the crazy pack

Alla inlägg under april 2011

Av thecrazypack - 5 april 2011 21:47

Tusan vilken bra hund jag har!


Först fick vi öva lite på gungbrädan. Läskig är den fortfarande, men det går nog sakta framåt. Instruktören hade en "balansbräda" med sig som Enya kunde klättra runt på, hoppa upp på och ha sig utan problem. Hon ramlade av ibland, men tyckte det var kul iaf. :) Sen så körde vi omvända bang-leken som vi redan tränar en del på. T (instruktören) gav oss lite tankar och ideer om hur vi kan komma vidare och vad vi kan träna som nästa steg. Vi får ta det nån dag då D kan vara med och hjälpa oss för man måste vara två och jag vill att det skall vara någon som Enya litar helt och fullt på då!


Sen så blev det repetion på att gå i sidled över en bom. Enya kan det, men hon var jut tvungen att testa att kissa på konen och lite annat då o då med. En stund hade hon fått för sig att hon skulle ha baktassarna på bommen och sen ett tag trodde hon att hon skulle ha den mellan bakbenen. :) Men hon går fint i sidled och det är ju det hela övningen går ut på att lära dem ;)


Efter det var det framskickande på hinder. Enya var stort sett klockren. Fuskade nån enstaka gång, men överlag så sprang hon snabbt rätt på oavsett hur långt bort jag stod! Dessutom sket hon fullständigt i de andra på banan, utan var verkligen helt fokucerad på mig, hindret och uppgiften. :)


Sen blev det dax för en mindre bana med en massa hopphinder och däcket som skulle tas två gånger. Hjälp tänkte jag och var helt och håller fokucerad på däcket, vilket gjorde att Enya missade flera hinder (matte hennes var väl otydlig). Däcket tog dock tösen superfint och säkert! Jag sänkte visserligen farten innan, men det var ingen tvekan en enda gång på däcket!! Andra gången vi gjorde banan var matte med mer oxå, så då kunde fröken ta alla hinder rätt med. :) D filmade, så jag tror jag skall lägga upp filmen på tassar sen. Hät hamnar den inte iaf, för jag är ju med :P


Efter kursen pratade jag m instruktören om att ev gå kurs med Parker och hon föreslog att vi skulle gå Freestyle de luxe. Ingen kurs jag skulle få för mig att gå kanske, men hon ha nog rätt i att det kan passa herrn. Skall kika lite och se om det finns nån sån snart eller vad vi skall hitta på...

Av thecrazypack - 3 april 2011 19:39

Kanske inte så jättebra om ni frågar hundarna, men JAG är nöjd :)


Jag och D tog en tur ut till tornby idag. D behövde en jacka och hittade en jättebra på rean, så han är nöjd. :) Sen så fick vi köpt en gardin & gardinstång till datorrummet, jord, lite fröer, en blomlåda, en Hoya linearis som jag saknat nåt enormt sen min dog när vi flyttade hit, en helt fantastisk orkide fick vi oxå med oss hem + lite mat. :)


När vi väl kom hem så slängde vi i oss lite mackor fort och sen hystade vi in alla hundarna i bilen och åkte till halshöga. Där fick de två stora långlinor på sig och Felix sprang lös när vi gick över fälten. Hundarna såg ut att njuta och även om det inte blev en direkt motionsrunda för dem, så fick de strosa runt och göa lite som de ville (vilket innebar att Felix rullade sig i BAJS och ALLA sen fick duscha). Två rådjur skuttade förbi en bit bort, så Parker och Enya blev lyckliga en stund. Matte lyckades hålla humöret öppe, trots lite mat i magen och ryggont och trötthet efter tornby, men det var ju VÅÅÅÅÅR i luften!


Väl hemma åkte alla hundarna som sagt in i duschen och min rygg skriker numera att den aldrig mer vill vara m om sån tortyr. Mat har vi fått i våra magar och nu skall vi hyra en film, mysa upp oss m alla djuren och kladdkaka m glass i sängen och bara njuuuuta!   

Av thecrazypack - 2 april 2011 22:54

Idag packade vi träningsväskan och tog m oss alla hundarna och drog till klubbarp. Planen var att träna in däcket med Enya, samt köra lite gungbräda. Givetvis var vi tvugna att göra nåt kul oxå ;)


Enya var superduktig iaf! Däcket tog sin tid (vi har ju höjt det), men när hon väl fattade så fattade hon verkligen! Man kunde se hur hon satsade på att hoppa igenom ramen och sen stoppade sig själv, backade, kollade igenom däcket och sen hoppade igenom det    Älskar verkligen att se det där hos henne. Hur det är så tydligt att hon tänker, funderar och förstår! I slutet satt det säkert från alla håll och med matte på båda sidor!


Gungbrädan gick skapligt, men inte så bra som sist vi testade att slå ner den. Hon gjorde det, om än lite tveksamt, och var mest förjust i att springa upp på den, vända och sen ta kontaktfältet. Vi körde det med så klart, för viktigast är att ha kul ju! Tyvärr så kom hon för högt upp så den började tippa och då blev hon stressad och försökte slänga sig av snabbt och föll snarare av. Sen efter det var hon så klart superförsiktig igen. *suck* Men vi skall traggla vidare!


Vi körde lite hoppteknik och framåtskickande, vilket gick superfintfram tills hon blev trött ;) Husse var med och hjälpte till på den övningen och det var tydligen superkul, för tusan vad hon satsade hårt direkt från start!


Det blev även lite tunnel, A-hinder och så lite påminnelse om slalom sm inte alls satt sist vi gjorde det på kursen. Slalom är hon egentligen superduktig på och tycker är kul, men sist satt det inte alls (matte var snurrig och svår) och när vi försökte hemma på gräsmattan m bara en port såg hon ut som om matte tvingade henne till nåt tråkigt som fotgående  


Grabbarna hade suttit och tittat på när jag och Enya tränade, men då Enya behövde paus och Parker var så glad när matte kom och hälsade på dem, så tog jag med Parker ut på banan. Och gu va kul det var! Han är väl långt ifrån en agilitystjärna, men hjälp vad han är rolig ibland alltså! Han studsade lyckligt fram m sin matte. Flög över hindrena dubbelt så högt som han behövde. A-hindret studsade han upp på m sån entusiasm att jag var rädd han skulle studsa av hindret. Snabbt upp, spana lite och sen snabbt ner och ta perfekta kontaktfält. :) Med husses hjälp lyckades vi få honom genom tunneln två gånger med! Första gången lite försiktigt till matte, andra gången i full fart till matte!  


Dessutom så var det folk ute på lydnadsplan, så vi var inte helt ensamma! + att en kursare till mig och Enya satt på en bänk i närheten och tittade på! Och Parker blev ÖVERLYCKLIG när de kom nära så han fick hälsa på fina Trassel! Han kunde tom tänka sig att gå nära trots att Trassels matte satt på backen bredvid! Det är faktiskt så att Parker är den som låter mest när vi kör in på klubben! Han är överlycklig och superladdad! Detta trots att han oftast bara får gå en promenad m husse när vi är där och han hatar att gå ifrån mig och Enya. Ändå så ÄLSKAR han att vara där. :) Idag väcktes faktiskt tankarna om att anmäla Parker till en kurs där. Det känns lite risky, då det är så känsligt vilka andra som är med på kursen, men jag är bra sugen nu alltså! Kikade lite vad som finns i sommar och det står isf mellan klickerkurs grund som är på 3 ggr eller agility grund som är på 5 gånger. Agilitygrund är väldigt basic, mkt foundationarbete & övning och inte så jättemycket på agilitybanan, vilket nog skulle kunna funka för Parker. Klickergrund har jag inte gått själv, så den har ja inte riktigt koll på. Klickern gillar han ju, men jag är inte helt säker på att han klarar av att jobba med klicker i kursmiljö på det sättet? Kommer han känna att kraven blir för stora?? Och sen är frågan om en kortare kurs är att föredra om det inte funkar eller om han behöver några gånger på sig för att vänja sig?? Hmm... Skall kanske prata m agilityinstruktören på tisdag och se vad hon tror/tycker.


Felix fick så klart testa agilitybanan med, men han kan ju typ INGENTING :P Han sprang genom tunneln några gånger, gjorde A-hindret och sen testade han att springa PÅ tunneln med, vilket funkar bra om man är en liten skit på 4 kg tydligen. :) Kul hade han iaf och när matte tröttnade på att motivera honom och mest bara stod och tjatade m kursaren så passade han på att pissa på tunneln, samt leta godis från plan (den är alltid överfull m godis verkar det som).


En superdag med andra ord! Och det var 3 mycket trötta hundar och en mycket trött matte som åkte hem sen! D filmade lite och tog några bilder tror jag, men jag har inte sett nåt av det ännu... Kanske kommer det upp nåt på bloggen snart??

Ovido - Quiz & Flashcards