the crazy pack

Alla inlägg under januari 2013

Av thecrazypack - 25 januari 2013 13:57

På fredag är det ju babysim för Krypet och idag var det äntligen mammas tur att få följa med Krypet! Vi var lite sena in i omklädningsrummet, men vi skyndade oss och hann faktiskt ner i poolen precis då vi skulle börja. I höstas gick ju stort sett bara D m Krypet på simmet, så jag har inte fått vara med så mycket den senaste tiden. Krypet tyckte iaf att det var superkul. Allra roligast är helt klart att hoppa från kanten. När vi väl hade gjort det en gång ville han inte göra något annat :P Det var häftigt att se/känna hur mycket han har utvecklats i vattnet sen jag var m och badade mer regelbundet m honom.


Undertiden som jag och Krypet badade passade D och Knott på att miljöträna. Han fick testa att åka hiss, följa m upp för trappor, titta på folk/barn, hälsa på folk & kika på rullstolar m "konstiga" människor i osv. Allt skall ha gått galant. Nu sitter jag m en trött valpis i knät, medan D är ute och promenerar m ett sovande Kryp.

Av thecrazypack - 24 januari 2013 21:55

Idag började årets första kurs för mig & hundarna. Eller egentligen är det lite av en bokcirkel kring Svartbergs bok "Bra relation". Anmälde mig till kursen främst för att få läst boken som jag funderat över att läsa ända sen den kom ut, men aldrig tagit mig tiden. Önskade mig boken i julklapp och det räckte ju m att öppna den så blev man ju vrålsugen på att läsa. Så de tre första delarna i den har jag redan läst, sen kom Knott hit och tid för läsning har liksom blivit ännu mer begränsad...

Iaf, idag var första gången och berörde kapitlen om Trygghetsrollen. Då det inte gått en vecka ens sen Knott vaccinerades ville jag inte ta med honom, utan lotten föll på Parker istället. Nyttigt för både mig och honom när han får följa med! Knott fick följa m i bilen (mer om det senare) tillsammans m Krypet och D som sen åkte vidare till släktingar till D.

Utöver oss så var det en dansksvensk gårdshund, en sheltie och en engelsk bulldog på kursen. Vi pratade lite och så hade Therese 3 små övningar. Första var hemsk om man frågade Parker. Den gick ut på att hundarna skulle göra ljud m en plåtburk. Parker ansåga tt burken i sig var farlig nog och sneglade som bäst åt burken. Andra övningen passade honom betydligt bättre. Då skulle han få en balansbräda i rörelse och där satte han snabbt upp framtassarna och kunde röra sig i lite olika riktningar utan större problem. Sista övningen var väl inte så mycket av en övning för hunden utan mer för matte i hur man skall reagera/stötte hunden i en ny situation. Therese ställde en gul ful hund på golvet i ett rum som vi fick gå in i en och en. Parker sket blanka fan i hunden, men vågade sig iaf fram till en av de andra hundarnas filt och lukta lite + att lukta lite på Therese, så det var jag himla nöjd med. :)

Överlag så är jag så jävla nöjd med Parker! Hade med filten vi hade på Stressa Rätt! kursen och det dröjde inte alls länge förrän han låg ner. Dessutom så la han ner hakan mot golvet flera gånger! Så himla skönt att se att det fortfarande går att få framsteg! Vi missade ju sista gången på kursen, något som kändes så himla surt. Hade velat gå, främst för att se om Enyas bortgång kanske påverkat honom. Nu gjorde han ju bättre ifrån sig idag än någon gång på kursen + att vi var på ett helt nytt ställa, nya hundar & nytt folk!! Fan han är allt bra ändå Parker!! :)


Och så över till det där Knottet...  Han tyckte bilresan söööööög! milt sagt! Och han lät oss höra det! I ca 15-20 min ljudande han LJUDLIGT om hur livet sög i att sitta instängd i en bur och åka bil. Sen somnade han. När det var dax att åka tillbaks var det samma veve, även om D tyckte han tystnade lite fortare. På plats hos Ds släkt hade han iaf skött sig exemplariskt (eller nja, så bra som vi kan förvänta oss, men framförallt var han helt orädd o glad). Där fick han träffa lite vuxna och så en stor briard tik som var lite lagom läskig.

Efter den där bilresan tog vi m buren in. Hade väl egentligen tänkt att burträna m den större buren som han kommer använda när han är äldre, men nu får vi ta m den lilla han åker i nu, för så där kan ingen ha det ju!. Iaf stoppade ner buren och det behövdes kanske 3 klick så kutade han in i buren och låg platt m hakan i golvet! Nu slänger han sig in i den bara den kommer ner på golvet! Skall bli spännande att se hur det funkar imorn när han skall åka bil igen... Nåt säger mig att det är bortglömt då... Stängde iofs inte buren någon gång nu ikväll när vi tränade...


Sen testade vi att använda en bok istället för den höga korgen för kf-beteendet. Det verkade nästan bli svårare för honom. Blir väl inte lika uppenbart för honom. Men han jobbade på och tyckte det var kul och det är ju viktigast. Skall försöka få filmat imorn någon gång tänkte jag, så får vi se hur det ser ut då. Himla rolig är han att träna med iaf. Måste komma ihåg passiviteten bara! Svårt då han så gärna vill göra saker. Men m tanke på hur lätt han har för att ljuda och att vi redan levt med en hund som vi helt missade passivitetsträning på som valp, så vill jag verkligen INTE missa den delen! Så himla svårt här hemma bara tycker jag. Det går inte riktigt att träna någon av de andra hundarna ännu och samtidigt stödja honom i hans passivitet på ett bra sätt. Förhoppningsvis blir det enklare att träna när vi kommer igång m gruppträning + att vi på söndag skall hänga på Trassels matte till ridhuset och miljöträna när andra kör agility. Det blir nog nyttigt!!


Himla nöjd med hunderiet idag! Värre är det med sonen och mamma-biten. Krypet har det jobbigt just nu. Kanske tänder (eller specifik tand efter en smäll i bordet?) eller så är vi bara i en jobbig period just nu. Kämpigt är det iaf för både Krypet och mamman hans.

Av thecrazypack - 23 januari 2013 21:20

Igår var han 10 veckor och det var dax för nya stå-bilder. Denna vecka har vi fått till några tillfällen att öva iaf och jag tycker nog att det syns va? Tubost är det som gäller iaf om man skall stå still hälsar Knott!

   


Igår tippade båda öronen innåt och blixten söööög stort :P

 


Hahaha, bara måste ju lägga upp denna på fulhunden!

 

Av thecrazypack - 23 januari 2013 16:43

I dubbel bemärkelse dessutom. :/

Började dagen av att besegras av tröttheten. När Krypet vaknade och ville upp innan D ens gått till jobbet (& jag legat vaken sen D & valp gick upp) kände jag hur paniken över att inte få sova ordenligt tryckte fram tårarna och det bara brast. En till dag m trött o grinig unge och utan att själv få sova kände jag verkliugen inte för! Tur nog har ju D ett superjobb när det kommer till att stanna hemma i tid och otid, så han stannade hemma hela fm och lät mig sova. Och fasen vad skönt det var att få sova ut, utan ett Kryp som ville tutta. Dessutom passade jag på att bjuda upp de äldre herrarna i sängen, så fick även dem lite kvalitetslyx utan valpar ;)

Sen gick jag upp, åt frukost och lagom när D behövde åka till jobbet klädde vi på oss alla (utan F) och åkte m honom dit för att sen gå hem. F fick en sväng när vi andra kom hem sen.


och sen, sen skaffade jag mig ett facebook-konto... Allt är Trassels mattes fel! Men det var kanske på tiden ändå... Dock hände väl det jag fasat för, blev totalt överväld av vänskapsförfrågningar! Jobbar inte folk?! :P

Av thecrazypack - 22 januari 2013 21:00

Är väl lika bra att bestämma det hela nu. Valp heter Knott. Så nu kan vi inte ändra oss nåt mer :P


Och nu när D försökt somna Krypet så passade jag på att köra ett klickerpass m hela gänget. Tusan vad de äldre herrarna var sugna på det! Kanske inte så konstigt iofs då ingen fått någon promenad idag... Men men... Även Knott var laddad. Kanske smittade de andras glädje av sig, kanske börjar han verkligen fatta det här m klickern nu... Jag vet inte, men han bjöd på en massa beteenden (& en jävla massa ljud med) och den lilla söta svansen gick en massa. :)

Han har fattat att han skall ner i korgen m alla tassarna & att man kan ligga. Nostargeten har han börjat stoppa i munnen, så där behöver jag tänka om lite. Leka är svårt när det finns mat i närheten så det behöver vi komma ihåg att jobba med.


De stora fick göra lite trix mest för att få göra något. Parker hade lite svårt m kontrollen idag och lämnade sängen i slutet för att vara m när Knott körde. Det var inte så lyckat för Parker tyckte Knott inte skulle hoppa på matte och sa det lite ofint till Knott. :/ Tur nog tog Knott det inte allt för hårt, men Parker åkte ut ur rummet ändå. Sånt där är aldrig ok här hemma, vilket Parker egentligen vet. Samtidigt så får Parker aningen lite just nu. Han tycker ju inte om att gå längst gångvägarna som är plogade och med barnvagn kan jag inte erbjuda så mkt mer... Och generellt är han ju inte så där jätteintresserad av att träna heller, även om han var vrålsugen just ikväll då.


Kändes iaf himla skönt att få till ett riktigt bra pass m alla grabbarna så här efter en riktigt dålig och jobbig dag. :) Tänk vad lite hundträning kan göra för humöret. Btw så sover litet Knott stenhårt här nedanför mig nu ;)

Av thecrazypack - 22 januari 2013 20:55

Fan idag har jag verkligen gått på mina knän här hemma. INGENTING har varit bra enligt Krypet. Inte ens att bada badkar dög idag :( Dessutom har jag varit grymt trött då vi så klart vaknade extra tidigt idag. *suck* En sån där dag som man känner sig som en totalt värdelös mamma :(


Nu försöker D att få Krypet att somna. Han verkar ju trött... och just nu är det faktiskt tyst! Bara att hoppas att morgondagen blir bättre!

Av thecrazypack - 21 januari 2013 21:46

Då vi hade besök i helgen igen och valp var helt tokig sen på kvällen (han var dock superduktig undertiden vi hade besök) och även i morse var han helt galen. När han går upp så där i varv så har vi ännu inte lyckats klura ut hur vi skall få ner honom i varv. Han blir verkligen helt tokig och tugga tugga bita är liksom hans grej. Det är typ omöjligt att hålla fast honom för att han skall inse att det bara är att slappna av. Han lyckas liksom alltid komma åt att bita i en och efter ett tag gör det ju så förbannat ont att man inte klarar av att hålla honom. Ignorera fungerar inte heller då han sliter och drar i ens kläder, terrar Felix, eller gör något som stör Krypet (som ju försöker somna då - eller nä Krypet gör allt för att vara vaken, men hans föräldrar försöker få honom att sova). Iaf, det där är lite av ett problem just nu här hemma. Valp sov iaf till 9 (!) imorse, så det var ju förbannat skönt! Men han tog igen de där timmarna när han vaknade genom att vara så där tokigt galen igen. Så idag beslutade jag mig för att vi skulle fokusera på övningar som kräver lugn och koncentration. Så lite av träningen har jag redan skrivit om ju, men jag plockade även fram dog smarten för att se om han kunde klura ut den. Och fasen vilken smart liten valp han är! Han fixade den på bara några sekunder! Inte för att han riktigt klurade ut exakt allt, men han fixade snabbt att lyfta klossarna. Så snabbt har bara Enya löst den innan (samtliga grabbar har behövt många tillfällen m stöd och hjälp för att lösa den helt - Parker kämpar fortfarande). Sen så tog han ju så klart m sig klossen och stack iväg, men men det är ju mest gulligt. Tre gånger fick han göra den m lite paus emellan (då P & F fick göra den varsin gång) och han var djupt koncentrerad när han arbetade med den. Näsan gick som bara den, han tog det superlugnt och fint och bara jag var snabb nog och tog klossen av honom så fattade han att det fanns gotta att hämta oxå :) Riktigt kul att se! Får se vilket spel vi testar nästa gång.


Dessutom har han fått vara ensam hemma idag igen (eller m Felix) och det gick hur bra som helst. 40 min lämnade jag honom, då han somnade undertiden som jag klädde på Krypet. Ringde upp den gamla mobilen och lämnade hos honom och så gick jag m headsettet i öronen hela promenaden. Inte ett ljud hörde jag och han sov när vi kom tillbaks. Orkade inte ens komma och möta oss i dörren utan jag fick gå o hämta honom för hans kissning.


Vi har även övat lite på att grinden står för, något han uppenbarligen hatar. För han blev ytterst upprörd bara av att jag satte för grinden, trots att han, jag och Krypet var på samma sida. Herrarna fick dock vara på andra sidan, de verkar lite slitna av att ha två galna små valpar som roar sig m att terra dem :P


Nä nu blir det så där äckligt mkt text igen och inga bilder... Hade det varit enkelt att lägga över bilder från mobilen skulle ni få se på nåt knasigt, men nu orkar jag inte. En annan gång kanske...

Av thecrazypack - 21 januari 2013 20:56

Har insett att jag måste fixa en träningsdagbok till valp. Tror jag skall beställa en anteckningsbok från photobox till en början med. Inte för att jag är så där duktig på att föra dagbok över träning, men nånstans måste jag börja ju. Planen/Målet (haha) är att faktiskt sätta upp mål för valps år, så att vi vet vad vi siktar mot. Tidigare har sånt inte känts nödvändigt då träningen helt och hållet bara var för skoj skull och för att hålla Enya nöjd, men nu har jag ju faktiskt som mål att vi skall tävla så småningom (& inte bara i en gren!). Så JAG behöver lära mig att planera vår träning bättre & då kan det ju vara bra att ha något mål :P Sen så går det ju ändå aldrig riktigt som man tänkt sig när man har en 16 mån grabb som envisas m att hjälpa till. :P Ikväll var planen targetstick/nostarget, men targetsticken ville Krypet ha HELA träningspasset, så vi började fila på ett ligg istället. Det gick det med. Dessutom så börjar han fatta det hela m alla tassar i korgen, vilket tagit sin tid. Han är inte riktigt klickerklok än, men idag började han iaf bjuda på lite mer än sitt (som han ju fick lära sig först dum som jag var :P ).


Skall nog köpa en "träningsmatta" till oss, då vi stort sett saknar mattor helt här hemma och han tycker det är lite halt på golvet. Kommer inte riktigt igång o kampar om han inte står på en matta och sen slirar han runt så lätt på golvet. Och sen måste jag få tummen ur och sy till den där filten som jag vill ha som "tryggfilt" med!

Ovido - Quiz & Flashcards