the crazy pack

Alla inlägg under februari 2011

Av thecrazypack - 14 februari 2011 18:11

Dålig dag idag, känner mig låg, gråtmild, matt och less. :( Började dagen m att ställa in dagens möte m jobcoachen. Pallade bara inte att ta mig dit. :( Sen spenderade jag timmar med at försöka besluta mig för om och isf hur/var/vilka jag skulle orka mig ut på nån hundpromenad i solen. När solen lagom hade gömts bakom ett gäng grådassiga moln lyckades jag släpa mig ut. Tog med alla hundarna så att D skulle slippa ta någon på kvällen då han ha så mkt just nu. Solen var som sagt borta och dessutom ersatt av blåst och små spikar som envisades m att tortera mitt ansikte.


Vi styrde ut på åkern (dumt när det blåser, men man slipper ju möten). Felix ville INTE följa med ut på åkern. Det är jobbig skare för honom nu. Han går igenom typ vart 5e steg, så han ser ganska så less ut när han stapplar fram. Men Parker for ut på åkern, skitlycklig i sin långlina och Enya fick vara lös. Så de två stora tyckte det blev en supertur tror jag allt. Vi traskade längs diket som går mitt genom åkern. Enya jagade sork i tuvorna, Parker studsade flamsigt runt och Felix tiggde godis och skjuts av matte. När vi traskat genom hela åkern gick vi bort till kohagen och på vägen dit hittade vi resterna av en dödad fågel, fjädrar, blod och lite inälver. Spännande värre tyckte hundarna! Länge sen vi hittade nåt dött att undersöka nu. Så vi stod länge och luktade, smakade och rullade oss i det innan vi gick vidare bort till hagen. Hela vägen ägnade hundarna åt att söka harpluttar i tuvorna. :)


Jag tror att samtliga hundar faktiskt var nöjda m turen i slutänden även om matte varken hade ork eller lust att vara engegerad i dem. De fick iaf komma ut en stund :P


Denna veckan blir annars ganska så intensiv (som förra). Har en hel del plugg som jag måste ta tag i och läsa ikapp nu, sen så har vi ett spännande möte på onsdag (mer om det då) och på torsdag åker jag och Enya till västkusten för att framförallt hälsa på Zorro    Lördag är det tåget tillbaks hem för oss och sen lär jag väl helst vilja ligga död på söndag, men jag gissar att vi kanske kommer hitta på något m D´s arbetskamrat som är här från england just nu.


  Zorro när han var här sist, i nov 2010

Av thecrazypack - 13 februari 2011 20:49

Jag har bara undrat NÄR det första fallet kommer att hittas och inte OM. Och det hittades precis i den delen av landet där jag varit så säker på att det så småningom kommer att dyka upp, västkusten. Min övertygelse är att lilla parasiten har semestrat dit tillsammans med några lyckligt ovetande (totalt okunniga om svensk lagstiftning) europeer som kanske har seglat till vår vackra västkust. Har man spenderat lite tid på västkusten och pratat med dessa turister, som inte allt för sällan har med sina hundar, så inser man ganska så snabbt att många hundar går i land varje sommar utan att ha uppfyllt ens det minsta kriterium för att få beträda svensk mark. Så nu är den iaf hittad och frågan är väl vad som händer här näst. Hur obehaglig parasiten än är och hur gärna jag än hade sett att den inte kom hit, kan jag inte annat än tycka att det är lite spännande faktiskt. Hur kommer myndigheterna hantera denna parasit (som varghatarna är livrädd att invandrande vargar skulle ta med sig :P )? Kommer de göra något utöver att testa lite fler rävar per år?? Den franska hjärtmasken som sen 2003 finns på Sydkostar har de ju inte direkt gjort något åt...


http://sva.se/sv/undersida/Nyheter-fran-SVA/Fynd-av-ravens-dvargbandmask-i-Sverige/


http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Allman-information-om-vilt/Viltsjukdomar---forteckning/Fransk-hjartmask/

Av thecrazypack - 13 februari 2011 14:02

Just hemkommen från en tur m hundarna. Promenaden blev inte jättelång så när vi satte oss i bilen för att åka hem sa jag att vi ju kunde ta en sväng förbi fårhagen så hundarna fick springa lite lösa. Sagt och gjort, bilen tog en annan väg hemåt än vanligt och då stötte vi in i en väldigt fin vinterräv som strosade på åkern i jakt på sork.


Inte den bästa bilden, men va fan...

  Vi stannade bilen för att kunna kika på räven och då beslutade den sig för att passera vägen mitt framför oss. Hundarna såg räven och sen satt vi alla i bilen fascinerade och följde den bortåt på åkern.



  Liten filmsnutt får ni oxå


Av thecrazypack - 11 februari 2011 22:41

Idag hade Felix en tid hos veterinären så han fick ensam följa med matte till bussen. Det var en stolt liten herre som hade bråttom till bussen, som otåligt väntade på bussen och sen hade lika bråttom framåt när vi gick av bussen. Inte förrän vi suttit en liten stund i väntrummet kom han på va det handlade om (senase gångerna han varit på kliniken var ju när Gim simmade och Felix älskade att kuta runt och skälla på Gimli då). Vi fick vänta en stund och sen kom sköterskan och tvingae upp Felix på vågen (eller matte tvingade). Med 4,1 kg fick han helt klart godkänt och så fick han komma in i undersökningsrummet. Fy farao säger Felix! Elaka sköterskan stack honom i armen och inte fick han nån godis för det inte. Tur att matte är handlingskraftig och kunde sno en godis från bruken och ge honom när sköterskan lämnat rummet. Sen fick vi sitta och vänta lääääänge. Felix gick och la sig i sin väska och lät hälsa att han var klar nu. När veterinären väl kom in m recept och provresultat så var det knappt så godis funkade för att få ut honom ur väskan :P Allt sg iaf bra ut, så vi kunde gå därifrån nöjda :)


Istället för att traska raka vägen till bussen igen tog vi en promenad till D´s jobb. Där lyckades vi lura honom att vi borde ta och åka o handla mat på en gång, så han packade ihop och så tog vi bilen till MAXI. Felix fick sova lite uppgosad i en fleecefilt medans matte och husse slogs med resten av stans fredagsshoppare. *suck*


4 timmar efter att vi lämnade hemmet kom så Felix hem igen, nöjd och trött :)

Av thecrazypack - 11 februari 2011 20:39

i Vegas mage! Nu ikväll har både jag och D sett hur det sparkar och har sig i magen på Vega. Så ungarna lär nog dyka upp snabbare än jag misstänkte från början. Tycker fortfarande inte att hon är så tjock, men hon är ju tung och uppenbarligen är ungarna så stora att vi ser när de leker rövare nu. :) Vi får se om jag hinner städa buren på söndag eller om de besutar sig för att komma innan dess...


  Vega och Gnejs

Av thecrazypack - 9 februari 2011 22:17

Glömde ju innan. Vägde Vega innan och är hon inte på fetsmällen, så har hon värsta tumören som växer i henne! Hon är ju skitstor insåg jag nu! Hur har ja kunnat missadet? 300 gram visade vågen och tösen vägde senast (sommaren 2010 visserligen) 180 gram! Om vi säger att hon skulle vägt 200 gram idag annars, så har hon redan gjort en så stor ökning som Phlox gjorde vid varje dräktighet. Så det finns en risk att vi får smått när som helst! Även om hon inte riktigt ser typisk "Jag är högdräktig och skall ha 4 bebbar vilken sekund som helst" ut än...


Måste försöka få tag i Mynta och Gnejs och väga dem med för att se om de har ökat en del i vikt oxå eller om de (eller främst Gnejs då) ligger som de brukar. Och jag måste ju få städat terrariet i veckan helst! Det behövs och vill ju inte behöva göra det det första jag gör när de små har kommit!

Av thecrazypack - 9 februari 2011 21:43

Det blev inge tornby och djurbutiker för mig och Enya idag. Istället tog vi bussen till gamla linköping, gick till vallakliniken och bokade en tid till Felix (på fredag) samt köpte degusmat och sen traskade vi genom vallskogen och bort till vallagård (heter det så?). Där smet vi in i en tom gethage och njöt lite i solen, passade på att träna lite och hade det bara mysigt. Enya fick testa att backa upp på stenar och det fixade hon galant, så då testade jag en sten brant som en vägg och m lite stöd och hjälp fixade hon även det. Hon använde dock bakbenen rejält och tog spjern i de små sprickorna som fanns i stenen, så jag tror inte vi vågar att backa upp mot väggen än. MEN handstående känns som det faktiskt närmar sig på riktigt nu! Vi skiter i den läskiga brändan helt enkelt och kör på vårt sätt ;) När vi hade myst i hagen en stund så traskade vi så sakta hemåt. Jag skall inte klaga på den strålande solen som bländade mig hela vägen hem så jag fick huvudvärk, för den var förbannat varm och härlig!


Väl hemma fick grabbarna nöja sig med att gå dungen, men de verkade tycka det var toppen. Parker for lyckligt runt, skuttade upp på stenar och busade. Felix försökte manipuliera matte att fylla upp honom m blodpudding genom att demostrativt hoppa upp på varenda sten, stubbe eller gren han hittade.


Sen däckade jag i sängen tills jag insåg att jag nog hade en föreläsning på rovdjurskursen idag. Vaknade till liv alldeles i tid till att den hade börjat, så jag missade inte så mkt. Dock drog den över på tiden nåt förbannat, så vid åtta lämnade jag den. Blir alltså till att kolla det sista från den inspelade versionen imorn eller nåt...


Fått bokat biljett till Lund för lördag oxå + att D har hjälpt mig att fixa så att jag skall ha ett fungerande headset m mic imorn på seminariet på djurparkskursen imorn.


Nu är jag stort sett redo för sängen igen, så det är väl lika bra att försöka hitta en bild och sen förbereda sig för sängen

  Såna här spår kan man hitta i vår dunge om man är uppmärksam!

Av thecrazypack - 9 februari 2011 10:10

Jag överlevde gårdagen. Hade tom ganska så trevligt. Vi var 7 st där som sökte tjänsten och 3 från företaget som spanade in oss ;) Alla andra var supertrevliga, duktiga och minst lika kompetenta som jag, så jag är glad jag inte sitter i rollen att välja ut vilka som skall få jobbet. Oavsett hur det går är jag nöjd m min egna insats och vet att vi var alla lika bra... Trött som f-n blev man av det dock och jag har nog inte riktigt vaknat till liv ännu. Sov iaf gott för första natten på evigheter, vilket ju var skönt ;) Drömde dock att jag var på McD och skulle beställa hamburgare (till mig!) och de var såna amatörer och kassa på service så jag höll på att gå åt :P


Ida har jag och Enya planerat att åka ut till tornby & gå i djurbutiker. Vi får se hur det går :P Hänger på att jag blir klar innan dygnsbiljetten (som jag köpte igår) går ut, för det är lite "snåla-s" som talar och säger att jag skall utnyttja biljetten lite till. Dessutom behöver Veto mat och Enya vill hitta på nåt m matte som tröttar ut henne lite. Vi får se... Kanske skulle sätta gång m frukosten nu då ;)

Ovido - Quiz & Flashcards