the crazy pack

Alla inlägg under maj 2011

Av thecrazypack - 25 maj 2011 17:05

Så har jag och Krypet testat på vattengympa för gravida. Det gör vi igen helt klart! Tusan vad härligt det var att gå ner i vattnet och bli viktlös! Och sen få ta ut sig rejält utan att känna av vare sig fogar, leder eller rygg! Underbart milt sagt! Jobbiga övningar (som peppades m "är det en värk är det bara att härda ut) varvades m sköna avslappnings och andningsövningar. Det hela avslutades med stretching och sen meditation och då beslutade sig Krypet för att köra sitt pass m vattengympa ;)


Efteråt blev det en liten prat och frågestund m vattenmelon och kaka som tilltugg. Verkar vara ett mysigt gäng gravida tjejer. Jag var den som har längst kvar till bf, men då det kommer vara sommaruppehåll så kändes det skönt att ändå köra några gånger innan dess. :)


Efteråt så traskade jag bort till trädgårdsföreningen och unnade mig en sån där mumsig kladdkaka igen, innan jag tog bussen hem. :) Nu är jag trött! Härligt trött och avslappnad i hela kroppen och själen. :)

Av thecrazypack - 24 maj 2011 20:34

Så är man helt slutkörd efter ytterligare en agilitykurs. Vi var ju typ döda redan innan kursen började idag iom Charlie. Hundarna låg som döda sillar i sängen bara minuter efter att Charlie hade åkt hem och fram tills det var dax att packa träningsväskan. (Felix missade tom att jag lagade mat!!) Själv somnade jag nästan i bilen på väg till klubben, så förväntningarna inför dagen var väl inte allt för stora. :P


Det blev iaf två banor (som vi "själva" ritat vid ett teoritillfälle tidigare). Banan som jag och E (Trassels matte) ritat m svårigheter som vi behöver träna på, visade sig innehålla just svårigheter vi behöver träna på ;) De flesta hundarna klarade banan bra, men Enya och Trassel hade en hel del problem :P Men vi löste det till slut och hundarna tyckte det var kul och det är ju huvudsaken. :)


Andra banan innehöll en klurighet m en felvinkel mot däcket. Dåligt planerat av mig helt enkelt. Sen så innehöll den även gungbrädan och efter lite funderande så valde jag att låta Enya ta den. Vi sänkte så klart farten innan och gjorde som vi gör när vi tränar enbart den och det gick vägen! :) Min duktiga tjej!!


Sen så var det några kombinationer för att träna dels hindersug och dels starter och störning. Hindersug m två tunnlar och två hinder i en cirkel typ var inga större problem. Avstånden var lite korta och tunnlarna lite snäva för att Enya skulle kunna f upp ordentlig fart, men hon bjöd bra och jag behövde inte följa m henne särskilt mkt. :)


Med tre hinder på rad, parallella m tre andra hinder så körde vi två hundar bredvid varandra (utan problem för Enyas del) och sen så körde vi att en av hundarna skulle stanna kvar vid starten när den andra körde (aningen svårare, men även det fixade Enya galant).


Sen avslutade vi dagen m att rejsa mot varandra över de tre parallellla hindrena. Enya tyckte det var superkul att dels rejsa mot matte, men även mot annan hund & matte. Superduktig vid starten (på plats där jag bett henne vara, men superladdad!) och vid startsignal gick det sen undan. :) Vi vann mot alla! ;)


Parker skall oxå få några rader i kvällens blogg. Han var nämligen oxå superduktig idag! När husse och Felix tröttnat på att sitta och titta på oss och frysa så gick de till bilen och satte sig istället. Parker fick dock sitta kvar bunden vid bänken, delvis själv. Och han tog det jättebra! Dessutom så kampade han och busade som en tok m sin tvättbjörn vid några tillfällen! Trots att det var fullt m folk och hundar på planen! Han är helt fantastisk min fjanthund!!

Av thecrazypack - 24 maj 2011 15:24

Det blev bestämt att Charlie skulle komma till oss redan idag. Matte S behövde hundvakt för två timmar och stället där Charlie varit fram tills nu har en elak chihuahua som inte gillar att dela sitt hem med Charlie. Matte S tyckte helt enkelt att det kändes bättre att lämna honom här, trots att vi inte setts så himla mycket ännu. Så strax innan ett idag gick jag och Enya ut för att möta Charlie vid bussen. Sen fick han hänga med oss när matte S stod kvar vid busshållsplatsen. Han följde så duktigt med oss och det var inga större problem att hälsa på grabbarna sen heller. För katternas skull har vi haft kompostgaller så att katterna tryggt ka vara i vardagsrum, sovrum, hall och sin utebur, men de valde ändå bokhyllan till en början. När Charlie upptäckte Virus (som satt och stirrade på Charlie) så blev Charlie osäker och sen efter det har han morrat och skällt åt katterna om vart annat. Annars har det funkat över förväntan! Tydligen är han väldigt pipig och det är bara matte S som duger i Charlies värld, men här har det inte pipts annat än när stackarn övergavs för att jag ville gå på toa själv :P


Vi har hunnit gå dungen tillsammans (först fick han gå med Enya och sen fick han följa m grabbarna direkt efteråt för att slippa vara ensam) och det gick bra. Han är lite av en ångvält i koppel, men så positiv och go. Sen var vi lite på tomten och tog kort, samt spanade in Veto som var i uteburen. Så här är lilla Charlie, 8 månader gammal pudel/papillonkille.

       


       


Hälsa på Veto genom nätet

 

           


Sen blev det lite intensivt och Enya kände att hon behövde gå in imellan och Veto att hon behövde ta skydd högre upp. :)

     

Älska att se när Enya går imellan på ett vettigt sätt! Så himla häftigt att se hur de kan lösa så många konflikter på ett sånt smidigt sätt!


Charlie har iaf vait duktig idag och med tiden så tror jag att det kommer funka super m katterna med.

Av thecrazypack - 23 maj 2011 16:20

I torsdags träffade jag, Felix och Parker hunden Charlie m matte S i ca 20 min ute på ängen. Tanken är att Charlie skall få vara hos oss på dagarna när matte jobbar och detta var ett första möte. Det blev ganska så kort, Charlie och Felix var lösa och Parker i långlinan. Allt flöt på bra. Felix tyckte att Charlie var en typis dryg unghund, men Charlie fann sig i Felix tillsägelser och respekterade sen avståndet till gubben. Parker och Charlie hälsade lite, men sen var det inte så mycket mer.


Idag träffade jag & Enya Charlie & S och tog en promenad tillsammans innan vi sen gick hem för att låta grabbarna ses igen och så att Charlie och S fick se hur vi har det hemma hos oss. Enya skötte sig ovanligt bra och fann Charlie riktigt söt tror jag allt ;) Men det var inte det jag skulle berätta om.


Med Charlie, Enya och S på tomten hämtade jag Felix och Parker och gick runt till baksidan. Där hälsade grabbarna m morr på stackars Charlie, men snart hade det lagt sig och hundarna var ok med varanda. Då gick vi in. Hundarna hade väl fullt sjå m varandra en stund och sen satte sig S och jag på golvet. Och helt plötsligt från ingenstans går Parker fram och hånglar upp S! Upp m framtassar på henne, glad svans och pussar får hon! De har alltså träffats 20 min förra veckan och så sker detta! Vad har hänt med min grabb?!   

Av thecrazypack - 23 maj 2011 11:03

Är det inte dax att tassar vaknar till liv snart?! Annars hinner jag ju verkligen skaffa mig ett eget liv utanför tassar och det vore väl nästan sorgligt?   

Av thecrazypack - 22 maj 2011 20:30

Undertiden som jag och Enya svettades och flåsade på agilitybanan så tog grabbarna en tur bort till svartån m husse (innan de kom och glodde på oss sista timmen).

     


 

     

Av thecrazypack - 22 maj 2011 19:01

Så har vi svettat oss igenom ännu ett agilitypass. :) Solen stekte oss och det fanns knappt nån skugga alls (bara lite under bänkarna) och Enya låg helt utslagen och flåsade utan att ens ha behövt lyfta en klo.


Idag började vi Deluxe-kursen i agility som bara är på 4 tillfällen, men som ändå sträcker sig hela vägen fram till mitten av augusti. Tanken är att vi verkligen skall hinna träna mellan tillfällena ;) Idag var vi 4 st som dök upp, men tydligen är det en till som egentligen skall vara med. Får se om den dyker upp nu när den missat en fjärdedel av kursen redan... Det var iaf Enya, Trassel  (som är helt ok enligt Enya nu), Putte (hatobjekt nr 1 på agility 3an som vi går på tisdagar - han skäller nonstop under träningen) och så ännu en terrier, Loka, som även hon var bra på att skälla under träning. *suck* Men då vi är så få och vi kör en och en hela tiden så var det ändå lugnt och inte alls så kaosartat som vi ibland upplever 3an.


Vi började m en bana som krävde MASSOR av oss som handlers (iaf m våra knappa kunskaper :P ). Det krävde att man skulle både tänka, springa och visa hunden ju! En himla massa hinder och så en tunnel (som togs två gånger), totalt blev det 14 hinder som man skulle komma ihåg ordningen på och sen få hunden att förstå vart den skulle.


Jag var lite orolig hur kul Enya skulle tycka det var i denna värme + att det ju nästan bara var hopphinder m snäva svängar, något som inte drar allt för mkt i henne. Men det visade sig att aldeles för varmt väder var perfekt för denna bana (iaf första gången) för då hann matte med att komma ihåg både färdväg och hur och när sidbytena skulle göras ;) Första gången blev det ett missförstånd och Enya satsade på tunneln istället för ett hinder, men rättades sig själv innan hon var i tunneln, tyvärr blev det att hon tog hindret hon skulle ta från fel håll då :P Men jag är glad att hon faktiskt reagerade och insåg sitt fel, sen att jag var kass och gav henne instruktioner för långsamt det är ju inte hennes fel liksom (så egentligen gjorde hon väl rätt och jag fel :P ). Sen när vi körde banan lite senare igen var vi båda på tok för trötta och varma redan, så då blev det slarv från bådas sida på slutet. Men över lag var jag jättenöjd med henne. Skall testa att bygga en liknande bana nån gång när vi är iväg och tränar i svalare väder för att se hur mkt mer problem vi får då hon bjuder på mer framåt.


Sen när alla hade fått köra banan några gånger så blev det tid för individuell träning. Alla fick då säga något man vill eller behöver träna på och så får man instruktören själv för det en stund. :) Och när nån annan har instruktören så ka man passa på att se hur det går för dem och framförallt är det kul att se olika lösningar beroende på vad det är för hund och problem. :)


Vi var iaf tre stycken som alla sa att gungbrädan är ett bekymmer. En var som Enya var för några månader sen - flyger av brädan vid minsta rörelse och blir sen sjukt skeptisk till allt i närheten och vad matte kan ha för farliga baktankar m träningen. De fick i läxa att öva på att stänga dörrar/lådor, välta burkar osv osv. Den andra tar gungan, ibland korrekt, ibland hoppar den av, ibland långsamt osv

osv. De fick två olika övningar att jobba med. Dels att man håller gungan så att den inte rör sig alls och att hunden skall springa upp hela vägen, få godis och sen ner för ännu en belöning. Och sen skulle de jobba vidare m bangleken.


Sen var det Enyas tur att visa hur långt vi kommit. T (instruktören) har knappt sett Enya alls m gungan, då jag har varit mkt försiktig att träna den då annat kan störa eller skrämma Enya. Så det senaste T såg med Enya var när hon gjorde en egen version av bangleken genom att sätta upp framtassarna och slå ner gungan. Då fanns det inte i Enyas värld att ha upp baktassarna oxå :P Så idag när vi visade hur Enya kunde ta hela gungan - första två gångerna dämpade jag nedslaget m min fot, tredje gången smällde hon hårt i själv - så blev hon riktigt imponerad. :) Hon tyckte vi skulle fortsätta som vi gör idag och bara jobba på att Enya skall känna sig säkrare och tryggare med den. Inte bry oss om fart eller nåt sånt nu (det går förbannat långsamt för fröken). Självklart ville T ha in en kastbelöning efteråt, för att på så vis få upp farten utan att just fokusera på det vid sälva gungan, men Enya är svår m kastbelöninga. Burken kan funka, men som det är nu får hon mjukost som belöning när vi gör gungan och ha det i burken vet jag inte om hon fattar på samma sätt... När jag kom hem så kom jag på att en rådjursskank nog skulle vara den ultimta belöning där egentligen, men hur mysig är det att ha en rådjursskank i fickan i 20 gradig värme?? :P Men nån kväll när vi åker ut till klubben själva skall jag nog ta m en skank och testa :)


Sen var kursen typ slut för dagen. Vi hann inte göra så förbannat mycket tycker jag, men det tog ändå 2 timmar! Tempot var ju ganska så lugnt iom värmen. Nästa deluxe-tillfälle är 19/6 så det är ett kvar tag tills dess och då skall vi ha tränat på skickande tyckte T. Kanske en rådjursskank skulle få det att fungera med...? ;)

Av thecrazypack - 21 maj 2011 22:10

Nu är det äntligen rent hos oss igen! Det har tagit större delen av dagen och visst finns det mer som skulle må bra av lite städning, men över lag så är stället rent! Dessutom har vi hunnit m ett varmt bad och min fog som har gjort ont i några dagar nu känns faktiskt helt ok just nu. :)


Nu skall vi äta lite ugnsbröd, sen vill hundarna gå en sväng och sen efter det skall vi äntligen få krypa ner i vår nybäddade säng och sova   Imorgon är det upp tidigt för att hinna vara på klubben pigga och redo redan vid 11! Då börjar vi nästa agilitykurs nämligen (och den vi går nu är inte slut på några veckor heller  

Ovido - Quiz & Flashcards