gå upp och bli hämtad hem. Men när det var dax att gå vräkte verkligen snön ner och man såg inte skymten av några plogbilar. :( Kom på bussen. Inte det mest tillförlitliga i snöyra, men trevligare än att traska tänkte jag. Dock tänkte jag lite för länge o missade bussen *suck* Så det blev ändå till att traska de 2,5 km till ridhuset. Vi följde bussens uppkörda spår så länge det kändes rimligt & sen kom vi på gång/cykelvägen till universitetet som iaf hade plogats någon gång sen det började snöa. Nästan 40 min tog det! Och svetten forsade mer eller mindre, höften SKREEEK värre än efter ett agilitypass & hunden var perfekt uppvärmd ;) Matte behövde dock några minuter att vila, samt få av sig alla tjocka varma kläder o skor till något mer agilityvänligt.


Idag började vi i den gruppen som började m de enskilda momenten. Uppställt var gungan, slalom, däcket & en raka m platten mitt i. Vi valde att enbart köra slalom några gånger & sen passivitet & lite finlir mellan mig & Knott bara. Men slalomet alltså!! Idag var det uppenbart att han hade koll på vad han skulle göra! Visst blev det tokigt en massa gånger, men trots att han inte hade fått ladda ur ordentligt sen vi kom in i ridhuset (fast 40 min promenad m lösspring i 10 cm snö kanske räcker??) så fokuserade han o jobbade superfint!! Dessutom så fick jag en jättetydlig respons när jag sa "tokigt" (=felsignal) och han stannade upp, gjorde om och gjorde rätt!! När han väl fått till det rätt så bjöd han fritt och dessutom började han lägga på fart! Helt otroligt alltså! Han är så himla smart! Vad jag önskade att jag filmat! Vi gjorde inte så många repetitioner, men det vi gjorde kändes verkligen SUPER! Så super att jag funderar på att lägga på en port nästa gång   


Sen satte vi oss m filten o försökte vara tysta. Det är verkligen Knotts svaghet! Just nu låter han massor även i vardagen, vilket jag tror mkt beror på löptikar i närheten. Men iaf, det blev en del riktigt höga skall som skar genom öronen, men sen fanns det även stunder då han låg avslappnat o fokuserade på handen m godis trots att det var gruff o en massa andra hundar som skällde. Visst då hade han en tydlig uppgift, men bara att klara det i miljön! Vi tränade även en del på att plocka upp bollen o ge mig, vilket var jättesvårt i ett ridhus tydligen. Hemma i köket går det som en dans numer, men idag fick jag sänka kriterierna massor. Han jobbade dock på bra, även om det inte höll den kvalitet o fart jag är van vid.


Sen så var det då dax för banan för oss. Dagens bana var denna, fast "bara" hinder 3-16 var uppställda.

 

Min plan var att dela upp den i kortare kombinationer och vara nöjd m det. Hela banan kändes lite mkt, dels lång, dels en del byten för mig att tajma & så i ridhuset m en massa störande vovvar och annat som gör Knott lite knepig. 3-7 var inga problem, 8-12 gav lite problem vid 9 första gången då tunneln fått sig en väldigt snäv böj i slutet istället för en jämn. Han tog dock den snäva tunneln & när han gjort det en gång var det inga problem sen. Slutligen tänkte jag 12-16, vilket inte heller innebar några problem. Och kan man köra alla kombinationerna utan några problem att tala om, kan man ju köra hela banan. ;) Och mkt riktigt, Knott tog hela banan superfint, felfritt, med ett jättebra hindersug (behövde knappt vara m i stjärnan) och tunnelsuget var som jag är van vid att ha det! :) Kändes så grymt bra alltså! Full fart, full fokus och matte klarade tom av några blindbyten (när han tänkte till ordentligt innan!). När han går så där känns det som vi kan erövra hela världen tillsammans ;) Även detta hade man ju så klart önskat att man hade på film. :/ Men filmkameran tycks ha rymt! Lyckas inte hitta den! :( Senaste uppladdningen från den är från i oktober! Var tog den vägen sen??


Älskade killen som vet hur man flyger fram ;)

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards