the crazy pack

Direktlänk till inlägg 22 december 2013

Årets sista ridhusträning

Av thecrazypack - 22 december 2013 20:03

Idag blev det årets sista ridhusträning för mig och Knott. Vi kommer missa passet i mellandagarna tyvärr och kanske även det första passet på det nya året (eller där handlar det främst om att jag inte tror att gruppen vi är just då är så lämplig för Knott).


Det var lite extra kul idag då Elin & Trassel var med och tränade m oss idag. Länge sen vi tränade ihop och jag saknar det en hel del. Nästa år är vi i samma grupp i ridhuset, så då ses vi iaf en gång i veckan för träning. :)


Knott var taggad idag, men aningen ofokuserad stundtals. Dagens bana såg lätt ut på pappret tyckte jag, men det visade sig vara enhel del dåliga linjer & skarpa svängar för Knott. Banan kändes lite ihopknödd helt enkelt och med Knott stora svängradie blev det svårt. Dessutom upplevde jag lite dåligt tunnelsug idag igen. Skumt det där. Tunnelsug är liksom en grej jag bara utgår ifrån att han har & det fungerar, men det har visat sig att så inte alltid är fallet i ridhuset... Men han körde på som en tok oavsett :P

 


Började m att testa hur platta tunneln fungerade. Sist jag försökte ta den i ridhuset gick det ju totaltok. Aldrig tidigare hade han fegat ur så och för första gången någonsin lyfte jag på släpet för att få igenom honom! Har sen dess inte testat platten nåt mer utan tänkt att vi får väl hålla oss till rustan ett tag & sen börja traggla i vår ute igen. Men nu var den ju med och då vi var själva nere på ridbanan beslutade jag mig för att testa iaf. Inga problem alls. :) Först en vägran, men den får jag ta på mig, men sen tog han den fint. :)


Så vi startade vid 3 (däcket har vi inte ens tittat på än) och så var planen att belöna vid 10. Såg inga jätteproblem, men fick desstu fler :P Redan vid 5 tvekade han på ingången. 6 tog han, men svängen fortsatte liksom utanför 7, så den missade han flera gånger innan vi fick till det. Sen var 8 (som var valfri ingång på) klurig då båda ingångarna hade väldigt skum vinkel (inte alls som på banritningen). 9 missade han konstant om man inte var supersnabb o tydlig m att dra in honom. Han kom för snabbt o vid från tunneln och hade inte en chans att hinna till hindret som tänkt. Ett framförbyte där hade nog varit smartast, men då kroppen inte riktigt vill det just nu sket jag i det :P Och sen var det ju bara 10 kvar ;) En hel del problem hade vi alltså, men Knott körde på som bara den oavsett :P


Sen startade vi om vid 12 och där var det enklare. Dock blev det vägran på 17 (!). Jag ville ha ett bakombyte där, men av nån anledning saknades det där tunnelsuget igen. Innan han tagit sig igenom tunneln så spenderade han dessutom en tid STÅENDES på den! Bra balans på grabben iaf ;) Men annars var det väl inga större problem för honom på den sista biten av banan. :)


Efter en paus på läktaren, skapligt tyst iaf :P, så testade vi att låta Elin köra m honom. Och även om det var lite bekymmer för dem båda, så tror jag allt att de kommer kunna köra superbra ihop i framtiden om Elin är sugen på det. Supernyttig träning för Knott tycker jag iaf! Framförallt när hans egna mattes kropp inte pallar hur mkt som helst. :)


Avslutningsvis körde vi några rep på slalom. 2 portar, dubbla bågar och bara han kommit in rätt en gång och fått till det, så gick det galant! Räckte för matte att stå på sin plats och kasta godis bara, så sprang han fram o tillbaks genom slalomet ;) Nästa gång SKALL det läggas på en port! Vill inte fastna i för kort slalom för länge! Dessutom får jag inte glömma bort byten o annat som kan göras utan allt för stor ansträngning från min sida. ;) 2 fots-skutt ser han ut att få med! *nöjd* :)


Nu sussar valpen gott, mattes kropp värker (trots varmt bad) och det är dax att baka saffranstosca. God Jul kära vänner!! & Gott Nytt År (om det är så att jag inte hittar lust att blogga mer iår).


 

 
 
Elin

Elin

22 december 2013 22:16

Håller med, det var sjukt kul att ses idag! Har också saknat er på träningarna! <3

Jag kör gärna Knottet när du känner att du inte orkar! Synd bara att vi har använt olika ord för tunnel, haha! :D

http://koiruliini.se

thecrazypack

22 december 2013 23:24

Haha, ja det blir ju lite förvirrande. Kanske enklast att Knott får lära sig att vi säger olika :P ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards