the crazy pack

Direktlänk till inlägg 31 maj 2011

Enya agilitykurs 3 #7

Av thecrazypack - 31 maj 2011 21:26

Puh säger jag bara. Inte nog m att det var stekhett (även i vinden som typ alltid finns på klubben) vi fick en riktig klurig bana att bita i idag med. På det så fick vi bara göra blindbyten!


Dagens träning var främst riktad till oss förare helt klart. Det var inga större svårigheter för hundarna egentligen, bortsett från förvirrade förare då kanske... :P Jag känner mig dock nöjd med Enya som klarade det mesta, trots in matte :P Det jag blev mest förvånad över var att hon inte sög mot tunneln så mycket som jag räknade med, men när jag tänkte efter så vet jag att hon änker farten väldigt i böjd tunnel och denna var ju böjd. Gissar att hon upplever den lite förädisk då den inte ligger allt för stadigt om man har fart och lite tyngd. Så matte - kom ihåg att böjda tunnlar inte bjuder in Enya så starkt + att matte kan hinna springa långt och förbereda nästa hinder ;)


Utöver banan så tränade vi lite kort på att skicka hunden runt ett hinder och hoppa det mot oss. Inga problem all för Enya. :) Sen efter kursen så körde jag lite slalom m henne och jag blir inte riktigt klok :P Vet inte riktigt hur vi bäst kommer vidare faktiskt. I höstas upplevde jag att hon kunde det. Hon bjöd bra framåt, hae "studset" och gjorde typ alltid rätt, MEN ja visade nog en del m handen. Nu i vår har vi försökt få till ett mer självständigt slalom (trodde jag), men det har inte gått alls. Hon är osäker, långsammare och gör fel både här och där + att suget och glädjen känns helt borta. :( 4 stolpar går skapligt. Hon gör det långsamt och stannar typ upp och tittar på mig efter varje port :P men hon gör det oftast rätt oavsett vilken sida jag är på. Lägger jag på en port blir det pannkaka. Hon kan tom göra fel i första porten helt plötsligt eller så missar hon andra eller så blir det fel nån annanstans... Osäkerheten blir ännu tydligare, hon tittar på mig (eller snarare handen som kastar belöningen) efter varje passage av en pinne. Allt känns fel just nu. :( Så jag funderar och funderar. Hur kommer vi bäst vidare? Skall jag återgå till att hjälpa mer m handen för att få upp farten och tryggheten igen och hoppas på nåt typ av muskelminne för hur slalom skall göras? Isf behöver hon ju mig vid hindret och det är svårare då jag är på henne vänstra sida, men det funkade ju i höstas och hon tyckte då om slalomet. Som det är nu funkar det ju inte alls och dessutom är det tråkigt. :( Vi har ju egentligen inga tävlingssambitioner, men jag gillar att lyckas ;) Framförallt så tycker jag inte om när Enya inte tycker det är kul!

 
 
Ingen bild

Cissi

3 juni 2011 01:33

Åh som jag kan skriva under på sista meningen! Tävlingsambitioner har ju inte jag heller direkt, men man vill ju att det ska gå framåt åtminstone, eller åtminstone vara kul! Du har inte testat 2x2-metoden..? Det tänkte jag ägna sommaren åt faktiskt, få se.. Just för att det är så svårt att plocka bort hjälper på Vinna.

thecrazypack

5 juni 2011 19:31

2x2 metoden är det vi kört på i vår och som lett till att vi inte har ett fungerande slalom nu :P 4 pinnar funkar bra. Lägger vi på en till port är det KÖRT. :(

 
Ingen bild

Cissi

7 juni 2011 11:42

Ah, ja jag hade ju för mig att du kört så.. :-/ Du får väl flytta sista porten ännu långsammare..?

thecrazypack

7 juni 2011 12:29

Mmm vi får nog försöka fokusera på detta när vi är i stugan i sommar. Så får vi se hur många portar vi får till... Skall även höra m vår instruktör vad hon tror, men det är först om två veckor deluxen är igen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thecrazypack - 12 februari 2020 16:35


Finns det någon som fortfarande bloggar? Eller läser bloggar? Har jag tid och ork att blogga igen? Eller ska allt fortsätta hamna på fb bara? Ska jag samla hundträningen här igen kanske? Tycker iofs det är kul m fb-minnena som dyker upp, men annars ä...

Av thecrazypack - 28 december 2017 16:29

Bloggen är ju nästan död, men känner ändå att jag vill ha kvar den och samla minnen i för att kanske en dag ta upp den igen när tid och ork finns. Så beslutade mig för att försöka samla ihop en årskrönika från 2017 iaf. :)   JANUARI   Vi börj...

Av thecrazypack - 11 mars 2017 10:51

Håller fortfarande på att smälta hela Crufts upplevelsen och hoppas att jag så småningom ska få tid och ork att skriva ner en längre text om allt. Just nu känner jag bara enorm tacksamhet!      Tacksam över att jag har världens bästa Knott! Vi ha...

Av thecrazypack - 26 december 2016 00:15

2016 går mot sitt slut och det är väl dax att sammanfatta året så smått. Redan 2015 stod det klart att 2016 inte skulle bli det tävlingsår som jag sett fram emot. Istället bestämde vi oss för att flytta till Wales. Makens disputation i mitten av Febr...

Joy

Av thecrazypack - 25 september 2016 01:13

Joy, det är vad vårat nyförvärv kommer att kallas. Iaf om ni frågar mig. Familjen är inte helt enig, men eftersom det är jag som står för det mesta av träningen kommer det iaf bli det hon lyssnar på i slutänden ;) Krypet tycker hon ska heta Röda Hulk...

Ovido - Quiz & Flashcards