the crazy pack

Direktlänk till inlägg 10 juli 2012

Rosa nappar

Av thecrazypack - 10 juli 2012 18:48

är tydligen bara för flickor enligt liten rosaklädd tös på småbarnsavdelningen på dagiset där min mor jobbar. Jag hoppas att Krypet skall växa upp utan sådana föreställningar om vilka färger han får eller inte får ha på sig. Själv påstod jag länge att rosa var min favoritfärg, för att jag trodde att jag som tjej skulle tycka det. Att blå var finast dröjde länge innan jag vågade erkänna. Än idag har jag svårt för rosa, men jag letar efter rosa (som känns ok för mig) till min lilla son att ha på sig så att han förhoppningsvis aldrig känner att det är en färg han inte får ha på sig iaf. För inte vill jag att han blir begränsad av samhällets könssterotyper redan innan han ens är 3 år fyllda!!

 
 
Ingen bild

Rebecka

10 juli 2012 23:52

Barn säger så mycket och vet ju inte alltid vad de säger, men alla måste få uttrycka sig. Madelein är i en period nu, när hon inte alltid vil ha natta-kos av mig, men hon måste ju få uttrycka sig, är ju en del av personligheten. Hade hon sagt det samma som dennan lilla tjejen, så får hon göra det, jag som mamma får bara vara stolt över att min dotter kan utrycka sig, är trygg på att göra det utan att få en massa fördommar mot sig. Detta är ett litet barn, inte en vuxen person! Just nu tycker hon kanske att det är sån att bara tjejer kan ha rosa nappar, hon försöker få ordninge på världen runt sig, måste då katogorisere för att förstå, du börjar då med det enkla til det stora. Madelein kallar alla voksne for mamma eller pappa, det er de begrepene hon har nå for at dele in olika vuxna, om en stund så ändrar det säg, hon får nya begepper om at det finns olika typer vuxna. Tror det är viktig att man låte barna få välja själv, har lite tro på "ikke-kön", alla borde få leka med docker och bilar, och framförallt måste barnen få välja själv vad de vil leka med, dom är egna individer, vi fordeldrer och andra vuxna måste acceptera barnen som de är! :)

thecrazypack

11 juli 2012 20:02

Nog är det bra när små barn kan och vågar uttrycka sig. Sorgliga är väl att samhället redan i så ung ålder har delat in de i så tydliga kön att de begränsas i sitt tänk och uttryck.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards