the crazy pack

Alla inlägg under april 2011

Av thecrazypack - 21 april 2011 17:25

Påskris är inget som finns i vårt hem, däremot finns det ett vår-ris m små humlor och fjärilar


             

Av thecrazypack - 21 april 2011 15:28

Det är vår! Solen skiner och det är varmt! Varit på stan och tagit en fika m D samt köpte lite mammakläder. Det är påsk, vilket betyder långledigt för D from ikväll! Och idag kommer mamma och Chili!


Sa jag att det är HÄRLIGT?!

Av thecrazypack - 19 april 2011 20:51

Så har vi varit på kurs igen. Det är en riktigt rörig och orolig grupp måste jag säga. *suck* Enya skötte sig dock exemplariskt idag och sa knappt något och höll sig där hon skulle vara. :) Men det skälls i förbannelsen och hundar är lika mkt på fel plats som rätt *suck* Flera hundar är inte förjusta i varandra (Enya har sina små fula hatobjekt i form av terrierblandisar & matte "hatar" dem nog minst lika mkt).


Men som sagt, Enya skötte sig exemplariskt trots detta kaos och var superladdad på att träna. Hon tycker nog tom att det blir för lite träning när vi är på kurs då det ju är en del vänta med, så när det äntligen är hennes tur gör hon allt 5 gånger om innan matte hinner ge några som helst instruktioner ;)


Idag övade vi på framförbyten. Enya har inga problem med det, om matte bara ser till att ha krut i byxan och inte vara så förbannat långsam! Men som de flesta förstår så har matte inte i närheten av så mkt krut i byxan som hon skulle behöva för att hålla jämna steg m Enya, vilket leder till att det blir lite problem ibland ;P


Tre olika stationer, två med två hopphinder och en m långhoppet och en tunnel, där det var ett framförbyte mellan hindrena. Hopphindrena gick skapligt. Instruktören tyckte jag skulle påbörja framförbytet lite senare, men gjorde jag det hann Enya för långt och då blev det pannkaka av den anledning. Inte helt lätt m andra ord alltså! Långhopp - tunnel gick typ inte alls. Enya är snabb och hoppar långt, så innan jag hann fram var hon ju redan förbi där bytet borde vara och ingången till tunneln. :P Hade vi stött på den hinderordningen på en bana hade jag helt klart kört på ett blindbyte i tunneln och då hade det flutit skitsnyggt, men nu var det ju framförbyten vi skulle öva på :P


Sen var det lite teori och sen fick vi i par lägga upp egen träning kring något. Jag och Enya hamnade m dvärgpudeln Sigge som hade lite problem m däcket, så vi fokucerade på det. Enya slarvade ju vid inkallning över däcket i lördags, något som var helt bortblåst idag :) Dock tyckte instruktören att hon suger lite väl hårt mot däcket och att jag nu skall vara försiktig m att få det ännu roligare. Viktigt att lägga in hinder och köra kombinationer m däcket, samt kombinationer där däcket syns, men inte skall tas. Så vi får väl se om vi kommer iväg till klubben och kan öva på det till helgen kanske. Kändes iaf kul att hon gillar däcket så mkt nu, då det ju varit lite av ett svårt och jobbigt hinder för inte alls så länge sen. :)


Sen var kursen slut och Parker och Felix fick ta A-hindret några gånger för de är så söta när de gör det. :) Nu är vi dö-trötta hela bunten, men D är duktig och lagar mat för fullt och snart är jag iaf mätt och trött ;)


Har jag sagt att jag har världens bästa hund?? För det är hon, min Enya   Knäpp, tokig och stundtals skitjobbigt, men helt klat världens bästa!

Av thecrazypack - 19 april 2011 11:15

Så har man då gjort mer än vad man beräknas ha kvar att göra! Helt otroligt! Första tiden gick så långsamt, men nu har det verkligen bara rasslat på.


 

Av thecrazypack - 18 april 2011 17:57

Bloggen är verkligen i akut behov av bilder, så här kommer några från veckan som var. Mest lite vårtecken.


Scilla


     


Blåsippa

 


Knoppande hassel

 

och en rest sen i höstas

 


Jordmumsande Felix

 


Alien-katten får avsluta m sitt tryne

 

Av thecrazypack - 18 april 2011 13:09

Trots att D kom hem m magsjuka och det efterlängtade myset fick läggas på hyllan ytterligare några dagar (jag tänker då inte riskera magsjuka!!) så fick vi en bra helg!


Lördagen tog vi det lugnt på, segade riktigt ordentligt på morgonen och hyrde sen en film att se mitt på dagen. Efter middagen packade vi in hundarna och drog till klubben så att jag och Enya kunde köra lite agility. Vi var helt ensamma på klubben, vilket var underbart! Enya kunde vara lös och vi behövde inte oroa oss för att hon skulle bli störd (eller störa) nån annan hund. Felix kunde strosa runt lös en hel del med (fast ibland fick han sitta fast då han hade en tendens till att hamna framför Enya annars) och vi hade en toppentid där. :)


Enya och jag passade på att träna lite blandat;


- Box,8a där vi fokucerade på bakombyte. Det gick som förväntat, sådär. Jag tycker det är skittråkigt att traggla in saker och just bakombyte är något man verkligen måste traggla in. Enya vände fel mängder m gånger (vilket ju var förväntat då vi tränar det för lite), men sista gången vände hon upp rätt så då avbröt vi :)


- Däcket körde vi en del med och det sitter skapligt bra nu faktiskt. Vi några tillfällen, främst när jag kallade in henne genom det kunde hon fuska. Men hon tog det i riktig hög hastighet om vi sprang tillsammans utan problem. :)


- Snäva svängar... Något som hon är super på då vi har övat på det på kursen, men som jag märkte att hon är helt värdelös på om vi ha fart och det är en snäv sväng i en bana. *suck* Hon rör ju sig så jävla snabbt och då får hon enorm svängradie (det är ju bla hennes dåliga svängradie som gör att Parker vinner springrejsen i hagen). Så fort vi sänkte farten och gjorde "snäva-sväng-övningar" så satt det ju dock klockrent, men så blir det ju inte i en bana! :P


- Slalom, något som såg skitbra ut i höstas, men som tappats nu i vinter. Vi körde först en port och den tar hon säkert. När vi sen utökade m ytterligare en port var det långt ifrån klockrent. Något som vi helt klart måste försöka träna lite mer igen!


och så sist då, den läskiga Gungbrädan

D var med och hjälpte oss så att vi kunde sänka gungan sakta i ett tempo som Enya upplevde sig klara av. Det gick skapligt till en början, viss tvekan, sen fick hon upp farten och kändes tryggare och då började brädan "slå" såklart, vilket var skitläskigt. :( Det är verkligen en skräpgungbräda de har på klubben! Låter och beter sig dåligt om man frågar Enya (& mig med då ;) ). Men vi satte ett hinder innan och ett efter och vips så gick det mycket bättre. D var med och såg till att brädan inte sänktes fr fort eller slog för hårt i backen, men den rörde sig ändå riktigt fort i slutet. Och viktigast av allt, Enya var positivt inställd trots att det bara blev 2-3 godisar på gungan (i början behövde det tryckas in godis för varje milimeter hon flyttades sig på gungan). Jag kände mig himla nöjd med henne efteråt iaf! :)


Givetvis fick Felix och Parker testa på lite agility-utmaningar med. :) Parker tog tunneln flera gånger och han verkligen älskar att tramsa runt på banan! Felix, eh... är Felix. Det blir som det blir där och oftast blir det väl kanske inte så himla mycket.

När vi lekt klart på agilitybanan tog vi en sväng på safarirundan som finns på klubben med. Det var bara Parker som gjorde nåt där, då de andra var nånannanstans i tanken tror jag. Parker var väl inte allt för fokucerad heller, men han hade kul iaf :)


Söndagen sa vi skulle spenderas på hemmamark, pyssla i trädgården och städa bilen typ. Bilen fick iaf sig en rejäl vårstädning vilkeet den verkligen behövde! Vi fick även dit "picnic-filten" i baksätet, samt Felix bur och alla hundbälten kom på plats. Hela vintern har det av nån anledning slarvats med det där. Men nu är det andra bullar och säkrare bilåkning igen!


När bilen var färdigstädad och vi var vrålhungriga så gick jag ut för att kissa hundarna lite snabbt innan vi kunde börja m maten. Självklart dyker det då upp en ensam liten chihuahua och att bara låta en ensam hund försvinna utan att försöka få tag i den är inte riktigt min grej! Så snabbt in m alla våra hundar och sen ut och försöka hitta den lilla. Hittar honom, men han är rädd och vill då INTE komma i närheten av mig. Inser snabbt att han bara känner sig förföljd och vänder då hem för att hämta godis, koppel och Felix i hopp om att på något vis kunna få tag i den lille. När jag kommer ut igen syns så klart den lilla parveln inte till. Frågar alla jag möter om de sett honom, men icke. D ringer och frågar om han skall komma ut o hjälpa till, men vi beslutar att ha skall fixa maten så länge då det inte verkar finnas ett spår om vart den lille tog vägen. Jag och Felix går en sväng till, men tänker sen ge upp för att få i oss mat innan vi ev kan fortsätta hundletande. Men då ser jag nåt litet svart i ögonvrån springa mellan villorna. Kutar tillbaks m Felix så att vi skall kunna ta en gångväg och möta den lille och tur nog hinner vi dit innan han är där och han är helt tokigt förtjust i Felix! Den lille kommer fram och han & Felix hälsar på varandra. Felix tröttnar snabbt och vill sen vidare, men liten vill inte ha godis av mig eller komma nära mig. :/ Funderar på om den kanske följer efter om jag o Felix går och om jag isf kan stänga in den på tomten hemma. Men när den står och inspekterar Felix snopp väldigt ingående lyckas jag grabba tag i nacken på den och liten är fast! Vi går hem och lillkillen får sitta på toaletten när vi ringer polisen och lagar vår middag. Det dröjde dock inte länge förrän matte hörde av sig efter att ha pratat m polisen, så Tintin (som den lille hette) var snart hemma hos sig igen. :) Han hade hunnit springa ganska så långt innan vi fick ta på honom, så det var tur att man är en sån där skadad envis hundägare som inte bara kan låta en liten vovve springa förbi en utan att iaf försöka!

Lillskiten Tintin

     


Vi fick iaf i oss vår mat och Tintin kom hem till sig och våra hundar var helt tokiga för att de inte fått göra nånting alls under dagen och sen blivit lite uppstressade av att ha en okänd hund på toaletten. Klockan var redan åtta, men vi beslutade oss för att packa fika och ge oss av till ett för oss nytt naturreservat, Sträp. http://www.linkoping.se/Global/Milj%C3%B6%20och%20h%C3%A4lsa/Natur/Informationsmaterial/Boken/Utflyktsm%C3%A5l/49_Strap.pdf

Det hann stort sett bli mörkt innan vi hittat dit, men det blev ändå en himla lyckad utflykt! Vi fick höra grodorna/paddorna köra och även en hel del fåglar. Vi kommer helt klart återvända nångång då vi har lite mer ljus och ser hur enormt vackert området (nog) är. Tur nog hade vi ju fullmåne igår, så det var inte allt för mörkt trots allt. Väl hemma fick vi ta hand om tvätten och sen var det ju bara att krypa ner i sängen stort sett.

Av thecrazypack - 15 april 2011 21:29

När man hittar en sån här lista känns det ju inte direkt peppande i jobbsökandet...


Bottenlistan –  utbildningarna som inte leder till jobb

1. Luleå Tekniska Universitet, Sociologi: 8 procent

2. Linköpings Universitet, Biologi: 9 procent

3. Linköpings Universitet, Human resource management and development: 9 procent

4. Malmö högskola, Internationella relationer: 10 procent

5. Lunds Universitet, Statsvetenskap: 11 procent

Källa: Svenskt Näringsliv

http://www.aftonbladet.se/temahogskola/article12887991.ab


Tänk om någon hade kunnat nämnt det där till en från början?

Av thecrazypack - 15 april 2011 19:22

Syrran dök upp igår och räddade mig från ensamheten. Så himla skönt! Vet de tusan om jag hade pallat de sista dygnen annars! Igår blev det en hel del skitsnack, matlagning och sen mer skitsnack framför en delvis skum och delvis väldigt spännande dokumentär. Sen sov jag gott i 30 min innan jag behövde kissa :P sen fick jag sova ytterligare 90 min innan D väckte mig m ett ynkligt sms & då var det ju lika bra att kissa igen ;) Och sen blev det faktiskt hela 4 timmars sömn innan jag behövde upp till toan igen. Det ÄR kul att vara gravid!


Idag tog vi det lagom lugnt på morgonen, kissade hundarna och så kom syrrans man och hund vid 12. Hystade in alla hundarna i bilen och tog en 30 min prom vid halshöga. Sen hem m djur och make för att se åka iväg och vara lite olagliga. Vet att man skall följa våra lagar, men det gick bra och nu har jag kört syrrans bil ;) Måste verkligen bara få skickat in alla papper och gå den där kursen så jag kan börja övningsköra m D!


Sen blev det en tur till stan där maken käkade lunch m en kompis och syrran och jag tog en fika m en kompis till syrran. Var himla trevligt att komma ut lite, sitta och tjejsnacka på ett fik och bara se nånting annat än lägenheten! Sen handla mat, hem och fixa middag och nu har syrran & co åkt hem mot sig. Själv skal jag ta och lägga mig en stund, troligtvis lär jag somna på stört! Och så får vi se om sj kan sköta sig idag och se till att D kommer hem när han skall...


Tack F, H och Tinda! Himla kul att se er! Ni lyfte hela min vecka!!

Ovido - Quiz & Flashcards