the crazy pack

Direktlänk till inlägg 10 juli 2011

Enya agilitykurs Deluxe #3

Av thecrazypack - 10 juli 2011 19:32

Så idag var det äntligen dax för lite kursande för Enya igen. (Har insett att förra gången vi var på kurs nog aldrig kommer orkas skriva om :P )


Vädret blev soligt och varmt, vilket medförde en aningen för varm fröken. Men hon var duktig ändå. :)


Idag fick vi i uppdrag att själva bestämma vad vi skulle träna på i en dubbelbox. Efter en del funderande så beslutade jag att vi skulle fokusera på att träna på att ta hinder en bit från matte och satte ihop en kombination på 7 hinder.

 

Jag var lite tveksam om fröken skulle klara av att ta framförallt sista hindret om jag stod kvar på andra sidan av hinder 4. Första gången var det lite knaggligt. Hon var dock superduktig och insåg vad jag ville efter att först ha vänt upp mot mig och hoppade således rätt in i hinderstödet på 7an. Andra gången var hon med på vad det handlade om och fixade det galant. :) Blev riktigt imponerad över hur duktig hon faktiskt är nu! Två gånger var hon på väg fel, men rättade sig själv och gjorde rätt innan det hann bli fel liksom :)


Sen så fick vi även köra de andra banorna/kombinationerna som de andra kursdeltagarna satte ihop för sina hundar.


 

Där blev svårigheten för oss bakombytet vid 5an. Själv valde jag ett framförbyte vid 4an. Vi får int till det där m bb :( Annars gick banan enkelt för Enya och det enda som blir vid bb är ju att hon gör en "piruett" för att komma rätt sen. Vi körde hindena 4-6 några gånger för att se om vi kunde få till bb, men icke. Och när instruktören såg att det liksom blev som vi ville så testade vi m en skål efter 5an för att få till det. Med skål funkade det! Hon vände upp rätt! Så vi får väl fortsätta att försöka träna bb m skål för att helt enkelt lyckas :)


 

Sista banan valde jag först att ta mig mellan hinder 3 o 6 för att slippa drygt bb, men si det fick jag inte för instruktören då så klart :P Bakombyte vid 4an skulle det vara *suck* Återigen blev det en liten extra piruett, tills vi ställde fram skålen m gotta. Skönt att veta att skål funkar i träningen iaf, sen får vi väl se om vi orkar traggla tillräckligt med den :P


Fröken var superkul att köra m idag iaf och det är ju huvudsaken! :) Läxa fick vi med, dels skall vi tänka över vårt handlingsystem *suck* :P Och sen skall vi hitta youtube-film där ett slalom och en balansbom genomförs på ett sådant sätt som är våran "målbild" av dessa hinder. Så vet ni bra, vettiga (genomförbara liksom ;) ) filmer på youtube m slalom och/eller balansbommen får ni gärna tipsa om dem! ;)

 
 
Ingen bild

Cissi

11 juli 2011 18:06

Jag har så svårt att överhuvudtaget förstå handlingsträningen, vart det är lämpligt att stå och när förflyttningar bör göras. Bakom/framförbyten fattar jag inte ett skvatt av.. :P (efter fortsättningskursen, kanske? Om jag nu vågar mig på den vill säga, känns lite tveksamt..)

thecrazypack

11 juli 2011 21:31

Hihi

Jag och handling är... eh... inte bästa vänner :P Känns lite overkill när man som jag kör enbart för att vi skall ha kul tillsammans. Man måste ju tänka massor för att få till det bra! Dessutom måste man ju veta hur ens hund reagerar och vad den faktiskt kan :P Skitsvårt ju! Men ju mer man kör, desstu mer släpper det ju så klart. Och självklart skall ni gå fortsättningskurs!

 
Ingen bild

Cissi

12 juli 2011 02:26

Hehe, jag tycker ju finlir kan vara lite småskoj faktiskt, så bara Vinna gillar handling ska nog jag kunna gillat. Klart vi ska gå fortsättning, frågan är mer om vi verkligen ska våga oss på det redan. Men nä, vi kör nog om grunderna för säkerhets skull, och hoppas på bättre hjälp med problemhindren.

thecrazypack

12 juli 2011 11:42

Vi gick grunderna 2 ggr, tvåan 2 ggr och jag funderar nog på att gå trean en gång till med ;) Man lär sig mer så. Dessutom finns det inte hur många steg som helst på vår klubb att gå och går man inte om kurserna tar de ju slut :P Dessutom så har ingen av kurserna varit identisk m en tidigare då ju instruktören anpassar efter deltagarnas kunskap och förfrågan till viss del. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards