the crazy pack

Direktlänk till inlägg 24 november 2013

Ridhusträning

Av thecrazypack - 24 november 2013 18:55

Att påstå att jag är fräsh nog för ridhusträning nu vore att ljuga, men envis nog ;) Så trots att jag knappt orkat gå till bilen, sover minst 14 timmar per dygn och örat fortfarande är långt ifrån bra, släpade vi oss iväg för lite träning. ;) C hade lovat att testa att köra Knott, men på plats erbjöd M sig att testa & då han kör whippet kändes det som att han iaf kunde hantera farten. :) Sagt o gjort. Knott var dock ÖVERALLT och hade supersvårt att fokusera, så det blev inte så mikt tillsammans med M. De tog några hinder o sen drog Knott för att hälsa på hundarna på andra sidan ridhuset. *suck* Efter några försök gav vi upp o så blev det passivitetsträning mitt i ridhuset istället och då gick han ner jättefint i varv faktiskt. Blev tyst och la sig avslappnat mellan mina ben!    När hela ridhuset helt plötsligt var tyst o lugnt testade jag att köra lite m honom och det gick ok iaf. Inte alls det fokuset jag är van vid, men han klarade upp det skapligt och min ork pallade ju ändå inte mer ;) Banan som kördes var denna iaf & vi klarade väl typ 1-2-3-6 (fast han behövde motas av mina kära träningskamrater så han inte sprang förbi tunneln o hälsade på andra hundar ;)

 


Sen var jag bara tvungen att testa ett liten slalom m honom när det var framme m bågar. Vi har ju kört alle en massa, men är ju långt ifrån någon som helst "slalomkänsla" i det iom att det fortfarande är ganska så brett isär. Har ju inte ens kört en enskild port tidigare, så förväntningarna var inte så höga. Knott jobbade dock gärnet och kämpade på jättefint för att klura ut vad det handlade om. Och vet ni?! Han klarade faktiskt av att ta det flera gånger, med mig på båda sidorna! Lite tokigt o väldans svårt var det, men tror verkligen vi kan jobba vidare på detta! Skall bli himla kul att se hur långt vi kommer m slalomet i vinter! Nu vill jag bara ha honom röntgad oxå, så jag vet att det är ok att köra på liksom.


Här skulle jag ha nöjt mig, för Knott var trött och gapig, men korkad som jag var tänkte jag att vi tar platta tunneln en gång bara. Trodde jag ja! Knott tvekade o velade massor. Slutade m att vi faktiskt lyfte på släpet, något jag ju ALDRIG har gjort på honom innan. :/ Nä blir till att köra rusta tunneln några gånger o komma ihåg att faktiskt begränsa oss efter vad han orkar när vi är i ridhuset. Finns ju liksom ingen anledning att köra när han är för trött så han misslyckas på sånt han kan.


Känner mig nöjd m Knott som trots nästan två veckor utan egentligen aktivering skötte sig skapligt. Det var uppenbart lite för mkt störning för honom & nästa gång skall jag försöka börja m lite fokusövningar helt enkelt. Hoppas att det blir bättre o bättre oxå så klart när han lär känna ridhuset o gruppen. Dock är det ju inte så jättemånga gånger nu innan jul & hur gruppen ser ut efter jul vet jag inte.


Sen så var det ju det här m röntgen... Planen var väl att det redan skulle vara gjort nu, men saker o ting blev inte riktigt som jag tänkt mig :P Kanske ringer nästa vecka o bokar en tid, eller så väntar vi tills vi känner oss helt hundra här hemma helt enkelt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards