the crazy pack

Alla inlägg under mars 2013

Av thecrazypack - 10 mars 2013 23:07

Alltså, han blir fan bara bättre & bättre! Och då skall ni veta att han alltid varit super ;)

 

Av thecrazypack - 5 mars 2013 22:05

När en liten solstrimma nuddar den stora biabädden väcks hoppet om vår snart   

     

Av thecrazypack - 5 mars 2013 14:14

Idag på promenaden funderade jag lite på det här m lösa hundar, folk man möter och andra hundägare/hundar. Jag har oftast Felix lös, sällan jag ens har m ett koppel till honom om vi bara skall gå en vanlig promenad hemmavid. Jag skulle ljuga om jag sa att han vänder på en femöring och kommer som ett skott när man kallar in honom. Oftast så gör han klart det han pysslar med och traskar sen bort till en som den gubben han är. Men han är även (oftast) totalt ointresserad av människor och annat vi möter vilket gör att han ytterst sällan gör några direkt närmanden. Jag försöker ändå alltid att han skall komma o vara nära mig om vi får någon typ av möte, vilket oftast funkar bra bara jag ser till att kalla på honom i tid (det går ju som sagt inte undan nånstans :P). Jag får ofta höra att jag har sån "Bra pli" på mina hundar och brukar då svara att "Vi försöker". För personligen tycker jag kanske inte att vi har sån superpli på varandra, men vi försöker iaf att inte störa andra.

Även Knott har jag lös större delen av promenaden som det är just nu. Han har dock ett koppel släpandes efter sig och kommer för det mesta som ett liten blixt när jag ropar på honom. Ja han kan tom vända på en femöring ;) Men han är ju valp och även om vi har ytterst få felsteg än så länge så räknar jag m att det faktiskt kan hända. När vi får möte brukar jag kalla in honom (& Felix) sen ställer jag en fot på hans koppel och så belönar jag som om han vore lös. Än så länge fungerar det super, vilket känns skönt. Vill ju kunna ha honom lös så mycket det bara går.


Men så idag fick vi ett möte jag missade att se i tid. Skulle gå o slänga en bajspåse i en sopkorg som stod 5 m bort på en korsande gångväg, så jag ställde vagnen m sovande Krypet i där vi var (& var på väg) och så skyndade jag och Knott bort till sopen. När jag vänder mig om ser jag att det kommer en hund mot oss i korsningen och att Felix redan fått syn på den. Ropar på Felix, men han lyssnar inte. Överväger om jag skall säga åt honom på skarpen (då brukar han avbryta), men vill inte riskera att väcka Krypet då hunden ser vänligt sinnad ut. Så upp m Knott under armen o kuta bort för att ursäkta mig och få m mig Felix. Hunden vi mötte var vänligt sinnad, men lite spänd då matten halat in flexit så att den typ är tryckt mot hennes lår. Säger att Felix är snäll, men hon visste inte om hennes hund skulle vara det då han blivit påflugen... Säger att det är ok att släppa fram ändå, för Felix får skylla sig själv isf (hunden såg SNÄLL ut), mne icke. Hon drar iväg sin hund och sen får jag minnsann höra att det är en ny lag nu sen 1 mars som förbjuder att hunden är lös. Ja inte mer än 1-2 m från en iaf! (själv hade hon ju dock flexi på sin hund...) Dum som jag var sa jag emot, att den inte alls är ny och att det handlar om att inte störa vilt, men att det nu är så man kan få böter om man inte har koll på hunden. Men nä jag hade fel (Har jag det? Någon som kollat upp det mer nogrant än mig??). *suck*

Sen gick jag och funderade på detta hela promenaden. Att det alltid skall vara andra hundägare som ger en skit kring ens hundar. Nu avskyr jag oxå när främmande hundar kommer och hälsar hur som helst, men ser jag att hunden är vänligt sinnad så SLÄPPER jag mina egna så de kan hälsa utan att bli störda av oss människor. Felix går inte att misstolka när han närmar sig någon. Han gör det väldans fint, lugnt och artigt.

Jag skall verkligen försöka att själv fundera på hur jag bemöter andra hundägare! Vi borde ju hålla ihop och hjälpa våra hundar att få vara just hundar. Oftast klarar hundarna det allra bäst då vi låter dem sköta det själva dessutom ;)

Av thecrazypack - 2 mars 2013 11:28

Igår blev det verkligen en superfredag för min del!

Började med att vi alla åkte och badade på Krypet babysim. Hundarna fick vara ensamma hemma (& skötte sig super). Krypet blev supertaggad av att ha med både mamma och pappa (evigheter sen sist!) så han plaskade, simmade, hoppade och hade jättekul. :) Självklart hade ju även jag och D superkul, för man smittas ju av den där sprudlande ungen!   


Sen tog D en promenad m Parker och sovande Krypet medan jag stannade hemma m de andra vovvarna. Tanken var väl att vi skulle gå en kortare promenad, men jag insåg att jag ju faktiskt hade möjlighet till lite egentid. Blev alltså ingen promenad för de andra, däremot hann vi m ett riktigt bra (& aningen långt) klickerpass där både Felix och Knott var strålande rakt igenom! Burträningen börjar verkligen sitta för Knott nu och igår var det inga som helst problem att träna Felix några meter bort från buren medan Knott duktigt höll sig kvar i buren!    Dessutom klarar han sig utan samma mängd belöning som Felix får när jag tränar Felix framför honom (från början har vi kört får Felix godis - får Knott en). Känns riktigt bra. :) Det som behövs nu är att få en ett tydligt kommando för när jag vill att han skall in i buren. Just nu springer han ju helst in i den hela tiden då vi har m den i träningen = han klarar inte av att träna nåt annat vid sidan av buren typ :/ Tips någon?


Efter det härliga träningspasset plockade jag fram symaskinen och fortsatte på den där avslappningsfilten Knott skall få. Att det skall ta sån förbaskat lång tid att få den klar. :P Inte hann jag bli klar innan Krypet kom hem, men en stund hann jag iaf sitta och pula med den. Önskar jag hade mer tid (& ork) för att sitta m symaskinen oftare.


Sen kom min kusin på besök några timmar innan jag & Knott drog till ridhuset lagom till när Krypet skulle somna. Trassel, Svansa & Marshall var där m matte E för att köra agility m ett gäng andra agilityvovvar. Var verkligen superkul att träffa E igen och se hur mycket deras vovvar utvecklats sen jag såg dem sist. Sen fick vi även se en massa andra duktiga vovvar med! Däribland whippeten Lingon. Känns ju såklart extra kul och imponerande m en duktig whippet m matte. Fick lite tips från henne angående detta att träna en vinthund istället för bc för agility. Knott var superduktig m. Han var väl egentligen alldeles för trött för det hela, men det var inget som direkt märktes. Inte somnade han, men han var inte allt för gapig heller. Supertaggad när han var nere på banan. Kampade som aldrig förr. :) Visserligen i min tröja (inte allt för bra som bliviande agilitystjärna kanske, men men), men han har nog aldrig tagit i så mycket tidigare (iaf inte på annan plats än hemma & då han vet att jag har gotta på mig). Han bjöd dessutom på jättefina kf-beteenden vid upprepade tillfällen.    Var verkligen superkul dels att träffa E, dels att få se hur T, S & M har utvecklats, men oxå att få se en massa dnar duktiga vovvar.


När jag kom hem strax innan midnatt var det dock smärre kaos här hemma. Krypet hade somnat m pappa på kvällen, men sen hade han vaknat och velat ha tutten = inget annat duger. *suck* Tur nog somnade han om skapligt lätt när mamma väl låg bredvid honom i sängen.

 

Ovido - Quiz & Flashcards