the crazy pack

Alla inlägg under december 2013

Av thecrazypack - 7 december 2013 21:34

Ett år har gått & livet blir aldrig det samma igen. Älskad! Saknad! o inte längre här   

         

Av thecrazypack - 5 december 2013 16:03

Nu har Knott fått en tid bokad för röntgen! Genast blev jag lite nervös :P 11 dagar får jag vara nervös, sen får jag väl förhoppningsvis en liten känsla för om de ser ok ut eller inte. Gissar dock att jag kommer vara ytterligare nervös tills skk har sagt vad de tycker. :P Passar även på att kolla patellan, så får man det gjort med. :)

Ni måste alla hålla tummarna för oss vid 9 den 16/12 då vi skall infinna oss hos Ritva. Första gången vi åker dit sen vi tog bort Gimli...


Galningen vars leder måste se bra ut, för hur skulle han palla ett liv utan kutande, skuttande och tränande?!

 

Av thecrazypack - 1 december 2013 12:59

Idag kände jag igen mitt älskade Knott i ridhuset! Vi var härligt nog bara 4 hundar, vilket ju gjorde hela upplevelsen betydligt lugnare. Dessutom var de så snälla så när vi byggt klart fick Knott komma in i ridhuset själv och köra lite. Passade honom perfekt! Då kunde vi börja m lite enklare övningar och sen när det visade sig att han faktiskt kunde fokusera och göra det jag bad honom om faktiskt ta oss igenom hela banan (m några mindre skavanker jag inte bryr mig om)! Han var sig själv, fokuserad, skällig, speedad och glad!    Kändes jättebra!


Bana

 

1-5 var inga större problem även om det krävdes något försök 3-4. Försökte m framförbyte mellan 5-6 (trots att kroppen avskyr det och jag får ont i flera dagar efter) och det gick väl sådär... Jag hann inte, så klart, men Knott tog 6an som hann skulle trots det. Blev bara en onödigt stor sväng/omväg och en hund som tyckte matte var dryg gissar jag ;) Måste börja köra blindbyten! Dels för att skona kroppen, dels för att jag då lär bli betydligt snabbar och snabb kommer jag behöva vara ;) och sen så måste vi ju träna det för att bli bra på det! Gillar dock framförbyten, så har svårt att komma ihåg att blindbyta när jag väl springer. :P 6-10 var inga problem, medan fram uppenbarligen inte alls sitter. Matte är för sen att säga det, då jag helt enkelt utgick från att han skulle ta 11an och när jag väl kom på att vråla fram hade ju hunden redan hunnit förbi hindret och vänt upp mot mig :P Ja ja...


När han hade fått bränna av energi så blev det de andras tur och vi körde lite passivitetsträning. För att skona min stela, slitna och trötta kropp satt jag på en stol. Normalt brukar jag sätta mig på marken m Knott. Det gick ändå skapligt. Han lät en hel del, framförallt när de 2 hundarna han inte känner kom nära eller körde något som såg roligt ut. MEN han bjöd på flera fina avslappnade ligg (på höften) på sin filt och stundtals tog han det riktigt lugnt. Mycket ljud, men inte på något vis överdrivet (för att vara Knott) och inte alls m den stressnivån jag upplevde sist i ridhuset. :)


Slalom m 2 portar och dubbla bågar blev det även idag. Han kändes lite trött och arbetade väldigt långsamt mot vad jag är van vid. Till en början m såg jag det mest som possitivt, då han ju lätt uppfattas som lite väl på och flamsig. Dock märkte jag att det inte riktigt funkade så bra för honom m det tempot. När jag plockade fram kampen som belöning mellan godisarna fick vi dock upp farten och han jobbade på betydligt bättre. Själva slalomet hade han inget uppenbart minne av sen förra gången. Han klurade dock ut det snabbt och fick till några riktigt fina slalom. :) Han lyckades även få nån knäpp där han inte alls förstod ingången åt ett håll. Det spelade ingen roll vilken sida jag var på och åt andra hållet fixade han mig på båda sidorna. Men att få till just den där ingången gick knappt alls. Inte fick jag det på film heller (så jag kunde analysera det så här efteråt) då filmkameran verkar ha gått i ide eller nåt för vi hittar den inte. :( Måste försöka få det filmat nästa gång!!


Vi fick även kört gungan. Började m några lättare bang m vanligt godis som belöning då det var ett tag sen vi körde gungan och han ju inte testat den i ridhuset innan. Inga problem alls, så då plockade jag fram mushen och så fick han ta hela gungan. Han klarade det fint, utan minsta tvekan. Dock så hoppade han av på mitten om vi sprang mot den, så det krävdes att jag gick. Blir det till att fortsätta så sakta m hela gungan och ju tryggare han blir på hur han skall göra själv öka min egna fart. Vi har ju ingen brådska alls, då tävlingsdebut i agilityklass är sagd att bli tidigast vid 2 års ålder!


Avslutningsvis tog vi och körde 7-11 på banan m externbelöning för att få ett FRAM mot sista hindret. Inga konstigheter alls ;) bortsett från att det nu luktade skumt vid 8 :P


Det var en väldigt trött Knott som fick stå bunden på läktaren och utrycka sitt missnöje medan vi plockade in alla hinder efter oss. Matte har haft en behaglig känsla av lycka hela dagen efter passet. :) Trots att jag knappt kan gå så blir det värt det när man har en sån superrolig och go vovve! Han ger verkligen sitt allt och är så rolig att jobba med! Visst har vi massor att komma till rätta med, men han är ung, vi har många år och framförallt så är det ju träningen mot målen som är rolig!

Ovido - Quiz & Flashcards