the crazy pack

Alla inlägg under mars 2013

Av thecrazypack - 16 mars 2013 18:10

Idag efter promenaden så stannade hussarna ute lite extra, så då tänkte jag att det kanske skulle vara läge att passa på att filma "Dagens Trick!". Blev en hel del tagningar om vi säger så (måste ju starta/stanna kameran hela tiden då jag inte kan klippa filmer :/ ). Knott var super, men även lite vimsig ;) Han skyller på att han var supertrött efter en lång och rolig promenad m hela flocken (+ ett superläskigt hundmöte :( ) Här kommer en drös av filmerna som blev till idag ;) Se om jag får till dem i rätt ordning nu...


 


 
  En hel del godis hamnade under soffan...


 


 
 
  Tycker allt han ser riktigt proffsig ut ibland iaf ;)

Av thecrazypack - 15 mars 2013 23:02

Idag blev det så "äntligen" dax för bokcirkelns sista pass. Äntligen som i att vi äntligen hittade en tid då alla kunde, men som i inte äntligen att nu är den ju slut. :( Och inte har jag några andra kurser på gång heller. :( Behöver nog ta och se över just det där sista! Kurslös är inge kul alls tycker jag, även om det ju kommer bli lättare o lättare att komma iväg på träning ju varmare det blir (fast vart fan tog våren vägen?!).


Dagens träning gick bra tycker jag. Vi var ute, i solen, vilket var skönt, men Knott tyckte nog det var på gränsen för kallt. Dessutom låg det snö på sina ställen och den ville han helst inte gå i :P Dagens svårighet var nog att träna m leksam som belöning när andra hundar lekte i närheten. Skitsvårt! Helt klart något vi behöver börja träna på. Annars leker han verkligen superbra nu tycker jag! Kan kampa som fan utan att jag behöver göra annat än hålla emot (& heja på, men det gör jag ju utan att tänka på det högljud som jag är). Släpper gör han med när jag ber honom! Hade lite problem här om dagen då vi plockade fram en leksak han älskade lite mer än de han har dagligen. Då ville han inte riktigt komma tillbaks med den (blev ju inte lättare att få till då Krypet var med och störde/ville ha den), så vi behöver skaffa lite fler superleksaker att träna med. Vi fick tränat lite på "Dagens Trick" med ;) Övningen var egentligen tänkt att hunden skulle ge ögonkontakt för att få belöningen i skålen, men det ville ju inte jag träna :P Blev dock väldigt positivt överaskad över hur bra han kunde det vi faktiskt har tränat på så här långt! Ute på ny plats dessutom! Så nu blev jag lite nytaggad att verkligen satsa de dagarna som är kvar och få till tricket ;)


Alltså, jag är lite så där euforiskt kär i min valp som det är just nu (trots väldigt dryga o jobbiga perioder bitvis i dag). Tror verkligen att han kommer bli helt fantastisk! Imorn blir det kanske en tur till hu för att kolla på lite rally, eller så tar vi en hemma dag m bara vanlig promenad + städning (vilket vår lägenhet är i desperat behov utav). På söndag blir det iaf ridhusträning igen, vilket skall bli himla kul. Tänk att en veckas uppehåll får en att längta så efter det... Jag som inte ens har en agilityhund att träna m :P


Men nu är det kvällsmackor som gäller här & sen sussa.

 

Av thecrazypack - 14 mars 2013 22:15

Dagen började vid 7 redan, då Krypet beslutade att det var dax att vakna. Ok att han vaknar innan 10 (som han ju länge gjort), men skall vi börja dagen vid 7 kan han väl iaf somna tidigare på kvällen eller sova längre på dagen... *suck*

Jag är allt annat än en morgonmänniska, så det hela blev ju knappast bättre av att Knott beslutade sig för att vara sitt riktigt pestiga jag. Alltså det där RIKTIGT PESTIGA! Han hade väl helt rätt i att klaga på att det inte händer nåt kul här, för så har det verkligen varit sista tiden. När mor var här blev han ju trött av allt som hände hela tiden, så då klarade han sig utan träning, men nu har det gått flera dagar då det hänt absolut NOLL. Något som han beslutade sig för att ändra på. Knott pysslade med ALLT idag. Och gärna ALLT som han vet får igång matte att engagera sig lite :P

Blir ju inte bättre av att Krypet slänger glastillbringaren i golvet, så att jag snabbt fick stänga grinden m Knott på andra sidan. *suck* Bästa lösningen för det blev att dammsuga. Då slapp jag ju iaf höra det jävla oljudet, ungen var skapligt nöjd i sin stol då han såg mamma städa och jag fick ut en del frustration m ett rent golv som resultat.

Man skulle kunna säga att jag verkligen övat på att räkna till tio idag...


För att kompensera Knotts magra vecka så blev det en tur till tornby för honom ikväll då det behövde handlas mat. D och Krypet handlade medan jag och Knott körde lite miljöträning. Koppeltränade längst parkering/trafikerad väg och han fattade det hela riktigt bra ;) För är det något vi gör väldigt lite så är det faktiskt koppeltränar. Dessutom börjar han bli skapligt stark nu med... Sen åkte vi hiss igen och det gick finnemang. Hängde inne på hööks där han hälsade på en gosehund ;) På fyra tassar blev det kontaktövning vid akvarierna och det var skitsvårt, men han redde minnsann ut det ändå. :) Upp på vågen som visade 7 kg och sen kom en fjäskande expedit. Senaste tiden har man kunnat se små små antydningar till försiktighet mot nya människor hos honom. Men de är verkligen yttepyttesmå och inget jag tror behöver bli nåt problem. Blir dock väldigt glad när det kommer fram människor som kan hundvett OCH har tid att stanna och prata en liten stund. Annars gillar jag verkligen hur han utvecklas bland nya människor. För oftast (som idag) är han helt obrydd, studsar fram lite och hälsar lite snabbt för att sen söka kontakt m mig istället (eller lukta på nåt spännande). Man får vara ganska så fjäskig för att han skall tycka det är värt någon större ansträngning från hans sida (eller ha så mumsigt godis som hon i andra djurbutiken!). Perfekta hunden för mig är ointresserad av främlingar, men utan rädsla för dem och det känns faktiskt som det är precis dit Knott är påväg. :) Gäller bara att hålla koll så han inte utvecklar en större osäkerhet, så skall det andra nog falla på plats när han mognar ;) Hann nosade även på de två statyhundarna som han var lite boffig mot sist vi var på 4tassar. Idag brydde han sig inte alls, så det var skönt. Positiv, glad och alldeles underbar var han hela tiden iaf! :)

Vi hann även m en sväng i andra djurbutiken där vi tragglade lite följsamhet bland leksaker och godis. Gick förvånansvärt bra alltså! Expediten hade så gott godis att han var tvungen att skälla på henne, men annars var han superduktig! Hälsade valpmässigt på en äldre dam m krycka som dessutom inte pratade svenska! Inga problem alls. :) I slutet var han ordentligt trött och då kom det där trötthetsgnällandet, men vad som är så himla bra m djurkompaniet är att det finns en skön soffa där att slå sig ner i. ;) Så där satt vi och tog det lugnt tills hussarna var klara på maxi :)


Har jag sagt att Knott är super?! För det är han (även om jag stundtals kände för att vrida nacken av honom innan idag :P ). Alltså han är så jävla bra! Och han kommer bli en så fantastisk vovve, träningskompis och vän!!   

 

Av thecrazypack - 13 mars 2013 23:04

Idag blev Knott 4 månader! (& älskade Krypet hela 18!!) Nu har han bott hos oss halva sitt liv och han förgyller verkligen vår tillvaro (även om han idag varit en skällig liten pestråtta emallanåt - vi behöver komma iväg på ett ordentligt träningspass!). Iaf, mätte honom idag och nu är han ca 41 cm hög och lika lång i ryggen och har en hals på ca 25 cm. Vikten har jag tyvärr inte, men skall försöka få till den i helgen kanske. Bloggen har ju redan överrösts en del med bilder på honom, men här kommer ett gäng till ;)

           


Finaste lilla vovven i världen   

 


med de stora öronen

 

och den minst lika stora nosen

 


Han kommer bli det vackraste på hela planeten tror jag allt ;)

 

Av thecrazypack - 13 mars 2013 16:55

När D kom hem ville Krypet ut i snön och leka (hans mamma har vägrat gå ut idag. Det skall vara VÅR nu ju!), så D, Krypet och Parker tog pulkan och drog ut. Kvar blev jag och de två "små" hundarna. Då Knotts träning varit så gott som obefintlig veckan då mor varit här var det ju ett ypperligt tillfälle att plocka fram klickern och träna upp "lunchen". Ofokuserad och slarvig som jag är velade jag en stund vad vi skulle träna. Vi är ju med i utmaningen "Dagens Trick", men all träning vi försökt få till gällande det har gått åt fanders så självkänslan kring det har fått mig att tveka om det ens är någon ide att försöka. Har kännts som att det är så enormt många små bitar i det tricket som vi inte ens i närheten har berört ännu. Men men... Tänkte att vi ändå kunde kolla hur det vi tränat på ser ut nu. Och fan nu tycktes saker ha fallit på plats lite bättre. :) Långt ifrån stabilt, men det kändes iaf inte hopplöst. Beslutade mig för att inte använda handtecken/target eller liknande alls, då han ju faktiskt vänder upp självmant för att han är en sån gottegris och just inte har så mkt träning bakom sig ;) Så nu har jag faktiskt namngivit det hela och så är planen att försöka nöta det några gånger per vecka tills det känns mer stabilt. Han var iaf superduktig redan nu (så duktig att jag riggade kameran faktiskt, men för att kunna filma oss var jag tvungen att byta ställe och då blev det för svårt, så nu nöter vi där det går att filma ;) ).

Sen funderade jag på vad mer vi skulle träna. Vi har en massa halvfärdiga beteenden som vi borde finslipa på, men jag tycker ärligt att sånt är ganska så trist, så istället blev det ett nytt trick. Nu kan han gå runt mig när jag sitter. Gick hur snabbt som helst att lära sig (sen om han minns nästa gång är väl en annan femma).

Dessutom har vi övat på tunneln! Och jävlar vad kul det var tyckte han! Inte helt lätt i en liten trång lägenhet, men det gick över förväntan faktiskt. Längtar verkligen tills snön (som kommit i mängder det senaste dygnet) försvinner så vi kan börja träna ute på ett annat sätt!


Nu kommer mina gossar hem, så det är väl dax att göra nåt annat.

Av thecrazypack - 12 mars 2013 22:41

Ja man kan ju undra vad vi har haft för oss sista tiden... Fullt upp har vi haft och ingen tid för bloggande inte... I onsdags kom Krypets mormor och hunden Chili till oss (de åkte idag). Parker blev av m sin (gäst-) säng, eller nja, man kan ju hoppa kompostgaller om man vill ligga i sängen :P

 


I fredags kom Krypets faster på besök dessutom. Först blev det promenad i tinnerö.

   


och på lördagen blev det årets första picknickutflykt till fårhagen   

 


där njöt vissa av solen

   


medan andra busade en massa

     


det fanns tom tid att stanna upp ibland med!

     


Knott har kissat in hagen

 


medan Krypet att "gått in" den ;)

   


på lördagkvällen kom Krypet moster och hunden Tinda för att kolla på melodifestivalen tillsammans m alla oss andra + två kompisar till mig & D

 


på söndagen var det dax för faster att åka hem, men först fick Krypet den finaste tröjan! Ända till Ecuador fick faster åka för att köpa den!   

 


när faster åkt, var det dax för moster att åka, men först tog vi en snabbis till fårhagen igen så alla hundarna fick springa av sig lite. Tant Tinda kunde springa lite tillsammans m Knott iaf

 


sen fick Knott busa själv på snön

 


och så ståtränade vi lite i den härliga solen

 


Knott har varit så trött att han tom har sovit sig igenom matlagning!

 

 


Hundträning har det knappt blivit något alls. Tror det enda (mkt korta) passet var detta

   


däremot har det tuggats massor med ben

 


och ni skall veta att det är riktigt slitigt att ha besök (för alla!). För första gången någonsin har Knott faktiskt själv gått och lagt sig i sovrummet på kvällen, INNAN oss! Men mest har han ändå sovot med/på någon

 
  

Av thecrazypack - 12 mars 2013 14:37

Igår skulle han ha fyllt 9 år! Älskade Gimli, vi saknar dig så!   

 

Bus

Av thecrazypack - 11 mars 2013 17:10

Att busa m mattes handske är bra grejer!

     


kampa

 


släpp

 


och så springa o hämta

       

Ovido - Quiz & Flashcards