the crazy pack

Direktlänk till inlägg 16 mars 2014

Agility

Av thecrazypack - 16 mars 2014 17:03

I fredags hängde vi m ut till bk för lite agilityträning m kompisarna. Solen sken och det var härligt vårväder när vi åkte hemifrån, men väl på plats så hade molnen trängt undan solen och vinden var bitande kall. Trots att våren beslutade sig för att ta en tillfällig semster så blev det lite tränat. Först fick hundarna rejsa av sig tillsammans och det är så underbart att se de tre röda musketörerna rusa som tokar ihop. Alla grabbar o i ungefär samma ålder, men aldrig nåt gruff. :) Knott var snabbast (surprice! :P ) och även helt klart uthålligast för de andra såg allt lite slitna ut när de rusats ett tag.


Knott fick köra en rundbana m en halvengagerad matte. Det är svårt nu det här m agilityträning då jag har så ont i kroppen o egentligen inte borde hålla på m agilityn alls... Jag lyckas liksom inte hålla ihop mig själv (varken fysiskt eller mentalt) och att då även försöka hålla ihop galningen o få honom dit jag vill går väl lite så där... Men rundbanan gick ju skapligt iaf ;)


 

Sen satt vi o huttrade när de andra tränade. Knott höll skapligt tyst, vilket jag uppskattade. Sen körde jag ett pass m bollbyteslek, något jag vet vi borde göra betydligt mer och ofta. Det såg bra ut i slutet iaf, även om det i början var förbannat mkt springa själv... Allra sist testade vi däcket på bk för första gången (på small höjd). Med godis o klicker satt det fin fint. :)


Idag var det dax för ridhusträning, men efter en riktigt dålig dag igår kände jag att det inte var någon ide att försöka pallra sig upp för att vara i ridhuset redan vid 9 på morgonen. Så vi skippade helt enkelt dagens träning. Istället blev det en tur till byggmax för att inhandla material till att bygga hinder för "hemma-träning". För ca 60:- fick vi material till 2 ihopfällbara hinder! Visst inte riktigt lika smidiga som rusta/hööks, men betydligt billigare! Väl hemma byggde D & Krypet ihop hindren åt mig och nu skall vi utvärdera dem lite innan det byggs fler. Funderingarna finns främst kring bomhållarna. Nu klippte jag sönder ett grytunderlägg i kork och satte dit. Andra lösningar jag sett är bara skruv o att skruvhuvudet blir det man lägger röret på (eller skruven hamnar ju typ i röret) eller träkloss (så som vi gjorde m korken nu). Vi testar korkens hållbarhet nu & verkar det bra skall fler upp på de hindren vi har innan fler byggs. Just nu har vi hopphöjd 15 & 25 cm, men det lutar mer o mer åt att vi anmäler oss till klickerkloks kurs i hoppteknik och då är tanken att höja upp till hans tävlingshöjd under den kursen. :)

Världens enklaste hinder att bygga!

           

ca pris för ett hinder
läkt 25x36 mm, 4.10 m 15:-

vp-rör 1 m 4:-

bult mm 10:-


Undertiden som mina grabbar byggde passade jag & Knott på att ta ett slalompass. På med ytterligare en port (= 8 pinnar nu) och så lyckades jag skramla från två till bågar, dock var vi fortfarande en kort. Det märktes att det var en port till, men det gav inga större problem. Dock körde jag för länge och när jag kollar på filmen så här i efterhand ser man att han är trött i slutet. Måste komma ihåg att sätta ett larm när vi kört slalom, för det är en sak jag verkligen inte vill traggla till trötthet ju! Hur som så är han superduktig min lilla kille!!


 

 
 
Ingen bild

Carro, Atlas & Niiro

16 mars 2014 17:54

Kul med nya hinder! Nu blir jag själv byggsugen :P
Och jäklar vad duktig han blivit på slalom!!
Man ser att han hade bättre fart i början av videon, men det är så kul att träna så vet precis hur lätt det är att glömma bort tiden ;)

thecrazypack

16 mars 2014 20:02

Ja alltså de där hindren var så grymt enkla att bygga och lika billiga! Kan det bli bättre?! :) Tillräckligt smidiga att förvara o få med sig med hoppas jag att de är med. ;)
Ja, det känns som han hittat rytmen i slalomet iaf (bara matte kommer ihåg att inte köra för mkt). Planen är väl att ge sig på att göra mer diskreta bågar när orken infinner sig, för som det är nu kan han ju verkligen inte fuska där kompostgallret står. Men det känns ju lovande att han klarar sista/första porten utan båge! :)

 
Ingen bild

Carro, Atlas & Niiro

16 mars 2014 21:21

Ja tänk va kul att träna med där där hindren om det är lätta att få med sig :D
Ja asså, det ser ju ut som att han börja få in stegen/rytmen så det bör ju hålla i säg även när du byter ut kompostgallerna. Han liksom svinget nu ;)

 
Ingen bild

Cecilia

19 mars 2014 18:24

Ooh, spännande med klickerklok-kurs! Jag vill ha en utvärdering sen! ;-)

Kanske skulle ta och börja träna igen nu när jag inte kan skylla på vintern längre...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards